Internet gooit PC to PC eruit?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pilatus

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2003
Berichten
6
Dag, ik ben voor het eerst met netweken aan de slag gegaan. Een verbinding van WinXP laptop naar Win98 desktop liep goed via een router, maar nu ik ook een ADSL-modem heb aangesloten kan ik opeens geen bestanden meer delen ("kan netwerk-locatie niet vinden"). ADSL werkt overigens prima op beide PC's.

Ik heb iets opgevangen over Firewalls (in de router en in WinXP) die in de weg zouden kunnen zitten, maar ook het uitzetten daarvan bood geen oplossing (in Win98 echter nog geen firewall gevonden).

Ook waarschuwt WinXP ervoor dat dit deze configuratie erg hack-gevoelig wordt als je bestanden delen aan zou zetten. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik mijn mooie LAN-verbinding van 100Mb/s kan vergeten en bestanden via een remote website over internet moet gaan delen (op 1/20 van die snelheid)?!

Tot nog toe alleen via de WinXP wizzards gewerkt. Ik verdenk ook de Dynamic IP-toewijzing, misschien moet ik die statisch maken, zodat de LAN-PC's direct naar elkaar kunnen verwijzen?

Het gaat om (alweer) een SWEEX router en een Prestige ethernet ADSL modem uit de aktie van Tiscali.

Tip: Tiscali werkt met DHCP, oftewel dynamische IP adressen. Vergeet de "Quick Setup" die Sweex je wil laten doen, maar doe in plaats daarvan de General Setup. Je hoeft daar alleen maar je tijdzone op te geven en Dynamische IP aan te vinken. Geen wachtwoorden of zo, vergeet de rest voorlopig maar, het werkt al - ADSL dan...
 
Hoi,

Als je SWEEX router een (NAT) firewall ingebouwd heeft zou ik hem in XP uitzetten.

Verder lijkt je probleem met onjuiste IP adressen te maken te hebben.

Kun je pingen?

Ga naar START/UITVOEREN/typ CMD/OK/typ ipconfig/all achter de prompt gevolgd door enter.
Vergelijk de ip-adressen van beide comp's even.

Grtzzz.
 
#@! had ik net bijna een bericht getikt wordt ik er uit gegooid. Gebeurde gister ook al toen ik m'n bericht wou plaatsen - maar toen kon ik nog terugbladeren in mijn browser. Nu niet. Goed ik ga weer tikken.

Dank Funzip voor de snelle reactie. Helaas weet ik niet hoe pingen werkt, maar ik krijg niet de indruk dat het werkt. Ipconfig geeft 192.186.2.100 voor deze computer (laptop met WinXP) en 192.186.2.101 voor de Win98 PC (Winipcfg). Subnetmask is voor beide dezelfde (255.255.255.0). Bij de Win98 PC moest ik wel eerst nog de juiste adapter selelecteren; er schijnt ook een PPP-adapter in te zitten (?).

Wel zie ik dat in de WinXP laptop IP-routering niet ingeschakeld is (in de Windows IP-config). Hoe zou ik die eventueel kunnen inschakelen? In de Win98 PC staat er geen vinkje achter de melding "IP-routering ingeschakeld"- is die nou ingeschakeld of niet?

Verder is bij de adapter DHCP en automatische config wel ingeschakeld. In- en uitschakelen van netbios over IP lijkt geen effect te hebben.

Wat kan ik nog 's gaan proberen?
 
Pingen naar de IP-adressen kan toch wel. Maar windows-verkenner geeft "Kan het netwerkpad niet vinden". Misschien toch ergens een verkeerde IP bij een computernaam gezet? Hoe controleer ik dat?
 
Het is gelukt! Omdat bij mij de router direct op de modem staat, had ik de lange meegeleverde kabel vervangen door een kort UTP kabeltje. Maar de modem bleek met een cross wired kabel moeten worden aangesloten, en ik had zonder nadenken een straight kabeltje gebruikt...

Na nog wat klussen en resetten lijkt alles nu te werken !

Dank allemaal !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan