waarom een router zonder werkt ook

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene2002

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2002
Berichten
16
hallo ik heb 3 pc`s aan elkaar verbonden door middel van een switch.
ik heb 1 usb modem die de verbindingen deelt ik moet natuurlijk wel 1pc aan laten als ik met de andere op internet wil ,maar waarom zou ik nu een router moeten plaatsen .
en wat is nu het verschil tussen een hub en een switch



rene
 
een hub stuurt je netwerkverkeer door naar alle aangesloten pc's en een switch "kijkt" naar welke pc het heen moet en stuurt het daar dan ook heen.

Je hoeft van mij geen router te kopen hoor hahaha
 
Met een router hoef je dus geen pc aan te laten staan om op de ander te kunnen internetten, veel makkelijker dus, en zo duur is een router tegenwoordig niet meer. Ook heeft een router ingebouwde firewall, dus softwarematige firewall is in principe niet echt meer nodig (hier zijn alleen de meningen over verdeeld maargoed).

HEt verschil tussen hub en switch zit hem in het feit dat een hub de snelheid van je internet over de beschikbare poorten verdeeld, ongeacht of de pc die erop aangesloten staat op dat moment op internet actief is, een switch verdeelt de snelheid over de pcs die op dat moment actief zijn op internet. Als je dus 4 pcs op een hub hebt aangesloten, verdeelt hij de snelheid (bv 512 kb/s) over de 4 poorten, dus heb je 512:4 per pc ongeacht met hoeveel pcs je tegelijk aan het internetten bent. Met een switch doet hij hetzelfde maar als je dan bv op een moment maar met 2 pcs tegelijk aan het internetten bent en de andere pcs staan gewoon uit dan verdeelt hij het maar onder de 2 pcs die wel actief op internet zijn op dat moment, stukken sneller dus
 
Router zorgt ervoor dat je dus niet die ene pc aan hoeft te laten staan (spaart stroom, geld en het milieu) als je op de andere pc's wilt internetten. Daarbij voorzien routers het gehele netwerk van een goede firewall waardoor je deze niet op alle pc's hoeft te instaleren.

Switch is sneller dan HUB.

succes;)
 
Geplaatst door Robbert1978
HEt verschil tussen hub en switch zit hem in het feit dat een hub de snelheid van je internet over de beschikbare poorten verdeeld, ongeacht of de pc die erop aangesloten staat op dat moment op internet actief is, een switch verdeelt de snelheid over de pcs die op dat moment actief zijn op internet. Als je dus 4 pcs op een hub hebt aangesloten, verdeelt hij de snelheid (bv 512 kb/s) over de 4 poorten, dus heb je 512:4 per pc ongeacht met hoeveel pcs je tegelijk aan het internetten bent. Met een switch doet hij hetzelfde maar als je dan bv op een moment maar met 2 pcs tegelijk aan het internetten bent en de andere pcs staan gewoon uit dan verdeelt hij het maar onder de 2 pcs die wel actief op internet zijn op dat moment, stukken sneller dus

Sorry Robbert1978, klinkt leuk, maar het is niet zo.
Een HUB en switch verdelen helemaal niks, laat staan bandbreedte! Een HUB stuurt elk pakketje naar elke poort en alleen de computer die het nodig heeft doet er iets mee. Een switch is wat dat betreft slimmer en stuurt het akketje alleen naar de computer die erom gevraagd heeft. Een switch is dus efficienter en daarom sneller.
 
Geplaatst door NLspecial


Switch is sneller dan HUB.



Dit ligt er dus maar aan met hoeveel pcs je tegelijk op internet zit. Als jij 4 pcs op je hub hebt aangesloten en je zit met alle 4 tegelijk te internetten dan is het net zo snel als dat je 4 pcs op je switch hebt aangesloten en je zit met alle 4 tegelijk op internet, dat maakt dan niet uit.
 
Geplaatst door Robbert1978



Dit ligt er dus maar aan met hoeveel pcs je tegelijk op internet zit. Als jij 4 pcs op je hub hebt aangesloten en je zit met alle 4 tegelijk te internetten dan is het net zo snel als dat je 4 pcs op je switch hebt aangesloten en je zit met alle 4 tegelijk op internet, dat maakt dan niet uit.

Nee, helaas, lees mijn post en die van RobW hierboven :)
Ik zit hier dagelijks met 3 pc's op een switch en als de andere pc's aan staan maar geen internet gebruiken heb ik voor mijzelf gewoon de volle bandbreedte.
 
Sorrie hoor NLSpecial, maar wat jij nu staat te verkondigen komt precies op hetzelfde neer als wat ik zij, alleen met wat andere woordjes
 
Geplaatst door Robbert1978
Sorrie hoor NLSpecial, maar wat jij nu staat te verkondigen komt precies op hetzelfde neer als wat ik zij, alleen met wat andere woordjes

Dan moet je volgens mij toch nog een x goed lezen, want jij zegt dat een hub en switch (in pricipe) even snel zijn en de snelheid van het internet verdelen over het aantal aangesloten of online zijnde pc's en dat is dus absoluut niet waar!
 
Laatst bewerkt:
Op het moment dat jij met evenveel pcs tegelijk aan het internetten bent via een hub of via een switch maakt het niet uit, dan is het net zo snel, en dat zij ik al. Maargoed
 
Geplaatst door Robbert1978
Op het moment dat jij met evenveel pcs tegelijk aan het internetten bent via een hub of via een switch maakt het niet uit, dan is het net zo snel, en dat zij ik al. Maargoed

Nee, dat zei je niet!! Jij zegt dat een HUB en Switch de snelheid verdelen en dat is absoluut niet zo! En een Switch is altijd sneller omdat deze de pakketjes selectief verstuurd en niet zoals de HUB alles naar iedereen stuurt! Deze snelheid is bij gewoon huis, tuin en keuken gebruik (bijna) niet merkbaar, maar als er veel netwerkverkeer is tussen de aangesloten pc's onderling is het zeker aan te raden om een Switch te gebruiken.

Maar goed, je hoeft me niet te geloven hoor, als jij wilt geloven dat HUB en Switch even snel zijn en dat ze de snelheid van het internet evenredig verdelen naar gelang het aantal pc's er op aangesloten zijn dan vind ik dat prima. Maar rene2002 denk nou misschien dat hij de snelheid van zijn internet kan gaan verdelen met een switch of HUB over meerdere pc's. Dus als iemand anders zwaar aan het downloaden is dat hij nog prima kan surfen enz. want de HUB of Switch verdeelt de snelheid toch eerlijk over de pc's...nou NIET DUS! En dat zou toch jammer zijn en niet de bedoeling van dit forum!

Maar misschien dat je me gelooft als je dit hebt gelezen. :confused:
 
ik heb het artikel gelezen en ik begrijp dat er nog een hoop te leren valt over net werken bestaan er nog meer van dit soort pagina`s waar je deze info kan weg halen.
 
Geplaatst door rene2002
ik heb het artikel gelezen en ik begrijp dat er nog een hoop te leren valt over net werken bestaan er nog meer van dit soort pagina`s waar je deze info kan weg halen.

Tuurlijk, kijk maar:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/642065

En dan deze in het bijzonder voor robert1978:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/642065//
Waarbij ik moet zeggen dat robbert1978 wel gelijk heeft dat een hub bandbreedte verdeeld, maar dat is zijn eigen bandbreedte en niet die van de aangesloten apparaten. Laat staan internet omdat deze bandbreedte in verhouding tot LAN bandbreedte vaak (huis, tuin en keuken internet) heel klein is.

succes;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan