Hoe partities maken onder XP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
437
Ik heb een wankele versie van XP momenteel. bepaalde bestanden zijn beschadigd. Een format zou het makkelijkst zijn. Maar ik wil bepaalde bestanden op een aparte partitie plaatsen, zodat ik ze makkelijk terug kan zetten achteraf. Ik heb geprobeerd mijn HD te splitten met partition magic, maar dat lukt niet echt. Ik denk dat het probleem ook hier bij XP ligt. Mijn HD is in fat32, en dus toegankelijk via dos. Misschien bied dat mogelijke oplossingen, want ik weet het niet meer!

Diederik
 
Waarom Splitten? Je kan toch gewoon een extra partitie maken met PM?

Groetjes,
Bennie
 
Hoi,

Kijk ookhier eens.
Goede uitleg over partitioneren.

Grtzzz.
 
Geplaatst door FunZip
Hoi,

Kijk ookhier eens.
Goede uitleg over partitioneren.

Grtzzz.

Als ik ik op die link klik krijg ik een 404
The page cannot be displayed
Ik zal ff kijken of ik de goede link kan vinden
 
Laatst bewerkt:
Want bij google kan ie hem wel vinden maar als je op de link klikt. Dan krijg je alsnog een 404
 
Het is me op een andere manier wel gelukt: ik heb de huidige 'c:\' resized en dan via fdisk een partitie gemaakt met het restje. Ging prima.

Ander vraagje nu. De tweede zichtbare schijf is 'g:\'. Blijven de gegevens bewaard als ik met fdisk 'c:\' formatteer? En doe ik dat het best met fdisk, of zijn er betere alternatieven?

Diederik
 
Met FDISK formatteren kom je niet ver:) en is ook het verkeerde commando. Je zal het commando FORMAT moet gebruiken. Ik neem aan dat G een extra partitie is op de C-schijf? (Tussen C en G zitten nog al wat andere letters:D ). Zo ja, dan kan je in principe gewoon de C-partitie formatteren.

Zorg ervoor dat je een opstartdiskette hebt met CD-ondersteuning.

Groetjes,
Bennie
 
ok, dank je!
ik start op met een dos opstart diskette en typ FORMAT c:\ En dan gewoon met mijn bootable cdrom van windows het er gewoon opnieuw opzetten. Klinkt logisch.
 
Je kan toch gewoon de XP cd rom erin doen,daarmee opstarten,en dan c formatteren,en meteen opnieuw installeren? Je andere partitie blijft ongemoeid.Waarom zo ingewikkeld doen met F-disk en Format?
 
omdat mijn cdrom van xp corrupe data heeft. Ik heb nu een betere, maar na de installatie ervan zonder de schijf ervoor te formatteren bleek dat niet alle fouten verdwenen waren. Vandaar dat een verse installatie mij wel het beste lijkt... De extra partitie gebruik ik als backup-ruimte voor emails, documenten, mp3, etc...
 
Ik heb met Partition Maic nog geen problemen gehad! Echt een goed programma is dat!

Groetjes,
Gaab
 
Geplaatst door gaab
Ik heb met Partition Maic nog geen problemen gehad! Echt een goed programma is dat!

Groetjes,
Gaab

Hij is al een fase verder dan een extra partitie maken.
Hij moet alleen zijn C: opnieuw formatteren en Windows installeren.
 
Jip!
Mijn OS zat vol fouten (stroompanne tijdens opstarten en proberen herstellen met een gekraste cdrom) die ook na herinstallatie met een niet-corrupte cdrom niet allemaal verdwenen waren. Dus heb ik het volgende gedaan:
1. NTFS omgezet naar FAT32 (om te kunnen werken in DOS)
2. De FAT32 resized
3. Met de vrijgekomen ruimte een extra partitie gemaakt met behulp van fdisk en deze geformatteerd tot FAT32 in winXP.
4. Backup gemaakt van een hele hoop bestanden en die op die extra partitie gezet. Sommige mappen waren zodanig beschadigd dat ze enkel nog toegankelijk waren via linux die ik dan boot vanop cdrom. Op die manier kon ik toch alle bestanden bewaren die ik wilde.
5. Reboot met win98 cdrom en tijdens de installatie de primaire partitie geformatteerd.
6. win98se upgrade naar winXP pro

Omslachtig misschien, maar het resultaat is prima! Geen cd's moeten branden met backups en een OS dat terug vlot werk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan