verhouding 3:2 verkrijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik ben een beginner in de digitale camera-revolutie en het probleem is als volgt:
Mijn camera slaat alle foto's op in formaat 1280x1024 dpi, nu wil ik in de toekomst mijn foto's laten afprinten in bv. het kruidvat en sommige wil ik zelf afprinten, beide wil ik in het gangbare formaat 15x10 cm afdrukken maar ik kan de foto niet op een fatsoenlijke tot dit formaat/verhouding verkleind krijgen.
Moet ik eerst een stuk van mijn huidige foto "afknippen" of is het makkelijker dan dat??
Ik heb momenteel de programma's "Ultimate paint" en "Irfanview" op de pc staan.

De vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik de verhoudingen van het formaat makkelijk naar 3:2 brengen zonder veel en lastige handelingen en zonder vervormingen??


Alvast weeral bedankt,
 
volgens mij kan je bij (hema) zelf aangeven hoe groot je wilt dat je foto's zijn
 
volgens mij kan je bij (hema) zelf aangeven hoe groot je wilt dat je foto's zijn bij kruidvat zal denk k ook wel hetzelfde geval zijn
 
Als het formaat niet 3:2 is en je laat ze afdrukken dan komt er gewoon automatisch een randje vanaf, het is alleen voor hun wat makkelijker als je het al in 3:2 aanlevert maar het is geen vereiste, het wordt gewoon afgedrukt alleen mis je een strookje
 
heb ik gelezen

Hoi,

ik heb dat inderdaad ook gelezen dat ze het formaat automatisch aanpassen, het probleem is volgens mij echter dat bij mijn resolutie in die verhouding de foto 15cm op 12cm word en 2cm eraf snijden??? Dan heb ik denk ik heel veel kans dat de foto mislukt.
Ook voor het zelf uitprinten is dit niet echt geschikt. Andere mogelijkheden??

Toch al bedankt voor de reakties,