Wat is er nodig om videobeelden te bewerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PascalS

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2001
Berichten
217
Hallo,

Ik ben van plan om (tenminste proberen) beelden van een digitale video camera te gaan bewerken via de computer. Maar nu vroeg ik me dus af, wat heb ik hier allemaal voor nodig?
Alvast bedankt.
 
Grove schatting:

- Windows XP (om het leven makkelijker te maken bij het aansluiten van je camera).
- 256 MB intern geheugen.
- 500 Mhz processor (minimaal, sneller is beter, wordt veel gerekend).
- Een beetje videokaart met 32 MB geheugen.
- Windows MovieMaker 2 (Gratis te downloaden bij microsoft en standaard bij XP geleverd).
- Firewire kaart IEEE 1394 met kabel voor aansluiting camera (USB is niet genoeg voor bewegende beelden van een beetje kwaliteit) = 25 euro.
- min 120 Gb harde schijf (opslag van ongeveer 3 uur beeldmateriaal in DV formaat)
- camera met DV out en liefst ook DV in (voor het terugzetten van aangepaste movies op tape).

Ben ik wat vergeten?
 
Even checken wat ik heb,

- Windows XP,
- 256 MB intern,
- Pentium 3
- Euhm..videokaart...ik heb een GeForce 2MX dingetje..is dat ook goed?!
- En het software progje ga ik..proberen te gebruiken die van Adobe of Ulead?!

En dan heb ik nog een vraagje over die FireWire kaart, ik heb ook ergens gelezen over 'speciale' kaarten zoals Matrox en/pf Dazlle kaarten. Heb ik deze niet nodig? Want deze zijn een stuk duurder dan die €25.

Alvast bedankt!
 
Nee PascalS die kaarten heb je niet nodig, het werkt goed met een firewire.
 
Ok...en dan nog één klein vraagje over mijn video kaart. Is die geforce 2MX goed genoeg voor...bewerken van video beelden?
 
Lees dit even, dan wordt er wel een hoop duidelijk.
 
Volgens mij heb je die speciale kaarten niet nodig, tenzij je uitzonderlijke kwaliteit nodig hebt. Standaard firewire moet genoeg zijn om DV formaat (beelden van 768x524 ofzo met 25 frames per seconden en miljoenen kleuren) over de lijn te transporteren.

Persoonlijk heb ik goede ervaring met Windows Movie Maker 2. Lekker simpel te gebruiken. Adobe Premiere 6 kan veel meer maar is behoorlijk complex.
 
power vcd van cyberlink is ook een perfect programma, werkt net als een videorecorder, maar dan in je computer. Het is alleen niet gratis....
 
Nog een klein vraagje...ik heb ongeveer nog 10 G aan vrije ruimte op de harde schijf, is dit voldoende voor een...of ander gek huwelijks-video-filmpje van een minuut of 15?
 
Voor 15 minuten wordt dat wel wat krap, maar als je niet te veel onzin van het bandje op de HD zet kun je er wellicht net mee uit de voeten.

Veel plezier en succes ermee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan