dualboot installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alan01

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2002
Berichten
76
Beste deskundigen,

Ik ben in het bezit van een pc met daarin 2 harddisks.
De ene schijf is voorzien van XP Pro en de andere schijf W 98 sec. Beide schijven staan vol met informatie.
Op dit moment koppel ik handmatig tussen deze 2 schijven. Kast openen, stekker verwijderen en aankoppelen.
Nu is mijn vraag hoe ik ik in gewoon nederlands mijn systeem dualboot kan krijgen zonder dat ik info van mijn beide schijven kwijt raak. Harddisk XP pro is voorzien van 2 partities (C en D). Harddisk W98 sec is voorzien van 3 partities (C, D en E).

Wie wil en kan mij hiermee helpen. Ik krijg nml een lamme hand van het handmatig wisselen.

Alvast bedankt voor alle tips.
Alan.
 
Dit is een lastig probleem, omdat je met verschillende zaken te maken krijgt.

Om niet iedere keer te wisselen van van kabels, zouden beide schijven aangesloten moeten zijn.

Wanneer beide op één kabel (ide slot) zitten, moet je tevens zorgen dat één ingesteld staat op master en de ander als slave. Je hebt dan 2 verschillende opstart partities (primaire partities).

Met het programma Partion Magic kan je ervoor zorgen dat één van deze primaire partities de instelling 'hidden' krijgt (b.v. XP). Deze wordt dan niet gezien tijdens opstarten, en het booten gebeurt dan vanaf de 'niet hidden' partitie. Wanneer je dan wil opstarten vanaf win98, maak je gewoon de andere primaire partitie hidden, en zal bij het booten de dan zichtbare (win98) partitie als opstart worden gebruikt.

Je zou zelfs via een bootmanager zoals Boot Magic bij het opstarten van je PC een menu voor je neus kunnen krijgen waaruit je kan kiezen hoe je opstart.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat win98 geen ntfs partities (XP) kan lezen, dus die kan je niet benaderen wanneer je met win98 bent opgestart. Verder zullen de schijfletters wel eens door elkaar lopen.

Een partitie kan de ene keer dus letter D krijgen en de andere keer letter F
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan