mpeg layer2 / mp2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Berichten
725
Hoe zet je een mpeg layer2 of te wel een mp2 om in een mp3 zonder dataverlies?

Ik wil er graag mp3-tjes van maken in een bitrate van 192

Wie weet een programma die dat (vrijwel) automatisch doet?
 
Bij mijn weten is mpeg layer2 gewoon een Svcd dus een video file.
Mp3 heeft een andere indeling en is alleen geluid.
 
MPEG is een manier om digitale video bestanden sterk gecomprimeerd op te slaan, en is begin jaren 90 ontwikkeld door o.a. Philips en Sony voor het opslaan van digitale video op wat toen nog CD-i was. De MPEG compressie die men toen ontwikkelde (en die nu bekend is als MPEG1)
) Van de 2 halfbeelden waaruit het (analoge) videosignaal is opgebouwd, wordt er één weggelaten.

2) Van het resterende halfbeeld, worden de horizontale lijnen met de helft van het eigenlijke aantal pixels gedigitaliseerd. Uiteindelijk ontstaat zo een pixelformaat van 352 x 288 pixels

3) Vervolgens worden deze digitale “beelden” als volgt behandeld:

a. Het eerste beeld wordt gecomprimeerd met een soort JPEG compressie (bekend uit de digitale fotografie). Dit noemt men een I-frame, in feite een sleutelplaatje

b. De volgende 11 beelden (bij PAL) bestaan uit B-frames (Bi-directional) en P-frames (Predicted) Dit zijn in feite frames waarbij alleen de verschillen tussen de voorgaande en de achterliggende frames worden opgeslagen. Alleen de pixels die dus veranderen worden vastgelegd, de rest blijft gelijk aan het I-frame.

Dit wordt gedaan door het beeld in zg. macroblokken van 16x16 pixels op te delen, en deze onderling te vergelijken op pixelverschuiving en kleurverandering.

Dankzij deze geavanceerde techniek wordt het mogelijk de oorspronkelijke informatie terug te brengen tot een factor 20 tot 100 van het origineel. Een typische datarate voor MPEG 1 is ca. 150kbyte/sec (1,2Mbit/sec). zodat er op de toenmalige CD-i ongeveer een uur video paste. Hierbij bereikt men een kwaliteitsniveau (afhankelijk van de encoder-hardware of -software) die te vergelijken is met VHS video. Voor moderne toepassingen is het heel goed mogelijk om de datarate iets te verhogen zodat er een kwaliteit haalbaar is die S-VHS of Hi8 benaderd. Al gauw was er behoefte aan hogere kwaliteit, in eerste instantie wilde men deze techniek toepassen voor digitale videodistributie (satellieten bijv.) om zo meerdere videokanalen over dezelfde bandbreedte als een normaal analoog signaal te kunnen transporteren, en in een later stadium voor de ontwikkeling van bijv, DVD.

Hiertoe werd MPEG2 ontwikkeld.

Allereerst werd bij MPEG2 weer gebruik gemaakt van het volledige oorspronkelijke videosignaal. Daardoor nam het pixelformaat toe naar 704x576 pixels. Verder kon de compressie nog iets efficiënter gemaakt worden door een techniek die Motion Compensation wordt genoemd. Dit alles zorgde voor een videokwaliteit (weer afhankelijk van de gebruikte encoder en het bronmateriaal) wat de vergelijking met professionele videoformaten als Betacam SP aankon. De datarate is evenwel navenant hoger, namelijk vanaf zo’n 4Mbit/sec (480kByte/sec) tot 8Mbit/sec (1Mbyte.sec) voor DVD en 15Mbit/sec (1,8Mbyte.sec) voor professionele toepassingen. Een andere verschijningsvorm van MPEG2 is het opslaan van alleen I-frames, dus in feite een sequentie van JPEG plaatjes (vergelijkbaar met M-JPEG) voor professionele video-editingsystemen. Om een beeld te krijgen van wat MPEG nou voor compressie voordeel biedt, is het goed te weten dat het populaire consumenten DV formaat een datarate hanteert van 25Mbit/sec (plm 3,5Mbyte/sec)

Dit betekend dus dat DV videomateriaal op de harddisk m.b.v. MPEG2 tot ongeveer een factor 4 kan worden verkleind, met vergelijkbare eindkwaliteit


Bron -------> http://www.nonlineair.nl/mpeg.htm

of **** meer info ****

Met andere woorden mpeg layer2 wordt gebruikt voor Svcd video compressie.
 
Laatst bewerkt:
Svcd is een videostandaard met vastgelegde normen. De resolutie van Pal svcd is 480x576, mpeg2 videocodec en mpeg1 layer2 audiocodec met een sampling rate van 44100hz. De maximum bitrate van de videostream is 2524 kbps en van de audiostream 384kbps. Opgelet, de maximum bitrate van beide streams samen mag niet hoger zijn dan 2748 kbps.

Weet je zeker dat het niets met audio te maken heeft?
 
Ik kwam nog wat tegen:

Video:
Bitrate zelf bepalen, variabel of niet variabel, van 2500 tot 6000 kbit/sec
Mpeg-1 resolutie 352 x 288 pixels of
MPEG-2 resolutie 352 x 288 pixels of
MPEG-2 resolutie 352 x 576 pixels of
MPEG-2 resolutie 720 x 576 pixels.
25 frames per seconde en ondersteuning voor ondertitels


Audio:
32-384 kbit/sec Mpeg-1 Layer2


Extra :
Menu's en hoofdstukken met nummer activering
Geluid ondersteuning bij menu.
FotoCD: Afbeeldingen 720x576 of 352x288

Ik denk dat het wel degelijk met audio te maken heeft.

Ik weet alleen niet of er een programma is die dat om kan zetten naar een goede kwaliteit mp3. (het liefst een bitrate van 192, maar dan moet dat wel zin hebben)

Zoals ik hier zie is het mpeg-1 layer2, maar komt er dan ".mp2" achter het bestand te staan?
 
Laatst bewerkt:
zoals ik dus al zeg is het wel audio alleen het is audio die gebruikt wordt in een Svcd ( mpeg2 ) bij mijn weten is dit niet zomaar om te zetten naar mp3 met een bitrate van 192
 
Ik heb ff verder ge-informeerd en het klopt dat het beeld niet gebruikt wordt, maar het audiosignaal dus wel. Het is dus idd wat je zegt, maar daar zijn toch (hopelijk) wel programma-tjes voor omdat om te zetten?

Een mogelijkheid is het eerst om/terug te zetten naar wav om het vervolgens een mp3 van te maken, maar ik ben bang voor kwaliteit verlies als ik met te veel verschillende programma's werk, of valt dat wel mee?
 
Ik ben ook nog even aan het rommelen geweest maar zo zou het moeten gaan.

als je het geluid uit een Svcd wilt halen neem je Tmpgencoder.
open tmpgencoder en ga naar file -> MPEG Tools en neem het tabblad Simple DE-multiplex.
laad daar de film in en dan komt er automatische een uitgangs file te staan ( audio en video apart )
dan komt daar een *.mp2 file uit.
Tmpgencoder download

Download en installeer Easy CD-DA Extractor 6 van http://www.poikosoft.com/ dit is een trail versie maar je kunt hem wel gebruiken hiervoor ( geen beperking aantal minuten per file oid )
doe daar het mp2 file in laden ( drag drop ) en laat hem omzetten naar mp3 192 kbs
 
Ok, toch nog een vraag:

Ik heb hem net ff appart gesteld op helpmij.nl omdat het toch een ander soort vraag is:

Hoe kan ik zien dat het zin heeft om het bestand om te zetten naar een bitrate van 192? Het moet wel voldoende kwaliteit hebben. Kan ik dat ook met dat of een ander programma-tje zien?
 
Geplaatst door Mirandaonline
Hoe kan ik zien dat het zin heeft om het bestand om te zetten naar een bitrate van 192? Het moet wel voldoende kwaliteit hebben. Kan ik dat ook met dat of een ander programma-tje zien?

volgens mij kan dat gewoon door rechter muisknop te klikken op het file en eigenschappen opvragen toch ??

zie bijlage

attachment.php
 

Bijlagen

  • screenshot3.jpg
    screenshot3.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 82
ja ok, maar een wav heeft toch altijd een bitrate van 1411?

Ik wil graag zien van welke bitrate die afkomt.

Er zijn mensen die van een mp3 biterate 128 een bitrate 192 maken, maar de kwaliteit zal er niet beter op worden.

Een wav bestand zal als die van een bitrate 128 gemaakt is nooit beter worden dan een mp3 bestand met een bitrate van 192.

Hoe kan ik dat bij een wav en/of mp3 bestand controleren?
 
ben al aan zoeken geweest voor je maar kan geen bitrate viewer vinden voor wav.
de meeste bitrate viewers die je tegenkomt zijn bedoeld voor mpeg / dvd files
 
Kan ik niet op één of andere mannier er achter komen wat de bitrate van een bestandje is in MPEG-1 Layer II Audio (MP2)?

Hoe kan ik berekenen of het de moeite waard is om het om te zetten in een mp3 en in welke kwaliteit?

Ik wil namelijk graag een bitrate aanhouden van 192 in mp3 voormaat en dus niet lager. Hoger is niet erg, want dat is simpel naar beneden te brengen.
 
Kijk met zoeken in Helpmij even naar MafSoft.de of Mp3Test. Mijn link is niet meer goed.
Met dit progje kan ik nl ook zien hoe vaak er gewisseld is van bitrate en of het een origineel is. Het is heel handig.

WinLame 'maakt' trouwens ook 320 van een 128 maar ik krijg niet de indruk dat ik nog de kwaliteit van de 128 heb. Zowiezo raak ik alle syntac errors kwijt. Dit progje gaat terug en encodeert opnieuw.

Welterusten
 
Ik heb het programma MP3Test, maar hoe kan ik zien of er gewisseld is of dat het de originele is?
 
Mp3test laat je zien wanneer er gewisseld is. Anders zie je alleen een paar dingen en dan oke.

Wat het origineel betreft hebt ik me vergist. Dat kun je zien met het progje Encspot. De officiele site is te koop maar hier in Helpmij zul je het vast nog wel kunnen vinden. Misschien wel in WinLame een mp3 wonder.
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan