NTLDR ontbreekt ????

Status
Niet open voor verdere reacties.

RACOON

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2003
Berichten
63
Ik heb een laptop en had er win xp prof op staan maar vanwege snelheid en geleverde drivers wil ik graag windows 98 erop zetten ik heb de schijf geformateert....

en stuitte op het volgende probleem....ik deed de cd in de cd-rom drive en startte de laptop op met het idee 98 te installeren en toen kreeg ik de volgende melding exact overgetypt ;
_______________________________________

2000 Mhz Pentium 4 CPU
External Cache: 512k installed
No bootable cd in ATAPI CD-ROM

NTLDR ontbreekt
Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten
_______________________________________

ik dus dat gedaan laptop startte op nieuw op en kreeg zelfde melding....help :( ........


weet iemand wat ik hier aan moet doen...

Alvast bedankt, Racoon
 
Start op met bootfloppy van windows98

Type het volgende bij A:\> in:

FDISK /MBR

en daarna

SYS C:

Dat moet het doen..
 
Start op via de CD-rom van windows 98. Kies voor optie 2, opstarten met ondersteuning van CD-rom.

Ga naar C:\windows\command

Daar vind je zowel FDISK als SYS.com

Je hebt kans dat je SYS c: niet kunt gebruiken, dan doe je alleen FDISK /MBR en boot je opnieuw vanaf de cd-rom en doe je een herstel of installeer je windows opnieuw.
 
dat was het probleem net hij start niet op van de cd af.... alleen als ik de winxp prof cd erin doe dan kan ik verder.....dus winxp prof kan ik gewoon installeeren maar windows 98 niet :S ....dan kom ik dus niet verder als ik zei bij het allerbovenste bericht........



GReetzzz Racoon , alvast bedankt...
 
Je kan windows 98 niet installeren over XP. Je zult eerste de schijf "leeg" moeten maken. Het booten vanaf CD is waarschijnlijk in te stellen in het BIOS.

Een optie is de harde schijf van je laptop in een PC te hangen, hier zijn adapters voor.
 
ehm als je goed had gelezen ik bedoel het niet kwaad ..maar dan had je gelezen dat ik de schijf al had geformateerd.......


de instellingen voor booten van cd-rom drive staan goed ingestelt......

en een adapter .....:s kan het niet anders...??

Adapter= waarscheinlijk veel geld dus......


GReetzzz Emiel
 
Tijdens het formatteren blijft de MBR (masterbootrecord) behouden. Hiervoor moet je dus FDISK /MBR gebruiken om het te verwijderen. En daarin wordt gezocht naar NTLDR.
 
heeft de windows XP cd niet de functie in het reparatiedeel..van windows in dos ......om dus die MBR te wissen.....wel stom dat dat er anders neit opstaat....ik bedoel je kan niet starten in dos....en niet zonder floppy de MBR deleten ...:( is dit echt zo'n Bill Gates actie ??


maybe you know the answer.......:D

hoop dat iemand nog idee heeft ....

GReetings and many thks Emiel
 
Wat een goede he :( Als je in de buurt van Almere woont zou ik zeggen, kom eens langs. Ik heb zo'n adaptertje..
 
many thks

thks Tiborv maar ik woon er helaas niet in de buurt ik denk eraan om een usb floppy drive dn maar erbij te kopen dan heb ik er nog meer aan...... :)


Toch bedankt en als iemand nog wat weet.....you're welcom...;)

GReetings and many thks Emiel
 
Geplaatst door Tiborv
Tijdens het formatteren blijft de MBR (masterbootrecord) behouden. Hiervoor moet je dus FDISK /MBR gebruiken om het te verwijderen. En daarin wordt gezocht naar NTLDR.

Dit is niet juist. Het MBR (kun je trouwens helemaal niet verwijderen) kun je wel overschrijven maar ook dat is hier niet nodig. Het MBR verwijst naar het bootrecord van de actieve partitie. En die verwijst naar NTLDR.
Zodra je Win98 installeert op de actieve partitie, dan wordt de bootsector automatisch aangepast en kun je gewoon booten. Daar heeft het MBR verder weinig mee te maken. Maar je moet natuurlijk wel vanaf een bootable (Win98) CDROM starten om de installatie te starten. Als dat lukt, dan gaat alles verder wel goed.

EDIT: Voor de duidelijkheid: je zult dus op zoek moeten naar een bootable Win98 CDROM...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zeg is wel juist, als windows NT/2000/XP op een partitie heeft gestaan dan kan je Windows 9* wel installeren, maar deze boot niet. Je moet eerst het MBR leeg maken via FDISK /MBR en dan met SYS C: de MBR/bootsector weer vullen. Windows NT/2000/XP gaan heel anders om met de MBR dan 9*

Met FDISK /MBR leeg je deze volledig, als je dit doet boot de schijf totaal niet meer.

Probeer het maar eens..
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me zeer, maar het is absoluut niet waar. De MBR leeg maken met Fdisk / mbr beslist niet mogelijk! En zinloos. Het enige wat MBR doet is de bootsector van de actieve partitie opstarten, en het maakt daarbij niet uit of je Win9X of WinNT hebt geïnstalleerd.
De enige situatie waarbij je je MBR moet herschrijven is wanneer je een bootmanager daaruit wilt verwijderen. Maar dat is een heel andere situatie.
Het enige wat nodig is om een NT(XP) te wijzigen naar Win9X is het commando SYS C:, wat o.a. de bootsector van de actrieve partitie herschrijft. Maar sys bemoeit zich in het geheel niet met de MBR.

Lees: http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html#Booten
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door RACOON
Ik heb een laptop en had er win xp prof op staan maar vanwege snelheid en geleverde drivers wil ik graag windows 98 erop zetten ik heb de schijf geformateert....

en stuitte op het volgende probleem....ik deed de cd in de cd-rom drive en startte de laptop op met het idee 98 te installeren en toen kreeg ik de volgende melding exact overgetypt ;
_______________________________________

2000 Mhz Pentium 4 CPU
External Cache: 512k installed
No bootable cd in ATAPI CD-ROM
NTLDR ontbreekt
Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten
_______________________________________

ik dus dat gedaan laptop startte op nieuw op en kreeg zelfde melding....help :( ........


weet iemand wat ik hier aan moet doen...

Alvast bedankt, Racoon

No bootable cd in ATAPI CD-ROM

Ok dus een harde schijf in ntfs formaat en geen bootable cd. Om alles makkelijk te maken ook geen
floppy drive. Niet meteen een nieuwe pc gaan kopen hoor :)

Je zult dus een opstartbare cd rom moeten hebben.
Mischien ergens lenen . Of bij een kennis een opstartbaar cdtje branden met jouw windows cd en de opstart van een win 98 a flop. Systeem overzetten met sys werkt niet met een cd opstart vanaf een windows cd. Fdisk echter weer wel .

Je kunt dus met een opstartbare cd rom via fdisk je partitie verwijderen. iets van remove non dos partition.
Dan maak je een primaire dos partitie . Esc sluit daarna fdisk af en na opnieuw opstarten is de partitie gewijzigt. Kan zijn dat je dit in 2 stappen moet doen. Kwestie van pionieren.

Tja en dan windows installeren.

succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan