Partities weg naar linux redhat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Supersurver

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2001
Berichten
379
Ik heb net Linux Redhat 7 geinstalleerd maar nu deed ie het niet.... een vaag probleem met m'n video kaart... maar daar gaat 't now ff niet om :)... ik wil graag weer terug naar windows XP ik had dus linux op "unlocated" hd ruimte geinstalleerd (dacht ik).... maar ik kom dus nu niet meer in windows xp

Ik heb nu m'n hd in een andere pc en met die via partition magic gekeken op de hd en daar staat nu 3 partities op 2 linux EXt2 partities en 1 linux swap partitie... nu zow ik toch graag weer m'n hele hd terug willen er staat nog al veel op :(

Weet iemand hoe ik weer terug kan gaan naar windows???

alvast bedankt!
 
Onder Linux kun je partities benaderen, door een partitie aan een directory te koppelen.

Dit heet "mounten". Voordat we het mounten gaan uitleggen, zul je eerst enige kennis moeten hebben van de partitie indeling onder Linux. Voor een snel overzicht van de aanwezige partities op je machine kun je het
volgende commando geven: "cat /proc/partitions". Hierin zul je waarschijnlijk dingen als hda, hda1 etc. zien. Eigenlijk moet je voor die namen nog "/dev/" denken. Hieronder zie je de indeling in ide-drives onder Linux: /dev/hda: 1e drive (master) op de 1e (primary) ide-controller
/dev/hdb: 2e drive (slave) op de 1e (primary) ide-controller
/dev/hdc: 1e drive (master) op de 2e (secondary) ide-controller
/dev/hdd: 2e drive (slave) op de 2e (secondary) ide-controller
Etc. etc.
Tegenwoordig zijn er een hoop systemen die naast de standaard ide-controllers ook nog eens ATA66 of ATA100 ide-controllers hebben.
De naamgeving voor apparaten op deze controllers gaat gewoon op dezelfde manier
als hierboven verder bij /dev/hde. Dan is er nog de partitie indeling op een drive zelf. Dit wordt met een nummer aangegeven. Een drive kan maximaal 4 primaire partities bevatten (1 t/m 4) en in principe een ongelimiteerd aantal logische stations op een uitgebreide partitie (linux zet het maximum op 63 stations voor ide-drives). De logische stations hebben een nummer beginend met 5 en dan omhoog lopend. Een uitgebreide partitie
is op zichzelf weer een primaire partitie, dus als je een uitgebreide partitie met logische stations hebt, dan heb je nog ruimte voor maar 3 primaire partities. Zo wordt de 3e primaire partitie op de 1e drive op de 1e ide-controller: /dev/hda3
en het 2e logische station op de de 2e drive op de 2e ide-controler: /dev/hdd6
Met deze kennis kunnen we partities gaan mounten. Zoals al gezegd doe je een mount van een partitie/device op een directory. Daarom moet die directory dus wel bestaan van te voren. Een goed gewoonte is om alle door jezelf gemounte partities te mounten onder een subdirectory onder /mnt. Geef er maar een leuke naam aan. Bijvoorbeeld voor de c-schijf van windows "/mnt/c".
We hebben nu dus een device/partitie en een zogenaamd mountpoint, rest ons alleen nog op te geven wat voor een filesystem type aan de mount moet meegegeven worden. Als linux het filesytem kent, dan zal je in principe deze stap over kunnen slaan, hoewel het nog wel eens fout wil gaan. Voor een overzicht van
filesystems die je linux machine ondersteunt kun je het volgende intikken: "cat /proc/filesystems". Een filesystemtype geef je mee aan mount met de optie -t. Veel voorkomende filesystems zijn: ext2: linux
vfat: windows 9x/windows NT
msdos: dos
iso9660: cdrom
smbfs: share via een samba-server/windows-machine
nfs: share via een nfs-server
Er zijn nog veel meer opties, maar daarvoor moet je maar "man mount" intikken. De laatste 2 zijn speciaal, aangezien het daarbij gaat om shares via een netwerk i.p.v. devices/partities op de lokale computer. Via de optie -o kun je eventueel nog extra opties meegeven. Om te zien welke mounts er op dit moment op je systeem aanwezig zijn tik je "mount" in of "cat /proc/mounts". 2 kleine voorbeeldjes van mounten:
Het mounten van mn windows D: schijf die op het 1e logische station van mn 1e
drive op de 1e ide-controller hangt onder directory /mnt/d:
mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/d
Het mounten van de share genaamd "MP3" op een externe windows computer met (netbios)naam "computer1" , waarbij ik toegang heb tot die share met usernaam "muziek" en wachtwoord "toegang" onder de directory /mnt/mp3:
mount -t smbfs //computer1/MP3 /mnt/mp3 -o username=muziek,password=toegang Het is ook nog mogelijk om mount-opties van te voren vast te leggen voor bepaalde devices of zelfs mounts automatisch te laten maken bij het opstarten. Zie hiervoor "man fstab" en "/etc/fstab"

Groetz
[RHF]BLaKe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan