Adobe, kleuren op scherm en print wijken af.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Iedereen zal dat hebben ervaren. Op je scherm een prachtig uitziend ontwerp in Adobe photoshop(of ander programma) en de uiteindelijke print is toch altijd net even iets anders.
Ik gebruik de HP950C, is toch geen kinderachtige jongen; maar het ligt natuurlijk aan bepaalde instellingen, ofwel in Adobe, ofwel ik moet iets met de printer. Heb al e.e.a. geprobeerd in Adobe aan te passen, maar dat leidt vooralsnog niet tot andere/betere resultaten. Of ligt het uiteindelijk aan de papiersoort die je gebruikt. Ik heb nu het fotojet-papier van Dynabyte(Volgens recente test computeridee beter resultaat dan het papier van HP zelf). Nog niet geprobeerd, maar zou dit het antwoord kunnen zijn.
 
Het beste kun je je monitor kleuren zo aanpassen dat de kleuren overeen komen met de afdruk. Daarna de kleuren aanpassen van de afbeelding en de kleuren zouden overeen moeten komen in de goeie kleur. Tis wat werk maar is wel de best oplossing lijkt mij.
 
Hi Yari,
Het heeft er heel veel mee te maken welke papiersoort je selecteert bij eigenschappen. Als je glossy selecteert kun je een paarse zweem krijgen. Dan moet je photo paper kiezen. Voor andere gevallen is het gewoon een kwestie van experimenteren.
succes,
Eric
 
experimenteren

Klopt. Ik heb nu diverse proefstrookjes gemaakt(gezichten natuurlijk, het meest kritisch) en zie b.v. dat de testprint in Word lichte neiging naar roodzweem heeft en in Adobe zelf ziet.
Op het scherm(in Adobe) zien de foto's er precies uit zoals je ze geprint zou willen hebben. Zonder gebruik te maken van kleurverzadiging in het HP-printmenu lukt dat niet. Het laatste in combinatie met testprintjes maken werkt goed en best snel. Bovendien elke volgende foto vraagt toch weer 'n andere bewerking in b.v. Adobe.
De oplossing van je schermkleuren aanpassen aan een willekeurige default-printresultaat kan ook, maar dan ben je wel even bezig. De vraag is of je dan tevreden bent met je scherminstellingen (b.v. meer rood) en daar kijk je toch altijd tegenaan.
 
Ik heb zelf geen adobe, maar ik meen me te herinneren dat, als je adobe installeerd, er ook gelijk adobe gamma er bij krijgt, dit dus om de monitor kleuren aan te kunnen passen aan de printerkleuren.
 
Adobe gamma

Ja. Heb ik al wel eens gedaan. Ik vroeg me na de installatie van Adobe meteen af. Waarmee vergelijken, zomaar een willekeurige print ? Bovendien, op je scherm kijk je als het ware door je kleuren heen in tegenstelling tot het papier. De theorie is aardig, maar de praktijk leert dat je het best scoort met testprintjes maken.
Verder blijft het feit dat de printjes vanuit verschillende programma's niet op een lijn zitten.
Het dynabite papier bevalt overigens prima. Wat mij betreft zeer goede resultaten (even los van de verschillen tussen scherm en printkleuren), voor een aanzienlijk lagere prijs dan HP.
 
Houd er ook rekening mee hoe je bestand is opgebouwd. Heb je je bestand op CMYK staan en je printer is RGB gaat ie moeilijk doen. Andersom idem. Eerst je bestand bijwerken en dan pas printen.

BTW: er zijn ook kleuren die niet geprint kunnen worden. Althans.... hij maakt er iets van wat in de buurt komt.
 
RGB en CMYK

RGB en CMYK
Daar snap ik dus never nooit ene bal van.
Of ik nou een foto scan en bewerk of ik begin met een nieuw bestand. Het is altijd RGB. De kleuren komen nu met het dynabitepapier(en geprint op de HP950c) zeer dicht in de buurt. Dus wat zal ik moeilijk gaan zitten doen.
Doe toch maar eens 'n poging het CMYK-RGB verhaal simpel uit te leggen. Nooit te beroerd om te leren.
 
Ik wil het je heel graag uitleggen maar ik zou eerst ff willlen weten wat voor printer je dan hebt een RGB (Rood, Groen, Blauw) of een CMYK (Cyaan, Magenta, Yellow, blacK)......

Grts

PS1: er werd door meastro12 gesproken over Adobe Gamma... ik heb dat dus wel eens geprobeerd maar dat werkt dus ook niet... bij mij althans...

PS2 (LOL): Wat je op je beeldscherm ziet kan NOOIT (lees NEVER NEVER NOOIT) exact hetzelfde geprint worden... het kan bijzonder dicht in de buurt komen maar nooit exact. Mocht je ooit wat willen laten drukken gebuik dan PMS-kleuren. dat zijn de standaard inkt-kleuren voor het druk proces. Daar kun je helemaal goed aan zien dat hetgene wat je op het scherm hebt staan niet overeenkomt met wat je uiteindelijk op papier krijgt. Daar heb je Pantone (R) stalen voor... maar das ook weer zo'n lang verhaal ;) ;) ;) ;) ;)
 
Misschien nuttige tip

Hallo allemaal,

Ik zie dat deze vraag al een paar jaar oud is, maar misschien toch nog een handige tip voor mensen die ook het probleem hebben dat de kleur die uit de printer komt niet helemaal overeenkomt met wat ze verwachten.
Ik heb laatst namelijk het Full Color Reference Book besteld, hiermee kan je makkelijk testen welke kleuren er uit je printer komen. Eenvoudigweg de pagina printen waar de kleurtonen die in de range liggen van de kleur die je wilt op staan en op de print de kleur uitkiezen die het meest met je wens overeenkomt. Op de print staat ook per kleurtoon de separatie aangeven en is dus makkelijk in diverse programma's aan te maken.
Mocht iemand hier ook interesse in hebben, meer informatie is te vinden op http://www.fullcolorbook.com
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan