dual boot xp xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

charl

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2002
Berichten
16
heb 2 schijven wil eigenlijk een schone instalatie op
de C schijf deze moet leeg en de 2e schijf heeft nu ook al xp
hoe kan ik c formateren en weer een nieuwe xp schoon instaleren. en daarna de 2e weer wissen??
 
Opstarten met je Win XP CD-rom en gewoon voor nieuwe install kiezen, je krijgt dan vanzelf de optie om de partitie/schijf te formateren etc.
 
Idd booten met de windowsxp cd,
de procedure doorlopen is niet moeilijk, hij vraagt vanzelf op welke partitie de installatie moet komen,
hierna zal die zeuren dat eral een windows opstaat, dit kun je negeren, dan kies je voor formatteren van de c schijf en de installatie volgt.
De rest wijst zich vanzelf,

hetzelfde geld voor de installatie van je d schijf, alleen kies je dan voor een andere partitie.
 
Ik heb het idee dat charl met jullie antwoorden aardig op weg is.
Mag ik hierop aansluitend ook wat vragen? Het is weinig zinvol een nieuwe vraag neer te zetten.

Mijn probleem is ong. hetzelfde.

C: met Windows en alle programma's 30gb
F: met muziek en films 60gb.

De 30gb van C: wil ik inwisselen voor 120gb.
Nu dacht ik (als leek): Windows op F: zetten.
Opstarten op F:
C: formateren.
Maar.........ik was wel even vergeten dat ik met al die programma's in mijn maag zit.

Is een image maken het enige wat ik kan doen of hebben jullie nog ideetjes.
 
Ben je in het bezit van Partition Magic7 of 8? (8 is veel makkelijk dan 7)

Hiermee kun je de 2 al bestaande partities c en f, met behoud van data in elkaar schuiven.
Je moet dan de wizard nemen voor "mergen".

NOTE:
Het mergen van 2 parities kan alleen als de parities fisiek naast elkaar staan en dezelfde bestandsindeling(FAT32 of NTFS) hebben. Mogelijk zul je dan eerst 1 vd 2 partities moeten converten naar een andere indeling, voordat je kunt "mergen".

Ik raad je aan om altijd een backup te maken voordat je met PM begint, al is het maar op een paar kruidvat cd's:p...of neem tijdelijk een paar cd-rw. Het kan namelijk fout gaan.(zelf nog niet meegemaakt gelukkig(ik backup zelf ook nooit:eek:)).

Mocht PM overigens stuklopen, dan is er een grote kans dat je dat had kunnen voorkomen door van tevoren een schijfcontrole(scandisk) uit te voeren.
 
Dat is nog mooier!

PM 7 heb ik maar nog nooit mee gewerkt. PM 8 beter? OK.
De schijven zijn allebei in NTFS.
Maar wat bedoel je precies met fysiek naast elkaar staan?
Volgens mij is die F: nu de slave van de C:
Dat zijn nou echt dingen waar ik (NOG :) bar weinig van weet.

Hoe lang duurt zo'n back-up ongeveer met 30 gb.
Ik probeerde nl eens iets met een image met Norton en dat duurde geloof ik zes uur of nog wat :rolleyes:
 
Met fisiek bedoel ik de "volumeplaats" op een enkele hardeschijf. Dus als je bv de c en d partitie wil "mergen" dan kan dat alleen als deze parities aan elkaar grenzen.

volgens mij is die F: nu de slave van de C:

Dus je hebt 2 harde schijven? Of bedoel je primary en extented ipv master en slave?
Geef aub even de inhoud hoe de indeling ernu voorstaat, en wat de bedoeling is, ik heb zo geen juiste gegevens.

Een backup maken van 8GIG data duurt met ghost maar een 2-3 tal minuten als je de image op de hardeschijf zet. Een ghost op cd's plakken duurt wat langer.
 
Laatst bewerkt:
Dit is allemaal nieuw voor me dus ik zal wel onduidelijk zijn. Ik heb dus 2 schijven.
Op de C: (30gb) staat dus Windows en de programma's.
Het pretpakket (films en muziek) zit op de 2e schijf F: (60gb)
 
Maar wat is dan eigenlijk het probleem? Gewoon een nieuwe schijf als Primary Master er in, en daarop Windows installeren. Met die andere schijf gebeurt verder niks, dus die blijft naderhand gewoon beschikbaar (hoewel de schijfletters misschien anders komen te staan). Je hebt geen Partition Magic nodig in dit geval, omdat de schijf C: fysiek wordt verwijderd. En mergen gaat al helemaal niet, omdat de partities op 2 verschillende schijven staan.
Wat je zou kunnen doen is met Ghost een image van je huidige C: maken en die later weer terug zetten op die nieuwe schijf. Maar dat is alleen maar een extra mogelijkheid. Het maken van een image duurt met 30 GB vrij lang (zal wel meer dan een uurtje zijn), maar waarschijnlijk heb je toch zoveel data niet? Een high compressed image neemt dan zo'n 15 GB in beslag!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 schijven. Meer kan niet.
Als ik C: weghaal heb ik geen windows meer en 30gb aan programma's zijn foetsie. Daar heb ik echt geen zin in.
Ik ben hier nieuw in dus je zult het echt voor moeten kauwen.
 
Ik denk dat ik begrijp wat je wil:)

Er hangen nu 2 losse schijven in jouw pc,
met op elke schijf 1 partitie.(klopt he?(als je dit niet weet, kunnen we nagaan))
En je wilt de huidige c schijf uit de pc halen en vervangen door een nieuw te kopen hardeschijf van 120GB.
Dit moet met behoud van data.
------------------------------------------------------------------------------

Er zijn hier denk ik meerder methodes mogelijk,
(1)
of je maakt een image v.d c schijf en plaatst deze op de huidige F(Ghost2003 geeft vanzelf aan als het niet past)/een paar cd's.
(2)
of wat ook zou kunnen is de nieuw aangeschafte schijf tijdelijk even de slave plaats hangen(de d schijf vervangen) om zo met PM of Ghost een partitie over te hevelen.
Ditkan in ghost onder advanced ulilities>"clone a partition; onder PM de optie "copy a partition".

Mij lijkt het makkelijkste dat je eerst kijkt of het lukt met mogelijkheid(1) omdat je dan niet eerst hoeft te rommelen met het instellen van jumpers. Mocht (1) niet gaan, dan kun je (2) ook doen dus,
vragen over/klopt mijn gebrabbel boven de stippellijn?
 
YES je 'gebrabbel' klopt :D

Met 1 partitie bedoel je dus 'niet opgedeeld'.
Ik heb zoveel programma's staan op die C: dat ik er niet aan moet denken die allemaal weer op die nwe 120gb te zetten...en wat erger........ te moeten updaten.

Hoeveel tijd neemt zo'n image grofweg in beslag als je er ong. 20gb aan programma's op hebt staan (afgezien van Windows)? Ik zal wel wat films van de F: moeten lozen :(
 
Laatst bewerkt:
Je kunt rekening houden met een compressie van 40% van het geheel. Dit las ik ergens op helpmij, ik weet echter niet vanuit welk compressielevel dit is geschreven.(er zijn 3 levels te kiezen).

Maar een probleem is dit opzich niet, omdat
wanneer je bv kiest voor de hoogste compressie, ghost eerst gaat kijken of het wel gaat passen op de aangewezen partitie, nog voordat hij de operatie gaat starten.

Hiermee zou je dan iig kunnen regelen dat je -zo min mogelijk- film/data kwijt gaat spelen.
Of ge moet willen branden natuurlijk.

PS.Hoe hoger de compressie, hoe langer de operaties(backup en herstellen) duren.
 
Laatst bewerkt:
Hm. Ik heb 14 gb over op F:
Dan zal ik echt moeten gaan branden.
Toen ik een keer zat te vogelen met Norton Ghost kreeg ik te zien dat hij 6 uur zou bezig zijn. Dat is nogal niet wat. Ik ga zondag op vakantie voor een maand dus ik denk niet dat ik het nog red.
Ik zal proberen dit onderwerp 'wakker' te houden op afstand ;) en kom er op terug in oktober.
Alvast bedankt voor je hulp Tempation!.
 
6 uur::8-0:? Watvoor systeem heb je?
(Als ik een image van 8GIG data aanmaak op mijn P4-1.8; 256SD-RAM systeem, kost me dat maximaal 10 minuten.)

Een prettige vakantie Elisa,
waai maar goed uit van die chaos hier...
 
Kom ik nog even op terug.
Image (afdruk of zoiets)
Heb ik dan wel al die programma's mee?
Er zit nogal een verschil tussen jou en mij :)
Weet je wat, ik ga gewoon kijken wat hij nu zegt.
Is er een mogelijkheid om te stoppen?
 
Idd alle programma en hun instellingen gaan exact mee zoals ze staan ingesteld.


Het is alleen mogelijk te stoppen als je nog in windows zit,(ja je kunt de resetknop van je pc indrukken natuurlijk)
Heb je aan het einde van de wizard in ghost op "run now"gedrukt en hierna op "ok?" dan is er geen stoppen meer aan en gaat ghost z'n werk doen.
Maar:
Voordat ghost dit doet, zal hij jouw eerst een waarschuwing geven(of een mogelijkheid tot verder comprimeren) wanneer hij detecteerd dat de te maken image niet op de aangegeven partitie past. Zodoende kun je zelf bepalen/zien of de te maken image gaat passen en kun je zelf eerst wat data verwijderen.
Als ghost niet met een waarschuwing komt, dan kun je ervan uitgaan dat het op de aangeven partitie/schijf gaat passen.(Norton ghost 2003)

Overigens ben ik je zojuist ff voorgegaan met een image maken en dit zijn mijn resultaten:
Compressie: max
Duur: ~16min
Data begin: 8.42GIG
Data image: 1.99GIG
Compressie percentage:
8.42 * a = 1.99
a=1.99 / 8.42
a=0.2363
%=23.63 van het origineel

EDIT
@Charl,
voorals je dit leest,
Is je vraag opgelost?
want Monalisa en ik lopen ondertussen aardig met jouw topic weg...
 
Laatst bewerkt:
Was jij hier al niet eens eerder mee bezig :)
Dat scheelt nogal wat.
Mijn man wil een borrel dus dat wordt even geen image maken maar straks ga ik het proberen..............als hij wil koken ;) Ik ben trouwens al met lozen bezig geweest ondertussen.
 
Beetje laat maar ik was op vakantie. Nog steeds niet met Ghost gewerkt. Hopelijk straks meer tijd. Ik probeer eerst eens van een afsluitprobleem af te komen.
Ik denk trouwens dat Charl ergens in de rimboe op vakantie is ;)

Off topic..is dat je eigen foto? Leuk als iedereen dat gaat doen! :) ...off topic
 
Heb kort geleden ook mijn harde schijf moeten vervangen omdat SMART met allerlei waarschuwingen kwam. Ik heb mijn DVD-speler er even uit gehaald, en de oude HDD daar aan gehangen. Toen de nieuwe schijf er in en met Ghost een Disk to Disk gedaan. Binnen een half uur een 30GB schijf naar een 40GB omgezet. En Ghost liet me ook nog eens netjes alle partitie-groottes aanpassen zoals ik dat zelf wou hebben (standaard wordt alles 30% groter). Echt een fluitje van een cent op die manier....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan