crashen en opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

viggso

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2002
Berichten
25
Config. schets: windows 98 SE, AK72 ATX, AMD K7-700 .

Probleem schets: het opstarten van mijn pc geeft sinds enkele dagen problemen. Meestal komt ie met moeite door het opstarten heen, maar crasht dan naar enige minuten. Ik moet dan vaak enige malen resetten om 'm weer opgestart te krijgen. Soms blijft ie onmiddelijk hangen bij een zwart scherm, maar soms ook in de windows discscan. Twijfel of het een hardware of een windows probleem is. Het lijkt erop dat als m'n pc eenmaal een tijdje draait, hij ook niet meer crasht.

Aanvullende info: ik heb er sinds enkele weken een 2e HD inzitten voor back up. Deze is echter niet aangesloten en ligt er los in.

Heeft iemand een idee in welke richting ik zou moeten denken om dit probleem op te lossen?
 
Als die 2e HD niet aangesloten ligt, dan kan je die als boosdoender afstrepen.

Loopt je pc ineens spontaan vast? of lijkt de stroom opeens weg te vallen?
 
Start de pc eens op met minimale hardware.
Dus alleen een hardeschijf, 1 reepje geheugen, videokaart.
Kijk wat ie dan doet.
Installeer dan 1 voor 1 je overige hardware.
Steeds opnieuw opstarten tot je de boosdoener te pakken hebt.
 
Loopt je pc ineens spontaan vast? of lijkt de stroom opeens weg te vallen? [/B][/QUOTE]

Hé! Bedankt voor je snelle reactie! Ja, loopt ineens spontaan vast. Het gekke is dat ik het idee heb, dat als m'n pc eenmaal een tijdje draait, hij ook niet meer crasht. Maar voor ik 'm draaiende heb, is ie al enige malen gereset en vastgelopen (ook tijdens het resetten).

viggso
 
Als je die tweede hd wel aangesloten hebt gehad en daarvoor de jumpersettings op de master hebt moeten aanpassen. Zou het zo kunnen zijn dat je die weer terug moet zetten. Dus als single drive
 
Installeer dan 1 voor 1 je overige hardware.
Steeds opnieuw opstarten tot je de boosdoener te pakken hebt. [/B][/QUOTE]

Tof zulke snelle reacties! :)
Jij denkt dat 't geen windows probleem kan zijn?

viggso
 
Als je die tweede hd wel aangesloten hebt gehad en daarvoor de jumpersettings op de master hebt moeten aanpassen. Zou het zo kunnen zijn dat je die weer terug moet zetten. Dus als single drive [/B][/QUOTE]

Nee, ik heb 2 IDE busses waarop ze allebei als master zitten.

viggso
 
Dat kan natuurlijk ook :)


Als die backup goed is, kan je natuurlijk gewoon een format c: doen, toch?

Wel wat meer werk maar voorkomt dat je eindeloos gaat zoeken naar het eigenlijke probleem.
 
Geplaatst door viggso
Jij denkt dat 't geen windows probleem kan zijn?

viggso
Dat zeg ik niet en weet het ook zo niet.
Ik probeer uit te zoeken of het een hardware probleem is.
Is dit plotseling gebeurt of geleidelijk aan?

Scan voor de zekerheid eens op Spyware met Spybot S&D;
Hier kan je Spybot S&D downloaden eerst even updaten, dan op Spyware laten scannen;
http://security.kolla.de/index.php?lang=en&page=download
 
Bedankt allemaal voor de reacties en suggesties. Ben niet echt een computerwonder, dus zal iemand moeten vragen om me te helpen bij het uitzoeken van e.e.a.

De afgelopen dagen deed m'n pc 't wonder boven wonder prima. Maar vanochtend kreeg ik deze melding, die ook al eerder heb gehad, maar toen niet heb opgeschreven:

"WINDOWS
Thread afgesloten ivm probleem stack overloop. VxD (mogelijk pas geïnstalleerd) neemt te veel stack-ruimte in. Verhoog instelling Min SP's in System.INI of verwijder pas geïnstalleerde VxD;s. Momenteel zijn er 4 SP's toegewezen"

Voor mij is dit absolute geheimtaal. Weet iemand wat dit kan betekenen? O ja, wat betreft mijn computerkennis: die strekt zo ver dat ik al heel trots ben dat ik zelf een nieuwe geluidskaart in m'n pc heb durven zetten.

Viggsö
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn computer. Ik heb windows ME er op draaien en krijg dezelfde foutmelding van de stackoverloop.

Bij mivrosoft heb ik gekekeen en als antwoord gekregen dat je in de config.sys de regel "stacks=9,256" moet teovoegen de pc opnieuw opstarten en het probleem moet verholpen zijn.
Het houdt namelijk in dat je pc problemen heeft met alles wat je aanroept tijdens het opstarten.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd ga er vrijdag mee bezig.

Succes hopleijk heb je er wat aan.
 
Geplaatst door Chloe
Bij mivrosoft heb ik gekekeen en als antwoord gekregen dat je in de config.sys de regel "stacks=9,256" moet teovoegen de pc opnieuw opstarten en het probleem moet verholpen zijn.[/B]

Bedankt voor je reactie! Helaas is dit niet de oplossing voor mijn probleem. Ik heb dit nl. al geprobeerd. Die stack overflow meldingen krijg ik maar heel af en toe, maar het telkens vastlopen is nog steeds een groot probleem. Ik krijg ook wel eens andere meldingen zoals bijv. een BIOS ROM checksum error (???). Even leek het erop dat het afkoppelen van m'n printer en m'n scanner de oplossing was, maar na een tijdje begonnen de problemen weer. M'n SCSI-kaart heb ik er ook een tijdje uit gehad, maar ook dat betekende geen einde van de problemen. Ik vrees dat ik 'm'n pc echt na moet laten kijken.
 
Geplaatst door viggso
Ik krijg ook wel eens andere meldingen zoals bijv. een BIOS ROM checksum error
Vervang de batterij van het moerderbord eens.
Zoek op het moederbord naar een zilvere batterij ongeveer zo groot als een 50 eurocent.
Vaak zit er een CR 2032 batterij van 3 volt in.
Haal hem eruit en neem deze me naar de winkel,zodat je weer een goed mee krijgt.

CMOS CHECKSUM ERROR
Checksum of CMOS is incorrect. This can indicate that CMOS has become corrupt. This error may have been caused by a weak battery.
Bron;
http://www.sysopt.com/biosbmc1.html

Krijg je nog meer van dit soort Bios meldingen?
Krijg je nog Bios error beeps te horen?
(kort, lang)
 
Geplaatst door crash

> Vervang de batterij van het moerderbord eens.

OK, bedankt voor de tip. Hier ga ik eens achteraan.

> Krijg je nog meer van dit soort Bios meldingen?

Nee, eigenlijk niet. Die BIOS melding heb ik nog maar 1x gehad. Heb ook een paar keer alleen maar gekleurde strepen op m'n beeldscherm gehad.

> Krijg je nog Bios error beeps te horen? (kort, lang)

Ja, krijg regelmatig van allerlei beeps te horen.

Viggso
 
Geplaatst door viggso
krijg regelmatig van allerlei beeps te horen.
Het is juist handig om te weten wat precies.
(Bijvoorbeeld; 1x kort en 1x lang)

Soms kan je daarmee al een probleem vinden.
 
Ik heb de batterij vervangen en kan mijn pc nu weer probleemloos opstarten \o/. Mijn systeem blijft echter wel instabiel. Had net nog een: "Fatale Uitzondering OE op 0028: C0031580". Lijkt 't meteen weer meer op een software probleem. Windows kan 't niet zijn omdat ik een tijdje terug al een keer een back-up heb teruggezet hetgeen de problemen ook niet heeft opgelost. Aaarrrgh! Wat een gezeik met die computers...!
 
crashes & beeps

Nou, m'n pc is zojuist weer gecrashed. Ik kreeg hele lange aanhoudende beeps te horen.

Gaat er misschien bij iemand een lichtje branden in welke richting ik zou moeten zoeken?

viggso
 
Continu beeps komt meestal uit op een kapot geheugen.
Soms kan het ook de videokaart zijn.

Kijk eens of je het geheugen kan wisselen of testen met Memtest86.
http://www.memtest86.com/
 
geheugen

Hi Lex,

Voordat ik het geheugen van m'n pc überhaupt heb kunnen testen met dat stukje software waarvan jij mij de link hebt gegeven, kreeg ik m'n pc helemaal niet meer opgestart. Ben net bij de pc shop geweest en die zeiden als eerste op mijn aanwijzingen dat het waarschijnlijk in de videokaart of het geheugen kon zitten (waar heb ik dat eerder gehoord? ;-)). Met een verouderd (pas 3 jaar oud!) moederbord en geheugen, had ik nog mazzel dat er nog een nieuw geheugen ingeprikt kon worden. Ik heb er nu wel 256 ipv 128Mb inzitten. Het ziet ernaar uit dat dit toch de oorzaak was. Maar helemaal juichen durf ik nog niet. Nog ff een paar dagen afwachten of m'n pc echt vlekkeloos blijft werken. Tot zover bedankt voor je hulp!

viggso
 
Zo een paar dagen verder.:)
Doet ie het nog steeds goed?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan