hoe foto's centreren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruud59

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
123
Wat ik ook doe met Paint Shop Pro 7 of Photoshop 7, niets leidt ertoe dat de foto die ik uitprint zowel horizontaal als verticaal gecentreerd wordt op mijn fotopapier? Wie weet de oplossing?
 
Met Paint Shop Pro 7 bestand - afdrukvoorbeeld - instellingen - centreren op pagina met de mogelijkheid procent gewijs !!
 
je kunt de foto ophalen in word dus afbeelding plaatsen>> uit bestand en dan centreren en printen
 
Er is ook nog een optie Fit to Page bij de printer instellingen geavanceerd.
 
Kies in Photoshop 7 voor file -> print with preview en vink "center image" aan. De afbeelding wordt dan horizontaal én verticaal gecentreerd afgedrukt.
 
Allemaal al geprobeerd

Sorry, people, alles al geprobeerd.
Paint Shop Pro 7 'fit to page' en/of 'center on page'
Photoshop 7 'scale to fit media' en/of 'center image'.
en die truuk in Word heb ik ook uitgeprobeerd, zonder het gewenste resultaat.

Misschien moet ik mijn probleem preciseren:
ik wil landscape afdrukken, op voorgesneden papier van 10 x15 cm. dan krijg ik rechts steevast een grotere marge dan links. Most irritating!
 
Volgens de logica moet het (in ieder geval in Word) kunnen:

redeneer met mij mee:

- JIJ definieert binnen Word je "eigen" papierformaat
- JIJ definieert je eigen marges voor dat ontwikkelde papier
- JIJ plaatst ZELF de foto op het papier en tot slot
- JIJ bepaalt hoe groot die foto wordt, dus als je zorgt dat 'ie overal dezelfde ruimte tot de papierrand heeft dan MOET het kunnen.
 
Word en logica

Klinkt heel logisch, mrs. Spock ;) maar in de praktijk klopt het niet.
Het lukt niet om de marges links en rechts even groot te maken, en datzelfde geldt voor de marges boven en onder. Zelfs niet wanneer je de opdracht geeft om te centreren.

Probeer het maar eens, Pasja.
 
Re: Word en logica

nog steeds met PSP in afdruk- voorbeeld, dan zie je trouwens wat je doet !!!!!!!!!!!!
 
vergeef me dat ik ietwat volhardend ben (zie ook mijn signature), maar ik deed over het maken van de bijlage exact 2 minuten en 26 seconden. Wat is er niet goed aan ?

ps. kijk naar de lineaal 15 bij 10 ................. ;)
 

Bijlagen

  • proof.doc
    53,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
wat dacht je van deze ........ ?
 

Bijlagen

  • proof2.doc
    89,5 KB · Weergaven: 46
zelfs ik kan daar niks tegenin brengen alleen had het sneller gedaan dan 2 minuten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
ruud,

maar nu even serieus, het "geheim" zit 'm in het tekstvak.

Ik maak in Word een tekstvak (voeg een tekstvak in) en DAARIN plaats ik de foto. Vervolgens pas ik het tekstvak en de foto aan totdat deze netjes gecentreerd staat.

Tot slot haal ik de zwarte rand rond het tekstvak weg met de optie tekstvak eigenschappen -> geen rand.

Het resultaat zie je in vorige postings proof en proof2.

Succes !
 
enne,

renela, die 2.26 is vanaf de opstart van Word, dus:

pagina instelling veranderen naar 15x10,
marges instellen,
landscape zetten,
tekstvak invoegen,
invoegen figuur,
"surfen" naar figuur op HDD,
figuur en tekstvak aanpassen,
lijn van tektsvak weghalen................

dan vind ik 2.26 nog een "knappe" tijd........... ;) :D
 
Laat ik even voorop stellen dat ik met Word 97 werk. Om vervolgens te zeggen dat jullie suggesties in de printpraktijk nog altijd niet tot het gewenste resultaat hebben geleid.
Pasja, ik heb je foto's afgedrukt op A6 fotopapier (10x15cm), en het resultaat was:
de binladenfamillie: je had de paginamarges boven/onder/links en rechts ingesteld op 2cm, na afdrukken de lineaal erbij gehaald en de marges van de foto blijken dan boven 1,5 onder 1,3 links 1,7 en rechts 1,3.
Nu begrijp ik wel, dat de foto IN dat tekstvak zit en dus ergens binnen die marge van 2 cm zit, maar wat ik niet snap is waarom die foto in dat tekstvak niet te centreren is, zodat de marge links gelijk aan de marge rechts is, en de marge boven gelijk aan de marge onder.
En de marges bij je zonsondergang (schitterende foto!) wijken al helemaal van elkaar af: op papier links 0,4 cm en rechts 1,2. En bovenmarge 0,5 cm en ondermarge 0,4 cm, terwijl je de paginamarges had ingesteld op 1 cm rondom.

Ben benieuwd of jullie nog nieuwe suggesties hebben. Misschien moeten we het toch maar weer met PSP of PS proberen.
 
Ruud,
klopt als een bus (ingestelde marges)

maar zoals je weet worden de marges overruled door het uitrekken of "knijpen" van een tekstvak.

Ik ga even wat doen met die foto, ik ben zo terug.
 
als je een tekstvak hebt geplaatst, klik dan eens op de werkbalk "tekenen", je krijgt dan een aantal centreeropties.

Nogmaals de zonsondergang, maar dan nu met andere marges.

ps. kan het niet je printer zijn die wat moeite heeft met het e.e.a., is het ding niet te calibreren of zo?
 

Bijlagen

  • proof2.doc
    89,5 KB · Weergaven: 33
misschien is DIT dan de oplossing voor jou ?
 

Bijlagen

  • scrdump.jpg
    scrdump.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 92
Ah, ik zie het al aan je screendump, Pasja. Jij hebt een nieuwere versie van Word. Die geavanceerde opmaak zit er bij Word 97 helaas niet in. Da's nou jammer.
Dan ga ik toch maar zoeken naar de mogelijkheden bij Paint Shop Pro of Photoshop. Zou eigenlijk toch ook te gek zijn dat we voor een graphisch probleem een workaround zoeken via een tekstverwerker.
Desalniettemin mijn dank voor alle moeite, ook aan Renela en al de anderen.

Ruud
 
Ah, ik zie het al aan je screendump, Pasja. Jij hebt een nieuwere versie van Word. Die geavanceerde opmaak zit er bij Word 97 helaas niet in. Da's nou jammer.
Dan ga ik toch maar zoeken naar de mogelijkheden bij Paint Shop Pro of Photoshop. Zou eigenlijk toch ook te gek zijn dat we voor een graphisch probleem een workaround zoeken via een tekstverwerker.
Desalniettemin mijn dank voor alle moeite, ook aan Renela en al de anderen.

Ruud
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan