Welk besturingssysteem voor server ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_dannyboy

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Berichten
968
Hey iedereen !

Ik heb nu 2 (redelijk nieuwe) pc's en een hele oude (P1, 16MB RAM).
Nu wil ik van die oude een server maken, met internet toegang en waarschijnlijk ook ftp ofzo.

Welk besturingssysteem zou ik het beste kunnen nemen ??
Het moet makkelijk zijn, stabiel en redelijk snel.

Ik heb btw een USB modem, dus zoiets als Freesco gaat niet...
 
Laatst bewerkt:
snel? Ik ben bang dat je daarvoor toch een beetje te optimistisch bent. PI 16mb ram........daar draait niets lekker op.
 
Zolang dat die server maar geen vertraging gaat leveren op de internetverbinding.
 
Elk besturings systeem is te zwaar voor 16mb ram je zal echt min 64 moeten hebben maar dan nog laat het te wensen over.

(of het moet onder DOS kunnen)
 
Het is dat jij het zegt, maar of ik het geloof ;)

volgens mij is er geen server versie van 98 alleen.
En van 2000 weet ik heel zeker dat je pc dat niet gaat trekker.
 
Nee, past niet (heeft 64MB nodig).

En Win98 zelf, kan die niet als server dienen?

Of anders zo'n programma als freesco?
 
Geplaatst door the_dannyboy
Winnt staat toch gelijk aan win95, niet?

Jepz allebei 32 bit :D maar ehmm WinNt Is hetzelfde ongeveer als Win2k Server geloof ik.
 
Geplaatst door the_dannyboy
Winnt staat toch gelijk aan win95, niet?

Nope.

95 heeft geen ntkernell

Beide hebben bijna tot geen ondersteuning voor USB. 95 kan in principe USB ondersteunen (latere versies) maar stabiel...??? en NT4 heeft geen usb ondersteuning
 
Geen usb??

Dus dan heb ik daar ookal niet veel aan met dat #@$@#% usb modem
 
gebruik linux als server
je ftp zal je wel op een andere pc moeten draaien of toch de files op een ander systeem moeten zetten
 
Hallo the_dannyboy.

Waarom niet wat meer geheugen in die oude doos zetten? Heb hier op het moment een test servertje draaien (voor het testen van nieuwe routersoftware). Met een P1 200MMX@250MHz, en 48Mb geheugen.

Ik moet zeggen dat is dan ook het minimale. Deze pc draaid windows 98SE, en kerio winroute firewall. Moet ook niets mee instaleren want dan crached die.

Groetjes Erik Rothuis
 
Geplaatst door roto
Met een P1 200MMX@250MHz, en 48Mb geheugen.

Puur intersse: is dat soms een oude dell dimension? Die hebben wij 1,5 jaar geleden weggedaan...

Jepz allebei 32 bit maar ehmm WinNt Is hetzelfde ongeveer als Win2k Server geloof ik.

Ah ga weg man, win95 is nog voor geen meter 32 bits! Het zit nog voor 3 kwart in de 16 bits blubber en een klein onderdeel in 32 bits maar dat is minimaal. Evenals win98 al is het daar weer wat meer naar 32 bits. Laten we daar zeggen 50/50. Maar ze zijn zeker niet allebei 32 bits. Geen dingen zeggen waar je niet zeker van bent ;) :p.

Daarom zeg ik nu ook niet met zekerheid dat nt4 wel 32 bits is volledig want ik heb er slechts mee gewerkt, niet in verdiept (gewoon wel eens achter gezeten...). Maar ik schat ook van niet.

Maar buiten dat hoeft dat ook niet echt zoveel een rol te spelen. Alleen zou ik sowieso wat extra ram bijprikken dat kan nooit kwaat en wat kost tegenwoordig nou nog sd of zelfs edo ramm nog? Edo zul je zelfs van de tweede hands markt moeten plukken dat is zult oud spul dat verkoopt de doorsnee computerboer al niet meer.

Dus of je nou wel of niet nt4 kunt draaien, om het internetverkeer niet te vertragen zou ik gewoon wat extra bijprikken. Dan kun je ook weer wat meer.
 
ik heb het antwoord

Smoothwall.........

Linux maar goed te configureren plus gelijk een knappe Vuurmuur
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan