matige kwaliteit vhs

Status
Niet open voor verdere reacties.

lauwie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2003
Berichten
1
Hallo,

ik heb gisteren na flink wat gerommel de connectie tussen mijn vhs en de computer voor elkaar gekregen :)

En ik heb mijn eerste video-band op mijn pc gezet in mpeg2 kwaliteit. Echter de kwaliteit vindt ik best nog wel blokkerig.... cq. de videoband zelf is niet blokkerig.

Mijn vraag is eigenlijk: met welke settings krijg je over het algemeen het beste resultaat ?

Stel je wilt dvd kwaliteit, dit staat dan toch gelijk aan mpeg2 ?

Maakt het trouwens verschil of je de mpeg op een PC kijkt of op een TV ?

gr.

Laurens
 
Mpeg2 is slechts een norm voor compressietechniek, daar bestaan onderscheiden in naar gelang bitrate en resolutie. Er is dus niet zoiets als DVD kwaliteit (wat immers impliceert dat zolang je het maar opneemt op DVD, je een geweldige kwaliteit hebt, zoals helaas zovaak door verkopers in winkels wordt beweerd).

Kijk eens op http://www.nonlineair.nl/hoofd.htm
Klik op MPEG en je vind wat MPEG(1/2) is, en vele instellingen naar gelang vereiste kwaliteit. (bitrates)

Of het verschil maakt of je mpeg op tv of pc bekijkt?
Hangt van de decoder af. Als je via Tv-uit op je computer een tv aansluit dan heb je vaak softwarematige decodering met zijn beperkingen. Daarnaast heb je vaak te maken met een lange kabel: resultaat: ziet er vaak slecht uit.
Bekijk je hetzelfde 'mpeg' bestand op CDR via je DVD-speler dan decodeert het ding de opname zelf, als je een topkwaliteit DVD hebt (hoge opnamekwaliteit), dan wordt de kwaliteit van je DVD-speler een beslissende factor. De kabels van DVD-speler en Tv zijn ook vaak korter, scheelt enorm.

P.S: Een groot verschil maakt welke compressiesoftware (encoder) je gebruikt. Ulead videostudio heeft bv. een fantastisch geteste encoder, die van Pinnacle studio schijnt een erg blokkerig resultaat te geven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan