Geen teletekst bij stand-alone DVD-speler van de normale televisie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Berichten
725
Ik heb een stand-alone DVD-speler gekocht, die vrijwel alles aan kan.

Als ik echter alleen een normale cd wil beluisteren en kijk tegelijkertijd naar de teletekst van één van de normale tv kanalen, dan gaat het zeuren worden, want ik krijg alleen een zwart scherm te zien. Als de DVD-speler in de standby staat is het probleem nog steeds aanwezig, maar zet ik het apparaat helemaal uit, dan is het probleem ineens weg. Heeft iemand anders daar ook ervaring mee?
 
Volgens mij klopt dit wel, normaal kan je wel met bijvoorbeeld een videorecorder gewoon teletekst bekijken, omdat de tv-kabel via de video naar de tv gaat.
Ik neem aan dat de DVD-speler geen gewone tv-kabel(coax) aansluiting heeft om vanaf de muur (tv/radio kastje) naar de DVD-speler te gaan.
Alleen dus een aansluiting vanaf DVD-speler naar tv.
 
Mijn video staat nog steeds verbonden aan de kabel en de tv. De DVD-speler staat aangesloten via de scart aansluiting. Via de scart aansluiting beinvloet de dvd-speler de teletekst van de normale kanalen van de tv.
 
Is het de enige scart aansluiting op de tv?
 
Ik ben bang dat het signaal wat dan via de scart binnen komt voorrang krijgt, dan op wat er via de tv-kabel(coax) binnen komt.

Ik heb zelf ook maar 1 scart aansluiting op m'n tv.(68cm)
Als ik daar bijvoorbeeld m'n Playstation op aansluit, dan wordt automatisch het kanaal naar de externe kanaal(scart) gezet, als de Playstation aan gaat.
Playstation uit, dan gaat het beeld ook weer naar het normale kanaal.
Dit om een beetje te verduidelijken hoe ik aan m'n verhaal kom.

Mischien dat VDK_P meer hier over weet en jou vraag mischien ziet.
 
Hallo

Het verhaal van "crash" klopt.

Indien een extern apparaat op de scartplug is aangesloten , dan wordt "voorrang" gegeven aan dit apparaat , indien dit is ingeschakeld , of soms zelfs enkel op standby staat.

Dit gebeurt door een stuursignaal van die externe bron naar de t.v. te sturen.(d.m.v. de scartkabel)

Zie : http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html

De 2 bebruikte pinnetjes op een scartkabel hiervoor , zijn pin 14 en 16 , 1 v/d 2 onderbreken zou in theorie genoeg moeten zijn om die automatische omschakeling te omzeilen.

Het meest logische , is die scartplug zelf te openen , en het draadje voorzichtig v/h betrokken pinnetje los te knippen en te isoleren .

Hopelijk niet te technisch en duidelijk genoeg.

P.s.: Je dient dan uiteraard de t.v. zelf "manueel" in te stellen op het a.v. kanaal om het signaal v/d d.v.d. speler te kunnen bekijken....

Indien je deze ingreep zelf niet aandurft , even een lokale t.v. hersteldienst binnenwippen met scartkabel , en dit vragen , eventueel "probleem uitleggen "..

Peter
 
Laatst bewerkt:
Met het automatisch omschakelen heb ik geen moeite, dat is best handig, maar als ik bijvoorbeeld overschakel naar nederland 2 en ik druk op teletekst, dan zie ik helemaal niks.

Ik weet dat het met een video via de scart aansluiting ook werkt, maar dacht dat de teletekst dan beschikbaar bleef of heb ik dat mis?
 
Hallo

Mits de d.v.d. speler de s.c.a.r.t. connector forceert d.m.v. een schakelsignaal om zijn data via s.c.a.r.t te nemen , is het logisch dat er niks meer binnenkomt via de t.v. .tuner. 'tuner wordt gebruikt om teletekst binnen te halen...'

Peter
 
Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.

Ik kan gewoon naar Nderland 2 kijken, terwijl ik geen teletekst meer kan ontvangen tenzij ik de DVD-speler volledig uit zet.
 
Geplaatst door Mirandaonline
Ik weet dat het met een video via de scart aansluiting ook werkt, maar dacht dat de teletekst dan beschikbaar bleef of heb ik dat mis?
Dat klopt dat bedoel ik juist in m'n eerdere bericht.

Je DVD-speler heeft voorrang(vanwege scart) op het TV signaal.
De DVD-speler uit en je volledige TV signaal heeft weer vrije doorgang.:)
Dat is wat VDK_P ook uitlegt in het laatste bericht.
 
Als ik mijn video aansluit via de scart aansluiting dan heb ik dat probleem niet. Ik zet de video aan en druk op play. De video schakelt de tv over, maar als ik handmatig terug schakel en bijvoorbeeld op nederland 2 ga kijken is er net als bij de DVD-speler niks aan de hand. Ga ik echter op teletekst kijken, dan lukt dat bij de video wel, maar bij de dvd-speler zie ik geen teletekst, maar een slingerend beeld van de DVD-speler.
 
O ja, bij mp3-tjes krijg ik vaak alleen maar de artiest te zien omdat het nummer half of in zijn geheel buiten het beeld valt terwijl er links legen balken zijn die nog gebruikt zouden kunnen worden. Enig idee of ik de mp3-tjes fout brand?
 
Geplaatst door Mirandaonline
Ga ik echter op teletekst kijken, dan lukt dat bij de video wel, maar bij de dvd-speler zie ik geen teletekst, maar een slingerend beeld van de DVD-speler.
Dat klopt dus zie eerdere uitleg.

Over je mp3's,
Ik zou het niet echt weten.
Mischien de titels te lang?
Brand je de mp3's gewoon als data cd?
 
nee, ik brand mijn mp3-tjes als mp3 in nero 6.

Als ik als iso schijfje brand, dan leest die dvd-speler hem niet, maar ben ff naar een winkel geweest met en heb met een samsung gespeeld en die had het zelfde probleem. Vragen aan de verkoper helpt weinig, want die kijken alleen wat er in de knip kan komen en snappen niks. Nou ja, over het algemeen dan, het moet niet te technisch voor ze worden.

Hij wist wel een paar dvd spelers die dat konden (Philips en Sony), maar die kosten minstens 200 euro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan