geen internet (adsl) via router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trusthigher

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2001
Berichten
37
Hallo,

Ik heb het eerst zelf geprobeerd. Maar het is helaas niet gelukt.

Ik probeer xs4all adsl te delen met 2 pc's. Op allebei staat xp. Er zit een router aangesloten op de Speed touch Home modem. De router is van Compex Netpassage 15b. Ik heb een crossed kabeltje tussen de modem en de router en straight vanuit de router naar de pc's.

Op allebei de pc's kan ik pingen naar de router maar niet naar de modem.

Ik laat de IP en DNS automatisch kiezen.

Hoe moet ik de router met de modem laten communiceren? Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Saskia
 
Al eens geprobeerd om een straight cable tussen modem en router?
 
Net geprobeerd? Werkt niet.

Ik denk dat het met de instellingen met de router te maken heeft.

Ik kan wel instellingen in een PPTP schermpje. Alleen moet ik dan bij de VPN server alleen 10.0.0.138 zonder de toevoeging pc1 invullen.

Zou dit effect hierop kunnen hebben en zo ja, hoe kan ik dit dan oplossen?

Saskia
 
Waarschijnlijk zal je inderdaad je router nog moeten configureren zodat alle pakketjes worden doorgestuurd richting je modem.

Maar misschien is het makkelijker als je je router er tussenuit gooit en het eerst op 1 pc aan de gang krijgt. Je weet dan zeker dat dat werkt en dan kun je daarna je routertje configureren. Waarschijnlijk ook wel op basis van ip adres. Op het moment dat je WAN-interface op je router in een andere reeks zit dan de LAN-interface van je Speedtouch zal het inderdaad nooit gaan werken.

BTW Was een switch niet makkelijker geweest?
 
Geplaatst door Trusthigher
Net geprobeerd? Werkt niet.


Hoi,

Moet volgens mij echt een straight kabel tussen.
Kijk ook eens bij tips en handleidingen(intenet delen)

Grtzzz
 
Hoi Funzip,

Ik kan het nergens lezen dat er tussen de router en de modem een straight cable moet. Volgens de handleiding van de router en die van Windows moet hier een crossed tussen.

Maar het is me nog steeds niet gelukt.

Ik krijg wel internet rechtstreeks met de modem (ff instellingen omzetten) maar niet via de router. Heb inmiddels wel het netwerk in orde. (alhoewel het wel geregeld vastloopt).

Er is wel een optie via de router om PPTP te gebruiken maar deze wil geen verbinding maken. Andere opties zijn ppp via ethernet, hier kan ik geen ip-adres van xs4all kwijt en static en dynamic ip en daar kan ik geen login en wachtwoord kwijt.

Ryback, wat is de lan-interface van mijn speedtouch? Ik snap het niet helemaal wat je bedoeld?


Groeten,

Saskia
 
lan interface is de poort waar je netwerkkabel inzit die van je speedtouch naar je router loopt.

Je ip krijg je toegewezen door je router. Als je nu in een dosvenster ipconfig /all intoetst dan zie je ergens DHCP-server staan met daarachter bijvoorbeeld 192.168.0.100

Ga nu naar je internet en toets in http://192.168.0.100 (vervang die 192.168.0.100 door het nummer wat jij vond achter DHCP-server.)

Je komt nu in de webinterface van je router terecht waar je je router moet configureren. Je moet hier waarschijnlijk instellen dat je WAN-interface, het poortje waar de kabel opzit die naar je speedtouch gaat, in dezelfde ipreeks zit als je speedtouch. Speedtouch zit standaard op 10.0.0.138 dus moet je je WAN-interface instellen op bijvoorbeeld 10.0.0.130. Misschien moet je daar nog meer instellen maar dan moet je daar maar even rondkijken.

Succes,
 
Ryback: Je komt nu in de webinterface van je router terecht waar je je router moet configureren. Je moet hier waarschijnlijk instellen dat je WAN-interface, het poortje waar de kabel opzit die naar je speedtouch gaat, in dezelfde ipreeks zit als je speedtouch. Speedtouch zit standaard op 10.0.0.138 dus moet je je WAN-interface instellen op bijvoorbeeld 10.0.0.130. Misschien moet je daar nog meer instellen maar dan moet je daar maar even rondkijken

Dit gedeelte begrijp ik nog niet helemaal. Zou je dit nog kunnen uitleggen?

Dit is wat ik krijgt uit ipconfig:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : xx
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethe
rnet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-BF-65-9D-7E
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.150
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

PPP adapter mxstream:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 213.84.212.22
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 213.84.212.22
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.109.104.104
194.109.6.66

Groet,

Saskia
 
Je kon je router pingen. Op welk IP?

Ok. Dit IP kun je intoetsen in je internet explorer achter die http:// je komt dan in de configuratie van je router. En daar moet je nog het een en ander instellen. Stel daar onder andere in dat DHCP aan moet zodat de pc's automatisch een ip krijgen.

Je speedtouch heeft een kabel naar buiten waarvan ip: 213.84.212.22 (verder niet belangrijk)

Ook zit er een kabel van de speedtouch naar de router.
Speedtouch heeft ip 10.0.0.138.

Je router moet op de WAN dus ip 10.0.0.130 krijgen. 131 mag ook maar houdt even 130 aan. Dat is het makkelijkst voor nu.

Nu dit is gebeurd kun je (als het goed is) naar 10.0.0.138, je speedtouch dus, en kun je daar de rest configureren voor je internetgebruik zoals gebruikersnaam en wachtwoord.

Succes,
 
Ik kon dat ip alleen pingen als die ook heb ingesteld bij TCP/IP van mijn lan-verbinding.

Ik heb in de config. van mijn router mijn LAN ingesteld. Ik had eerst twee ip's gereserveerd op de DHCP-server en deze dus niet aangezet. Ik zet deze dus nu weer wel aan.

Ik kan mijn WAN instellen door te kiezen uit die optie die ik eerder heb aangegeven. Static, Dynamic, PPP en PPTP.

Ik ben van PPTP uitgegaan. Daar kan ik het volgende invullen:
Connect IP: 10.0.0.150 (heb ik nu)
Username:
Password:
VPN server: 10.0.0.138 (in een windowsverbinding zou hier nog pc1 achter moeten dat gaat hier niet, maar dit heb ik nu)
Idle Timeout: 360 seconds

Daaronder staan de volgende adressen die ik niet kan veranderen:
IP Adress: 0.0.0.0
Network Mask: 0.0.0.0
Gateway IP Adress: 10.0.0.1
Primary DNS: 0.0.0.0
Secondary DNS: 0.0.0.0

Naast LAN, WAN kan ik ook nog NAT, Routing, Remote Management en Parallel Broadband configureren voor het netwerk.

Waar zou ik nou die 10.0.0.130 van jou moet invullen?

Groet,

Saskia
 
Volgens mij heb ik toch echt als laatste gereageerd maar dat geeft ie niet aan in de lijst.

Kijken of ik nu toch al laatste heb gereageerd?
 
en als je je wan van je router nu op static zet (dynamic niet want dan moet je speedtouch voor DHCP gaan spelen en dat heeft bij 1 client weinig zin, die andere 2 zijn het niet want we hoeven ons niet te authenticeren voordat we gebruik willen maken van de speedtouch (behalve dan als we iets willen veranderen), en je geeft die ip 10.0.0.130 (dan kunnen je speedtouch en router communiceren als het goed is, kun je eventueel testen dmv pingen o.i.d.)

Je router en pc konden al pingen dus dan werkt dit al tot zover.

Het PPP-verhaal schuiven we gewoon aan de kant.

Die login van je gebruikersnaam en wachtwoord regelt je speedtouch verder weer. Het enige wat moet gebeuren op de router is het doorsturen van de pakketjes van de LAN poort op de router naar de WAN-poort op de router.

Zodra je in 1x vanaf pc kan pingen naar je speedtouch op 10.0.0.138 is dat tot zover klaar. Aangezien je al een keer op internet hebt gezeten hoef je verder niets te configureren.

Wat ook een belangrijk punt is, is je gateway (op je pc). Dit is het eerst volgende adres waar je pc naar toe moet. Dit wordt dan het ip van je router.

Zorg dat op je pc je gateway goed staan dns (10.0.0.138) en ip + subnetmasker.

Succes,
 
FANTASTISCH!

Ik kan via mijn router m'n speedtouch pingen!

Nu kan ik wel vanaf 1 pc inbellen via zo'n inbelverbinding van windows. Maar 2 tegelijk kan niet. Klopt dit?

Of moet ik nog meer instellen? Ik heb de gateway op de eerst ip van mijn router staan. De DNS op die van xs4all.

Ik heb ook de ip en subnet masker handmatig ingevoerd i.p.v. automatisch laten kiezen.
 
Kijk we gaan de goeie kant op! Goed bezig.

Maar nu...

In principe hoef je vanaf pc1 geen inbel verbinding te maken. Als je je netwerkinstellingen goed hebt staan kun je gewoon met 2 pc's het internet op.

Als je naar http://10.0.0.138 kom je op je speedtouch terecht. Hier moet je even controleren of je gebruikersnaam en wachtwoord staat ingesteld onder het kopje connect. (Zal wel kloppen maar toch)

Als je nu op je 1e pc je instellingen zo zet.

ip zoals je deze nu hebt. Je kan nl. pingen
subnet op 255.255.255.0 (als je tenminste een ip hebt zoals 10.x.x.x (in de regel is dit 255.0.0.0 maar hun gebruiken 255.255.255.0 dus houden wij die ook aan. 'k zal je de verdere details besparen ;) of je moet interesse hebben)

gateway inderdaad op ip van je router.
dns op 10.0.0.138. (je speedtouch regelt de dns verder(krijgt ie toegewezen)

Ik zou die inbelverbinding weggooien want daardoor is het mogelijk dat je inderdaad maar met 1 pc erop kunt.

Oja en als je nu toch bezig bent save je configuratie dan even als tekstbestand op je pc. (van de speedtouch en van de router (indien mogelijk)

Als het goed is moet je nu gewoon op beide pc's kunnen internetten.
(of ik ben nog iets vergeten)
Succes,
 
Geplaatst door ryback


Als je naar http://10.0.0.138 kom je op je speedtouch terecht. Hier moet je even controleren of je gebruikersnaam en wachtwoord staat ingesteld onder het kopje connect. (Zal wel kloppen maar toch)


Kijk daar heb je het al. Er staat geen kopje connect bij. Wel een kopje Dail-in (is hetzelfde maar dan in ut engels zou je zeggen). Maar dan krijg ik de melding dat PPP is not available for this product.

En nu?
 
oh ik zie het ja, jij hebt de home versie 'k was ff in de war met de speedtouch 510 en daar heb je geen connect. Dat jij die error krijgt komt doordat je de homeversie hebt. Die ondersteunt dat knop je niet. PPP en CIP worden ook niet ondersteund.

Maar als je nu die stap overslaat. Was eigenlijk meer ter controle. En je voert nu de rest uit. werkt het dan?

je begint dus bij (zie mijn vorige berichtje):
Als je nu op je 1e pc je instellingen zo zet........

Ik lees trouwens net nog wat anders. Het schijnt dat dit gelimiteerd is in dit type modem wat je hebt zodat je altijd met zo'n inbelverbinding moet werken. (Wist ik overigens ook niet dat dat altijd moest). Nu is het mogelijk je modem te upgraden. LET OP EIGEN RISICO!!! Op http://snow.prohosting.com/maltadsl/ kun je hier meer over vinden. Maar het ziet er vertrouwd uit. Ik heb het nog nooit gedaan, maar heb er wel vertrouwen in als je dit stap voor stap rustig aan doet dat het goed komt. Jouw keuze en anders blijf je zitten met je dialup connection (kun je misschien wel internet connectie delen via xp of zo maar is niet optimaal) Ik zou het proberen maar nogmaals eigen risico.
 
Laatst bewerkt:
Is er geen andere manier om dit te omzeilen?

Ik ben een beetje huiverig voor het hacken van mijn modem. En volgens mij had ik dan geen router hoeven kopen.

Misschien weet iemand anders iets om dit op te lossen.

Ik heb inmiddels een mailtje de deur uit gedaan naar Compex. Kijken of ik daar een reactie op krijg.
 
Geen reactie van Compex. Heb nog steeds geen gedeeld internet. Bovendien is mijn netwerk ook nog eens instabiel.

Als iemand nog een oplossing weet....Graag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan