verhouding 3:2 verkrijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik ben een beginner in de digitale camera-revolutie en het probleem is als volgt:
Mijn camera slaat alle foto's op in formaat 1280x1024 dpi, nu wil ik in de toekomst mijn foto's laten afprinten in bv. het kruidvat en sommige wil ik zelf afprinten, beide wil ik in het gangbare formaat 15x10 cm afdrukken maar ik kan de foto niet op een fatsoenlijke tot dit formaat/verhouding verkleind krijgen.
Moet ik eerst een stuk van mijn huidige foto "afknippen" of is het makkelijker dan dat??
Ik heb momenteel de programma's "Ultimate paint" en "Irfanview" op de pc staan.

De vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik de verhoudingen van het formaat makkelijk naar 3:2 brengen zonder veel en lastige handelingen en zonder vervormingen??


Alvast weeral bedankt,
 
volgens mij kan je bij (hema) zelf aangeven hoe groot je wilt dat je foto's zijn
 
volgens mij kan je bij (hema) zelf aangeven hoe groot je wilt dat je foto's zijn bij kruidvat zal denk k ook wel hetzelfde geval zijn
 
Als het formaat niet 3:2 is en je laat ze afdrukken dan komt er gewoon automatisch een randje vanaf, het is alleen voor hun wat makkelijker als je het al in 3:2 aanlevert maar het is geen vereiste, het wordt gewoon afgedrukt alleen mis je een strookje
 
heb ik gelezen

Hoi,

ik heb dat inderdaad ook gelezen dat ze het formaat automatisch aanpassen, het probleem is volgens mij echter dat bij mijn resolutie in die verhouding de foto 15cm op 12cm word en 2cm eraf snijden??? Dan heb ik denk ik heel veel kans dat de foto mislukt.
Ook voor het zelf uitprinten is dit niet echt geschikt. Andere mogelijkheden??

Toch al bedankt voor de reakties,
 
Nee de fotos die jij van hen krijgt zijn gewoon 10x15, maar oorspronkelijk is die foto dan bv 10x17 en dan is dus bv die 2 cm eraf (het is volgens mij veel minder dan 2 cm maargoed, ff als voorbeeld). Het is absoluut niet zo dat hierdoor de fotos sneller mislukken, zoals ik het weet lukt het afdrukken van digitale fotos altijd, ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad. Een andere mogelijkheid zou zijn om zelf een randje ervan af te snijden, maar dat slaat natuurlijk nergens op want dan heb je hetzelfde effect als dat hun het doen. Er is ook nog de mogelijkheid om in bv photoshop (of ander fotobewerkingsprogramma) de afbeelding te risizen (formaat veranderen), maar zou ikzelf nooit doen omdat hij hem dan als het ware uitrekt of inkrimt van 1 kant dus dan misvormt de boel, een rond object wordt dan overdreven een ei.

Succes ermee, maar ik zou ze gewoon zo onbewerkt naar kruidvat sturen, geen enkel probleem, je krijgt alleen een klein randje niet, maargoed er zijn ergere dingen.
 
Ik lees nu trouwens dat jij had opgeschreven 15x12 dat klopt ook, zo zijn jouw fotos origineel dan, maar hun maken er dus gewoon 15x10 van, zie vorige bericht
 
snap het niet echt

Goede morgen,

Bedankt voor je reacties, maar is het niet zo dat als je de foto onbewerkt opstuurt en ze maken er bv. formaat 15x10 dat je toch een heel deel verliest en dat je dan toch wel veel kans maakt dat je bv. je hoofd kwijt bent. :(

Nu heb ik gisteravond nog eens wat geprobeerd in PhotoDraw en dat lukt redelijk, ik laad de foto in, ik trek ze een beetje uit (terwijl de verhoudingen blijven) en dan snij ik er een stuk uit van 15x10, zo kan ik ook zelf bepalen wat ik afsnij en ook de foto zo uitknippen zodat het object mooi in het midden staat (wat bij de orginele soms niet was), het uitgeknipte deel sla ik op onder een andere naam en ik heb er een aantal afgedrukt en het resultaat is goed moet ik zeggen.

Misschien allemaal niet echt volgens de regels van de kunst en wat ingewikkelder maar ik heb mijn formaat toch al.

Suggesties blijven natuurlijk welkom,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan