koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjonnie

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2001
Berichten
173
Ik heb een amd athlon 1800+. Als ik een spel speel wil de temperatuur van mijn processor nog wel eens oplopen tot boven de 60 graden. Dit gebeurd niet zo vaak.

Mijn vraag is nu: Moet ik een betere koeling voor mijn processor kopen?
 
Je hoeft je pas zorgen te maken als je processor op 65/70ºC komt.
Gezien de warme temperaturen van de afgelopen dagen is 60ºC niet zo vreemd voor je AMD.

Je zal zien dat, als het buiten weer koeler gaat worden, je processor temp ook weer wat lager zal zijn.:)
Je kan ff kijken of er niet teveel stof op het koelblok zit.
 
Offtopic:beetje dan

Offtopic:
En 54 graden voor een p4? Is dat een beetje normaal, aangezien hij eerder kouder bleef, maar heb laatst een nieuwe agp kaart gehaald en die maakt alles ook wat warmer, maar wanneer moet ik gaan uitkijken met mijn p4 2.4ghz?
Alvast bedankt
 
Ook voor een pentium 4 geldt denk ik wel hetzelfde.
In ieder geval hoef je je met een temp van 54 graden helemaal geen zorgen te maken.

Het is nu ook erg warm en benauwd weer dus...
 
is aan de warme kant, maar hoe warm is het tegenwoordig in je woonkamer? (gezien de buitentemperaturen)

Ook ik heb een nieuwe videokaart en dit scheelt gewoon al een kleine 5 graden in de kast, tel daarbij de kamertemperatuur verschil bij (nu bij mij 28 graden, normaal rond de 20) en je zit een stuk hoger kwa temperatuur..

Je kan wel natuurlijk altijd een extra fan plaatsen..
 
Mijn kamertemperatuur is momenteel 5 graden hoger dan normaal. Maar mijn kast temperatuur maar 2 graden, met de nieuwe vid kaart erbij is de cpu in totaal 5 graden opgelopen...mmm kan wel kloppen met die kamertemperatuur.
Nou ikzelf ben nu wat geruster, ik hoop dat het snel weer wat frisser wordt...
Bij welke temp moet ik dan wel gaan uitkijken met mijn p4 want normaal is die ook nog ge'oced?
 
k, ik heb voor de zekerheid mijn kast open gemaakt. Nou zie ik dat de ventilator van de processor vol stof zit. De ventilator van mijn voeding ook.

Kan dit ervoor zorgen dat de temperatuur in mijn kast oploopt?

Ik wil ook graag dit stof verwjideren, maar ik kan er maar lastig bij. Met de stofzuiger lukt het niet echt goed. Kan ik gewoon met een compressor of een busje perslucht het stof wegschieten. Of spuit ik het stof dan alleen maar verder de processor/koeling in?
 
Ja, stof kan er voor zorgen dat de temperatuur oploopt.
Het isoleert als het ware je koelblok, waardoor de warmte minder makkelijk weg kan.
Je kan met "droge"pers lucht de stof wegblazen.
Ik ben daar niet zo kapot van.
Ik zou eerst kijken of je ff de fan eraf krijgt.
Je kan dan namelijk gewoon met een schone kwast de stof weghalen en de stofzuiger erbij houden.;)

Kijk eerst ff wat je temperatuur doet als de buiten temperatuur daalt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu de ventilator en koelribben schoongemaakt. Hij is nu ca. 6 graden koeler dan voor het schoonmaken!!

Tnx
 
Tja, je moet eigenlijk net als je huis om de zoveel tijd je pc schoonmaken.:)
 
Dan hep ik nog 1 vraagje..

Maakt het veel uit of de pc op de grond staat of op het bureau met de hoeveelheid stof dat erin komt?
 
Op de grond zal de pc meer stof opnemen, maar denk aan het geluid van de pc als ie naast je op het bureau staat.
Gewoon een beetje extra schoon houden rond je pc op de grond.
Eens in de zoveel tijd ff kijken hoe stoffig het van binnen is en de koelgaten vrij van stof houden.

Die van mij staat op zwenkwieltjes waardoor ie iets van de grond af staat.(±5 cm)
Zo neemt ie minder stof van de grond op.
 
Ik heb ook even mijn fan en koelribben schoongemaakt, en nieuwe koelpasta er tussen. Nu blijft de cpu bij volle belasting (ud agent) 2 graden koeler, heerlijk, eerst 54 soms effe 55 met een case temp van 34 nu met een case temp van 34, 52 graden, en soms effe 51.
Helaas geen 6 graden winst (zoals Sjonnie) maar alle kleine beetjes helpen.
 
Ja, maar ik haalde ook wel gigantisch veel stof eruit, da was eg nie normaal.
 
Ik heb eens bij een kennis een heel klot stof eruit gehaald, ook niet normaal, totaal geen airflow meer, zelfs zo erg dat de pc erdoor ging hangen...
Daarna liept die weer lekker, en ik me eerst doodgezocht naar het instabiliteits probleem....na een half uurtje toch maar eens de fan's nagekeken en ja hoor daar zat me toch een stofnest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan