Kazaa gebruikers aangepakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Berichten
3.584
Harde aanpak illegaal uitwisselen software via internet

Uitgegeven: 12 augustus 2003 08:22

AMSTERDAM - Stichting Brein gaat het via internet illegaal uitwisselen van muziek, films en software van particulieren in Nederland hard aanpakken. De stichting doet dit namens de entertainmentindustrie. Voorheen richtte Brein zich voornamelijk op professionele piraten die op grote schaal aan het kopiëren waren geslagen. Dat meldt De Telegraaf dinsdag.

Vooralsnog worden alleen particulieren vervolgd die via software als Kazaa, Gnutella en Grokster materiaal aanbieden aan derden. De stichting volgt met deze keiharde aanpak landen als de Verenigde Staten, Italië en Denemarken. Duizenden consumenten uit die landen kregen onlangs een schikking aangeboden die kon oplopen tot 10.000 dollar. Als deze niet betaald wordt, kan de rechter ingeschakeld worden.

In Nederland wil de stichting Brein al dit najaar particuliere aanbieders gaan vervolgen.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het internet katern: NU.nl/internet
NU.nl homepage

(c) Novum Nieuws
 
opgeblazen verhalen

Dat dachten ze ook in amerika te kunnen doen...

lees hieronderaan maar.........................

Het blijft een soap verhaal keer op keer.........
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tegenslag voor RIAA in download-rechtszaak

Studenten kunnen weer (even) rustig slapen
Een Amerikaanse rechter in Massachusetts heeft besloten dat twee universiteiten de identiteit van studenten die auteursrechtelijk beschermd materiaal downloaden niet hoeven prijs te geven. De twee universiteiten waren door de muziekindustrie, verenigd in de RIA, voor de rechter gesleept na hun weigering de gevraagde gegevens te overleggen.

Deze rechter heeft nu geoordeeld dat dit verzoek om informatie juridisch niet te onderbouwen is, en dat het de universiteiten niet kan verplichten de adresgegevens vrij te geven. Ook zou het verzoek bij de verkeerde rechtbank zijn ingediend.


Het besluit geeft de universiteiten en de studenten weer enige ruimte om zich te bezinnen op een nieuwe verdedigingsstrategie. Vroeg of laat zal de RIAA het verzoek immers opnieuw indienen, dan bij de goede rechtbank en met een betere onderbouwing.

De RIAA beschuldigt de studenten van het delen, aanbieden en downloaden van muziek- en filmbestanden waar auteursrechten op rusten. Aangezien de studenten via het universiteitsnetwerk toegang hebben tot het internet is de universiteit verantwoordelijk voor het verkeer en moet het als internetprovider de gegevens van de gebruikers vrijgeven, vindt de RIAA.

In heel de VS is de RIAA bezig met een klopjacht op downloaders en ook in Nederland heeft Stichting Brein aangekondigd dat het plannen heeft individuele downloaders aan te pakken.
 
LOL

nou gooi dan maar heel nederland in de cel ,behalve ik natuurlijk want zoiets doe ik niet. :thumb:
 
Begint stichting BREIN nou ook al met dat trieste gedoe.. damn die lui hebben echt niks beters te doen he? Als ze nou eens FXP boards aanpakken waar veel meer illegale zooi wordt verhandeld.. maar nee ze willen een makkelijke prooi.. :rolleyes:
 
Re: opgeblazen verhalen

Geplaatst door mcproductions
Dat dachten ze ook in amerika te kunnen doen...

In Amerika ja, Amerika levert ook zijn eigen onderdanen niet uit, Nederland wel

GR Jozo
 
Breezer heeft wel een punt, je hoort ze alleen maar doorzagen over p2p terwijl er nog wel andere en ook betere opties zijn om te downloaden.
 
Inderdaad, het is niet eens p2p in het algemeen maar alleen KaZaA. Ik denk dat er via bijv Direct Connect ook veel meer uitgewisseld wordt.. maar ja blijkbaar is het via KaZaA makkelijker om users te tracen.
 
Ik download ook regelmatig via Imesh. Ben ik dan ook gewaarschuwd? Is het beter om nu te stoppen? :rolleyes:

Daaaag, daar gaat de vrije uitwisseling van bestanden. :rolleyes:
 
Geplaatst door kdankers
Ik download ook regelmatig via Imesh. Ben ik dan ook gewaarschuwd? Is het beter om nu te stoppen?

Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. Het is zeer de vraag of Brein of wie dan ook de providers kan verplichten mee te werken. Waarschijnlijk zal dat in strijd zijn met de regelgeving inzake privacy, die in Nederland immers tamelijk stringent is. Als ze tóch gebruikers van p2p-programma's zouden kunnen vervolgen, zullen dat vooral diegenen zijn die zeer grote hoeveelheden bestanden aanbieden.
 
En bovendien is nu iedereen van die IP verberg progjes aan het downloaden om het allemaal moeilijker te maken

En andere mensen stappen over op andere p2p programma's zoals overnet en blubster

En andere downloaden via MirC en FTP

dus stichting BREIN veel succes met jullie actie, het zal toch niks helpen :d
 
Waarom pakken ze die Nederlandse MP3-download site's niet eerst aan? Je weet wel, site's als euh, www.empeedriez.nl. Heeft dat weer te maken met het nalopen van users?
 
Geplaatst door Muurhond
Waarom pakken ze die Nederlandse MP3-download site's niet eerst aan? Je weet wel, site's als euh, www.empeedriez.nl. Heeft dat weer te maken met het nalopen van users?

ja dat vraag ik me ook af, er zijn vele warez site, met allemaal copyrighted materiaal erop, en daar doen ze niks tegen
 
ze pakken alleen de users aan die "sharen"? dat las ik (en hoorde ik ook van mn neef)...
maar idd, ze kunnen beter andere dingen eerst gaan aanpakken :)
 
kan je kazaa-en achter een proxy, dus met een 'nep' ip-adres ??
 
Geplaatst door vaat
kan je kazaa-en achter een proxy, dus met een 'nep' ip-adres ??

op de nieuwste kazaa lite zit een ip blocker dus dan kan de stichting BREIN niks doen
 
BREIN kan sowieso weinig doen, hoe hoog ze het tegenovergestelde ook van de daken schreeuwen.

Eerst en vooral: wettelijk is BREIN niets meer dan een gewone organisatie. Ze kunnen dus niet zomaar de gebruikergegevens achter een IP opvragen, ze hebben hier een gerechtelijk bevel voor nodig. Bovendien zijn providers absoluut niet bereidwillig om dit te doen.

En last but not least: Kazaa op zich is helemaal niet illegaal. Het downloaden van MP3's ook al niet, tenzij je het origineel niet hebt - en als ze dit bij duizenden internetgebruikers moeten gaan bewijzen hebben ze een probleem. En ze mogen je PC ook niet hacken om je MP3-collectie te checken, dat is illegaal verkregen bewijsmateriaal en dus ongeldig

Met de IP-blocker van Kazaa en een firewall ben je al zo goed als zeker dat BREIN je niet te pakken krijgt. En als je geen bestanden deelt ben je helemaal zeker, maar da's nogal egoïstisch natuurlijk.
 
Nog wat nieuws hier over;
Bond: Brein loopt te hard van stapel

door onze redactie

AMSTERDAM - De Consumentenbond vindt de aangekondigde acties van stichting Brein tegen muziekpiraterij te ver gaan. De bond vindt dat de muziekindustrie eerst zelf met goede online muziekdiensten moet komen. Ook wijst de bond op de thuiskopievergoeding op blanco-cd’s.

De Consumentenbond vindt dat de muziekindustrie eerst met volwaardige alternatieven voor P2P moet komen.
Brein-directeur Tim Kuik heeft deze week gedreigd dat gebruikers van peer to peer (P2P) uitwisseldiensten enorme boetes zullen krijgen. Dit gebeurt al in Amerika. De Consumentenbond vindt dat consumenten eerst een volwaardig alternatief voor P2P moet worden geboden voordat Stichting Brein overgaat tot jacht maken op muziekliefhebbers.


“Het gemak waarmee je nu gratis muziek en film kunt downloaden, wordt door de content industrie niet geboden. Probeer de site maar eens te vinden waar je het brede aanbod van de goede platenzaak per track kunt downloaden voor een redelijke prijs en die af kan spelen op verschillende spelers. Dat lukt eigenlijk alleen via P2P netwerken”, merkt de Consumentenbond op.


“Wanneer je legaal muziek op internet wilt kopen, dan moet je vaak eerst een betaald abonnement nemen (en houden) om muziek per track te kunnen aanschaffen en beluisteren. Bovendien is het aanbod beperkt tot een aantal platenlabels en moet je voor een andere favoriete artiest weer een ander abonnement afsluiten, en soms is de muziek van die artiest digitaal niet eens legaal te krijgen.”


Het is overigens zeer de vraag of het wel zo’n vaart zal lopen met de boetes en schikkingsvoorstellen. Dit kan pas als internetproviders door de rechter verplicht worden om persoonsgegevens van gebruikers af te staan aan Brein. De kans dat dit gebeurt is klein, aangezien Brein zonder toestemming van de gebruiker op zijn computer gekeken heeft.
Bron;
http://www2.telegraaf.nl/digi/article3456821.ece
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan