batchprog

Status
Niet open voor verdere reacties.

miles

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2002
Berichten
788
Hallo,

Weet iemand waar ik een site kan vinden waar de codes staan om een batchfile te maken?
 
om een batch-file te maken, ga je in DOS en typ je :

edit xxx.bat

(xxx zelf in te vullen)

Dan krijg je een editor waar je je batch-file kan schrijven.

Op volgende link vind je enkele codes:

http://gatsby.tafe.tas.edu.au/batch/
 
Om een file te maken heb ik vroeger geleerd:

Copy con naam.bat.
Daarna kun je commando's gebruiken
Aflsuiten met F6 of Ctrl Z

@Linto, met edit kun je die file toch alleen bewerken? En daar had ik ook een ander commando voor, "EDLIN" (meen ik uit mijn hoofd)
 
Laatst bewerkt:
met edit kun je er ook aanmaken, je neemt gewoon een nieuwe bestandsnaam (zo heb ik het toch ooit nog geleerd)
 
@Tanja1968
Wat jij zegt klopt wel maar zo maak je echte programma's en zul je dus ook programmeertaal moeten gebruiken. Met batchscript voer je gewoon een aantal opdrachten achter elkaar uit en dat EDLIN is geloof ik iets uit het "stenen tijdperk" (pre MS-dos 5) of misschien iets van Linux/Unix

@miles
Het ligt er een beetje aan wat je wilt maken maar normaal gesproken typ je gewoon op elke regel de commando's in die je uitgevoerd wilt hebben. Je kunt onder windows een batch bestand via notepad maken (opslaan als een bestandsnaam.bat).

Een voorbeeld (tussen de // heb ik een opmerking staan dus niet overnemen):
@echo off //Dit zorgt ervoor dat niet zichtbaar is wat er voor commando wordt gegeven//
cd\ //Dit zorgt ervoor dat er naar de hoofdmap wordt gegaan//
md text //Dit zorgt ervoor dat er een map TEXT wordt gemaakt//
copy *.txt c:\text\*.txt //Dit kopieert alle txt bestanden in de hoofdmap naar de map TEXT//
echo Het is klaar //Dit geeft Het is klaar op het scherm//
pause //Dit is een pause waar op een knop wordt gewacht//
cls //dit maakt het scherm schoon//

Als ik dit opsla als TXT.BAT dan hoef ik alleen maar TXT.BAT op te starten en dan worden bovenstaande opdrachten uitgevoerd.
Er zijn nog veel meer ingewikkelde opdracht mogelijkheden maar daarvoor is kennis van dos nodig (misschien staat het op de sites die gegeven staan).

De groeten,
Mark
 
Ik weet niet of het kan, maar ik wil een batchfile maken, waarmee ik alle .exe bestanden van de c-schijf kan selecteren en kopieren naar notepad.
 
Dat gaat zeker, heb ik ooit nog moeten doen toen ik DOS-cursus volgde, maar ik moet het eerst nog eens gaan opzoeken, ik zit op men werk nu, maar zal er thuis eens naar kijken
 
Om ALLE exe bestanden van de c-schijf te kopieren lijkt me een beetje nutteloos. Wat je wel zou kunnen doen is het volgende:
- Maak een batch bestand met het volgende erin


@echo off
copy %1 %1.txt
echo het bestand is gekopieerd
pause >nul
cls


Sla dit bestandje op onder de map C:\windows\SendTo (win98) locatie gebruikersmappen\map gebruiker\SendTo (winXP). En geef het voor jou een duidelijke naam zoiets als Kopieer naar .TXT. Als je nu een exe of een ander bestand ziet dat je wilt bekijken in Notepad o.i.d. dan doe je rechtermuisknop op dat bestand ga je naar het menu kopieren naar en kies je het batchscriptje. Je krijgt dan in dezelfde map een TXT gemaakt van dat bestand (maakt niet uit welk bestand).

Dit lijkt mij handiger dan alle bestanden te converteren. Dit is sowiezo al een stuk lastiger omdat copy zelf niet voorbij directorie's kan werken (tenminste niet in andere directorie's gaan kijken of er nog bestanden zijn).

Als je dit overigens wilt doen om de exe bestandjes openen om te zien wat het programma doet dan werkt deze oplossing niet aangezien in het tekstbestandje geen programmeer taal staat maar hier "Computertaal" (een verkeerd woord maar wist zo geen ander :D).

Wanneer je wilt gaan programmeren raad ik je ten sterkste aan om een wat te gaan doen met VBA in Word en Excel (extra->macro->Visual Basic Editor) hier zit een goede help in en is volgens mij ook zeer gemakkelijk voor de beginner. Als je dan nog verder wilt (dus echte programma's maken) raad ik je aan om 1 van de vele programmeer wijzes (BV: VB, JAVA, C++, C#) een keuze te maken en daar een goed boek voor te kopen.

De groeten,
Mark
 
Geplaatst door TheM
@Tanja1968
Wat jij zegt klopt wel maar zo maak je echte programma's en zul je dus ook programmeertaal moeten gebruiken. Met batchscript voer je gewoon een aantal opdrachten achter elkaar uit en dat EDLIN is geloof ik iets uit het "stenen tijdperk" (pre MS-dos 5) of misschien iets van Linux/Unix

Edlin is inderdaad van voor dos 5. Heb ik nog moeten gebruiken. Dacht inderdaad ook dat het over programmeren in dos ging, aangezien de sectie in programmeren staat.
 
Ik maak een batch bestand zo:

1. open notepad
2. schrijf je code(s)
3. SAVE, maar save as type: ALL files
4. Dan typ je bij de naam: xxxx.bat

greetzzz
 
laat maar, is al niet meer nodig....
İn ieder geval bedankt voor jullie hulp..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan