Geluid van LP

Status
Niet open voor verdere reacties.

defa45

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Berichten
230
Met welk programma kan ik makkelijk en met goede kwalitiet mijn oude LP's overzetten naar PC?
Graag in Wav of MP3 formaat.
Er komt al geluid uit de speakers, alleen in windows-geluidrecorder is geen beweging te krijgen.
 
Als je van je oude LP's een cd gaat maken kan je bij het digitaliseren van je vinylplaten heel wat werk besparen door ze eerst door een wasapparaat te halen...De ervaring leert dat de ruis en sommige tikken daarmee in belangrijke mate verminderen, waardoor u later een veel lichte ruisfilter nodig heeft...Het resultaat klinkt glashelder...
 
Paar punten van aandacht:

1. Het signaal dat uit de platenspeler komt is te zacht om direct opgenomen te kunnen worden door de geluidskaart. Hiervoor is dus een voorversterker nodig. Dit kan een stereotoren zijn, maar er bestaan ook losse versterkertjes die speciaal voor de versterking van het signaal van de platenspeler bedoeld zijn. Zo'n ding heet een Phono PreAmp. Ik heb die van Terratec, maar ze worden door meer merken gemaakt.

2. De geluidsrecorder van Windows is ongeschikt voor dit soort opnames, door de limiet van 60 seconden. Een aanrader is CoolEdit (ook de oudere versies die met de bekende deelprogramma's voorhanden zijn) die ook nog eens simpele ruis- en clickfilters heeft die onontbeerlijk zijn bij dit soort opnames.

3. Let erop dat je bij de volumeinstellingen bij de eigenschappen van Opname kanalen (zie Opties -> Eigenschappen -> Opnemen) het juiste kanaal (meestal LineIn) selecteert. Dit wil dus zeggen: kies voor Opnemen, zorg ervoor dat LineIn aangevinkt is in het lijstje met kanalen, en kies vervolgens bij de instellingen voor "Selecteren" bij dat kanaal.

4. Een wasbeurt is zoals Raisa aangeeft zeker aan te raden, want een oude plaat kan behoorlijk statisch te laden zijn doordat ze geen druppeltje vocht meer bevatten na zoveel jaren verstoffen. Een De-Ioniser (vaak als pistooltje of een soort walkman die je over de plaat haalt) heft de lading zoveel mogelijk op, zodat de plaat nauwelijks stof meer aantrekt. Ook een aanrader dus.

5. Als laatste: als je digitaal wilt gaan archiveren is, als je ruimte genoeg hebt, het APE formaat het beste. Dit is het beste compressieformaat die geen kwaliteitsverlies veroorzaakt. Je haalt meestal een vermindering van 50% van de bestandsgrootte. Mocht je toch krapper zitten in de ruimte, kiest dan voor MP3 met een variabele bitrate van minimaal 192 Kbit en een maximum van 320 Kbit. Kies ook voor maximale kwaliteit (ook wel VQ genoemd, dus de kwaliteit van de variabele bitrate). Op deze manier wordt het kwaliteitsverlies tot een minimum beperkt, terwijl je toch veel ruimte bespaart.
 
OK

Een voorversterkertje had ik al gekocht.

Dank je voor de antwoorden,

Hier kan ik mee vooruit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan