Netwerkverbinding via 2 aderparen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

gz14

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2002
Berichten
20
Ik heb een ADSL verbinding die ik wil delen met de buren via een ADSL modem/router.
Tussen de huizen loopt een telefoonkabel met 2 aderparen (1*4). Voor ADSL is dat technisch gezien voldoende. Eventueel snelheidsverlies door de telefoonkabel is geen probleem.

Mijn vraag is of ik een verbinding kan maken tussen de computer van de buren en mijn router via die 2 aderparen, omdat normaal gesproken een netwerkverbinding via 4 aderparen gaat.

Groeten,

Gerard
 
Voor een netwerk heb je minimaal ader 1,2,3 en 6 nodig (wit/oranje, oranje, groen/wit, groen)
 
Heb ik dan aan 4 aders voldoende voor ADSL als ik die via de 4 genoemde aders en posities aansluit?
 
Nu ik het zo lees..

Er ligt een telefoonkabel? Je kunt het proberen maar ik durf zo niet te zeggen of die geschikt zijn voor het netwerk (nog nooit geprobeerd)
 
Telefoonkabel (cat1) werkt wel maar is bijzonder storingsgevoelig. De aders zijn niet getwist waardoor storingen niet weggepoetst worden. Een netwerkverbinding heeft minimaal 4 aders nodig, het liefst dus getwist.

2 aders voor een (veel) langzamere verbinding kan wel, hiervoor heb je dan zogenoemde vastelijns modems nodig. De snelheid zal echter dermate langzaam zijn dat je er niet blij van wordt (of in dit geval, de buren).
 
Het is niet gelukt. Als ik de netwerkkabel op de pc aansluit, dan herkent de modem een verbinding, maar de pc krijgt geen ip-adres en kan de modem niet pingen. Ook de ledjes op de netwerkkaart gaan niet branden.
Nog met een andere pc geprobeerd maar dan lukt het ook niet, rechtstreeks aangesloten op de modem werkt de pc wel.
De draden zijn ook goed aangesloten.

Zal wel komen door te veel verlies onderweg.
Nieuwe kabel trekken is helaas niet mogelijk.
 
Hoe ziet de kleurencombi er aan beide kanten uit?
 
Oranje, wit, rood en blauw van de telefoonkabel.
Ik heb er wel voor gezorgd dat beide kanten dezelfde kleuren op positie 1,2,3 en 6 hebben.
Dus dat kan het ook niet zijn.
 
Telefoonkabel is toch niet zo goed geschikt voor netwerken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan