Digitale of analoge videocamera?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rruud

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2002
Berichten
275
Hallo, wij zijn van plan om een videocamera aan te schaffen maar zijn er nog niet uit of het een analoge of digitale wordt. Wat we willen weten is dat wanneer je een digitale camera hebt, met ca. 800.000 pixels (nieuwsbrief), de beeldkwaliteit te vergelijken is met dat van een analoge camera, of dat je de pixels beter kunt zien net zoals bij een digitale fotocamera met weinig pixels.
Andere tips zijn ook van harte welkom. Ik ben zelf al rond aan het neuzen geweest (oa. kieskeurig) maar nog zonder het gewenste resultaat!

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Personlijk zal ik voor de digitale gaan.

Analoog is goedkoper
alleen afspelen op de tv voldoende
makkelijker te bedienen
bandjes zijn goedkoper

Digitaal heeft het volgende meer:

kan makkelijker op je pc aangesloten worden
kwaleit van foto's van film zijn beter
sommige zijn ook een digitale camera
kwaliteit is beter
geluid is beter
kan breedbeeld opnemen en afspelen
digitaal zoemen en night shot zijn wat beter
 
Er staat in de PCM van deze maand in ieder geval een test van diverse (digitale) videocamera's.

Ik ben tevreden met m'n JVC GR-DVP7 (mondvol) digitale videocamera. 1Megapixel. Klein en handzaam. Wel 2 extra accu's bij gekocht.

Het is vooral leuk wat je met filmpjes zoal kunt doen als je de goed software (lees: Pinnacle Studio 7 of 8) hebt.

Kijk anders ook eens op www.zoom-magazine.nl en dan op het forum. Zoom-magazine is een blad van de HCC en het gaat over digitale video- en fotografie.

Succes.
 
GTD en Ytos, bedankt voor de reacties. Ik ga even een kijkje nemen bij zoom magazine.
 
Ben zelf een tijdje geleden ook eens zitten rondneuzen. resultaat: camcorder uitgesteld te kopen. Blijkt dat vooral bij donkere opnames, vb 3-4 lux een gewone opname slechte resultaten geeft. Oorzaak is dat bij meer pixels ook meer licht nodig is om alle puntjes goed te belichten. Nightshot lost dit probleem wel op maar met kwaliteitsverlies van kleuren.
Familie van mij heeft een sony 8mm-camera die in duistere opnames prima resultaten geeft (tot 2 lux) en ook prima is bij gewone belichting. Echter digitaal is beter bij gewone belichting.
Aan U uit te maken voor welke doeleinden U gebruik van dit apparaat wenst.....
 
Hallo, ik ben er nog steeds niet uit. Als ik het goed begrepen heb is het dat, hoe minder lux hoe beter de kwaliteit van de opnames in het schemer zijn? En het vreemde vindt ik dat er bijna bij geen enkele camera een lamp is ingebouwd en ook kan ik nergens iets vinden over de tijd die je kan opnemen per mb. geheugen.
 
Opnemen per mb geheugen? Een videocamera werkt met tapes. Heb zelf gekozen voor sony digital video 8. Is wat groter dan die hele kleine tegenwoordig maar voordeel dat hij erg stabiel in de hand ligt. Kan uit de hand filmen alsof hij op statief staat. Met digital opnemen een uur per bandje. Zit ook een geheugenkaartje in van 4mb waarop ong. 55 foto's vanaf de tape gemaakt kunnen worden. Thuis lekker foto's plukken van de tape en op de comp. zetten. Nog meer foto's nodig? Inspoelen, foto's van kaartje wissen en doorgaan. Opnemen bij weinig licht geen probleem, heb geen lamp nodig. Kan opnemen tot 0 lux en zit ook nightshot op. Bewerk met pinnacle 8 en heb zeer goede resultaten.
 
O ja, lux is aanduiding hoeveelheid licht per kaars. Dus hoe minder lux, des te beter. Nightshot is infrarood opnemen, heb je vast wel eens gezien bij big brother opnames in totale duisternis. Dus z/w, kan opnemen tot 5 a 6 mtr.
 
Hallo, bedankt voor je reactie. Na lang zoeken is mijn oog gevallen op een Sony DCR-TRV33 maar deze heeft een lichtgevoeligheid van 7 lux, dit lijkt mij aan de hoge kant. Verder hoop ik dat jullie mij kunnen vertellen wat ik nog meer voor accessoires nodig heb om te filmen en datgene ik gefilmd heb op een cd te branden? Als ik bij diga4u kijk zie ik een gigantische lijst met accessoires zoals een "Sandisk 6 In 1 Usb Reader". Daar ik deze camera voor half december in mijn bezit wil hebben hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven!
 
Zegt mij niets. Ik heb gewoon een digicamera met 0 lux. Ook geen lamp erbij. Kan toch hele goede opnames maken in schemering. Koop voorlopig geen accessoires. Leer eerst werken met dat ding. Merk je later wel wat je tekort komt. Het enige wat je zou kunnen doen is een afstandmicrofoon.
Na opname gewoon inpluggen in Comp. via i-link. Bewerken met een goed programma, ben zelf zeer tevreden met Pinnacle 8. Na bewerkingen mogelijkheid tot branden op cd en dvd, omzetten in avi, mpeg, real video en windows media. Heb zelf de dv 10+, deze zet de film ook om in analoog, videorecorder aansluiten, opnemen.
Succes
 
Nogmaals bedankt voor de reactie's. Het is de Sony DCR-TRV33 geworden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan