Fotocollage

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Berichten
318
Hallo,

Op digitaal gebied ben ik (nog steeds) een absolute onbenul en waarschijnlijk is dit een heel erg domme vraag, maar ik weet het niet.
Ik heb een aantal digitale foto's gemaakt. Deze foto's (verkleind) wil ik gebruiken voor een soort van collage op A4 formaat. Welk programma kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Ik heb nu Photoshop trail draaien en ben bezig met Photoshop voor Dummies, maar ik kom er niet uit.
Ik had bedacht dat ik elke foto in een nieuwe layer zo stoppen en dan alle layers over elkaar heen zou leggen. Maar ik krijg de foto's niet geopend in de layer, ze worden geopend als een nieuw bestand ivp in de layer.
Maar ja misschien doe ik wel veel meer fout. Dus als er iemand is, die tips heeft of weet hoe het beter of makkelijker kan, dan hoor ik het graag.
 
Photoshop is hier inderdaad een goed programma voor, maar je kunt het natuurlijk ook in Word doen. Da's lekker makkelijk.

suc6!
 
Geplaatst door Zpidey
Photoshop is hier inderdaad een goed programma voor, maar je kunt het natuurlijk ook in Word doen. Da's lekker makkelijk.

suc6!
Hmm, mag ik vragen om een kleine uitleg *hoe* ik dit in photoshop doe? :eek:
 
okee.. :-D heb 't ff voor je uitgezocht.. ga naar file --> new selecteer bij size a4 klik ok. vervolgens open je je foto's die je wilt printen je selecteerd de foto (ctrl-a) en kopiert hem (ctrl-c) gaat naar het witte nieuwe document, plakt daar de foto in (ctrl-v) en je gaat zo door met alle foto's. als je klaar bent ga je naar file --> print.. ok?

suc6!
 
Laatst bewerkt:
Maar natuurlijk mag jij dat vragen;

Open gewoom alle foto's waar je de collage mee wilt maken in PS (minimaliseer ze eventueel) en open een nieuw blad met het juiste formaat waarin je de foto's kwijt wilt.
Maximaliseer nu een foto en klik in deze met links, hou de muisknop ingedrukt, sleep de foto naar je lege blad en laat je muisknop los als hij op de gewenste plaats staat.
Ga zo verder met je andere foto's, tot je klaar bent.
PS maakt bij elke foto automatische een nieuwe layer aan, wil je een foto daarna nog verplaatsen klik dan de layer aan in het betreffende tabblad.
Je kunt dan de foto verplaatsen d.m.v. de pijltjestoetsen of je muis.
Maak wel even van te voren een kopie van de foto's die je gebruikt zodat er bij een fout niets verloren gaat.
Veel succes.
 
Thankx Zpidey ! :thumb:
Toch nog een klein vraagje... Alle foto's worden nu gecentreerd in de layer geplaatst.
Hoe kan ik ze nu verplaatsen binnen de layer? Zodat ik ze naast elkaar kan zetten.

<Ik had het bericht van Blauw niet gezien. Misschien was ik te snel met mijn vraag..>
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Zpidey
als je nog vragen hebt kun je ze ook ff op msn vragen (spiderzip@hotmail.com)

suc6!

Graag alle vragen op dit forum houden en beantwoorden, daar dit juist de bedoeling van het forum is.
Zo kan een ander hier ook nog wat van leren, bij het beantwoorden via msn kan dit niet. :)
 
je klikt op de layer waar de foto in zit die je wilt verplaatsen, klikt op de 'move tool' (v) en verplaatst de foto.. zo doe je dat met al de foto's.. en klaar is patsneok.. :-D

suc6!
 
Hoi, patsneok, als je iemand kent met een hp scanner dan is de kans zeer groot dat op de driver cd het progje HP Photo Printing software staat. Dit is het makkelijkste dat ik ken. Je kiest zelf hoeveel fotos er op een blad moet komen, waarna het progje zelf de fotogroote aan past.

Groetjes.
 
Als het een kwestie is van een aantal foto's op een A4 ipv een collage waarin je de foto's in elkaar laat overlopen, kan je ook gewoon Epson Photoquicker gebruiken.
Dit progje werkt bij zeer veel printers.
 
Opgelost!!

Aan iedereen die heeft willen meedenken, hartelijk dank! Ik heb het opgelost in Photoshop, daarom extra dank voor de heldere uitleg van Zpidey en blauw! :thumb:
Misschien dat het ook heel goed te doen is met de Epson Photoquicker en/of met HP Photo Printing. Ik heb deze programma's niet uitgeprobeerd omdat ik Photoshop al geïnstalleerd had en ik bezig ben om mij dit uitgebreide programma eigen te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan