Help ! Partities gewijzigd dus verkeerd geformatteerd. Hoe kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lala B.

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
11
Hoi !
Vanwege regelmatige en grote problemen met opstarten (zie bij topic virus;geinfecteerd --> computer crasht op bepaalde data) heb ik uiteindelijk besloten de c-schijf te formatteren en de hele boel echt helemaal opnieuw en volledig te installeren.
M'n harde schijf is met PowerQuestPartionMagic opgedeeld in een c-schijf en een d-schijf en op die laatste stond al m'n data, backup etc.
Dus met opstartdiskette naar DOS en daar opdracht gegeven tot formatteren van c-schijf zonder zo slim en alert te zijn om eerst eens goed te kijken wat er onder DOS precies op de c-schijf stond omdat ik me veilig waande met m'n data-partitie (niet zo slim, ik geef 't toe)!
Wat blijkt nu...m'n complete d-partitie is geformatteerd en verder doet alles 't nog. Blijkt dat wat onder Windows als C en D-schijf wordt aangegeven niet correspondeert met hetgeen DOS herkent. C-schijf is nu volgens DOS leeg terwijl volgens Windows de D leeg is. En D-schijf volgens DOS is m'n RAM als ik 't goed zie.
En kan m'n Windows nergens in DOS vinden !

Hier snap ik dus helemaal niets meer van! Hoe kan dit ?
Ben misschien een leek maar snap nog wel dat dit vreemd is!
Heeft iemand een verklaring / uitleg???
En heeft iemand tips en advies???
Zou echt dankbaar zijn als jullie me kunnen helpen!
Groet, Lala

PS: sorry voor 't lange verhaal maar weet niet hoe ik 't anders uit moet leggen
 
"Wat blijkt nu...m'n complete d-partitie is geformatteerd en verder doet alles 't nog".

Dus je kan wel Windows nog opstarten???

Groetjes,
Bennie
 
Je c: schijf is waarschijnlijk in NTFS geformatteerd, die wordt niet door DOS gezien, die heeft bij het formatteeren waarschijnlijk de eerste wel zichtbare (voor dos dus) zichtbare schijf genomen, die in FAT32 is geformatteerd. Deze wordt dan keurig netjes c: genoemd en in dit geval ook netjes geformatteerd.
Er zijn wel programma's te vinden waarmee je, met een beetje geluk, het één en ander terug kan halen.
 
Bennie --> Kan inderdaad Windows nog gewoon opstarten (op zich fijn, maar dat was dus niet de bedoeling).

Maestro --> Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring want D-schijf was inderdaad FAT32 en de C niet. Maar ik wist dus niet dat DOS geen NTFS herkend (ben een leek en heb 't verschil tussen FAT en NTFS nooit echt begrepen). Het is op zich niet zo'n ramp als ik m'n data niet terug kan vinden (hoewel het natuurlijk ook niet echt leuk is om 't kwijt te zijn).

Waar 't me nu vooral omgaat is dat ik nog steeds m'n harde schijf wil formatteren vanwege de steeds terugkerende problemen met opstarten, maar nu niet weet hoe ik dat moet doen als DOS 'm inderdaad niet herkend! En daarna zou ik 't allemaal graag op een goede manier weer willen installeren natuurlijk !

Tips?
 
Start gewoon op van de XP cd-rom, en start setup, doorloop deze net zolang todat je de mogelijkheid krijgt om partities te wijzigen/maken en formatteren.

Maar wat voor een problemen heb je tijdens het opstarten? De boel formatteren is soms niet de oplossing.
 
Hoi!

Ik heb inmiddels m'n hele pc geformatteerd (via Fdisk en meteen beide harde schijven FAT32 gemaakt) en alles opnieuw geinstalleerd. Jammer dat ik veel kwijt ben, maar ach...heb nu wel weer een fris en leeg kompjoetertje dat aanvoelt als gloednieuw!

Ga er maar even van uit dat de opstartproblemen nu niet meer terug zullen komen (anders zou alle moeite voor niets zijn geweest).

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Groet, Lala

PS: Maestro --> Had al maanden problemen met opstarten (toeval of niet maar altijd op een datum met een 6 erin, kwam daarom op mij over als een virus maar kon er geen vinden). Opstartprobleem was niet steeds hetzelfde; in 't begin kon ik alleen niet meer in m'n account komen, daarna probleem gehad dat ie steeds opnieuw bleef opstarten zonder in Windows te komen (waarbij er enkele keren wel even kort een blauw waarschuwingsscherm in beeld kwam) en vorige twee keer bleef ie hangen in het blauwe XP-welkom-scherm. Tussendoor ging 't dan wel dagenlang goed met opstarten dus was nogal vreemd. Ik kwam er ook niet achter waar 't probleem zat (en heb toch allerlei programma's, diskscans, virusscanners etc. er op losgelaten en er diverse kennissen naar laten kijken). Weet nog steeds niet zeker waar 't aan lag, maar met formatteren kwam er wel een aantal beschadigde sectoren (1,44 mb) op de harde schijf aan het licht, dus gok er nu beetje op dat dat 't probleem was want weet 't anders ook niet.
Enfin....heel verhaal maar 't probleem is dus opgelost (hoop ik) door de hele boel te formatteren.
Nogmaals dank voor de reacties !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan