VCD+ondertiteling=haperend beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muurhond

Inventaris
Lid geworden
23 jun 2001
Berichten
10.587
Haai,

Ik ben maar es begonnen met het omzetten van mijn DivX-films naar VideoCD (VCD) met ondertiteling, zodat ik deze in mijn standalone dvd-speler kan bekijken.

Dit doe ik via deze weg:
http://www.xs4all.nl/~ronh/dv/subt.htm

Zoals ik het als hierboven doe (vind ik de makkelijkste manier) werkt et perfect, alleen wanneer alles klaar is, en speel ik em als test op de pc, dan merk ik een wat haperend beeld op. Zeg maar om de 3/4 seconden blijft het beeld ff hangen voor ongeveer 1 seconde. Vooral met snelle bewegingen (bijvoorbeeld rijdende voertuigen) merk je dit op en dan is het irritant.

Ook als ik em brand als VCD via Nero (geeft geen errors) en speel em op me standalone dvd-speler heb ik hier last van.

Aangezien hij dit ook op de pc doet, ligt het niet aan de soort cd-r die ik gebruik of de brand-snelheid.

Download ik een willekeurige filmtrailer in DivX-formaat en zet em om als VCD en brand hem dan op cd(-rw) dan is er helemaal nix aan de hand. Zowel als op de pc als standalone dvd-speler.

Het moet dus lijkt mij aan die ondertiteling liggen ofzo. In iedergeval iets met de frameserver ofzo die moet draaien voor de ondertiteling tijdens het omzetten naar VCD.
Stap 8 klik hier op start er zal een scherm openen geef nu het bestandje even een naam en sla deze op met .vdr achter de naam van je bestandje er zal nu een scherm te zien zijn van de frame server hier blijven we verder van af en gaan nu Tpmgencoder starten.

Iemand hier een verklaring voor? Ik gebruik de geregistreerde versie van TMPGEnc.

-edit-

Het beeld is wel superscherp trouwens op mijn 82cm-tv. Ik snap niet waarom men altijd toch liever SVCD als keus geeft. Geluid is ook absoluut acceptabel en dus zeker niet uber-slecht. :D
 
Laatst bewerkt:
om met je opmerking te beginnen het beeld en geluid van een vcd is zeker net zo goed als een svcd MITS de geripte versie al goed is.
tegenwoordig zet ik zelf alles om naar Ksvcd dit is een andere codering dan svcd maar met de zelfde kwaliteit voordeel hiervan is dat ik nu een complete film van 1 1/2 uur op 1 cdr van 80 min krijg.

wat het schokken betreft dit kan liggen aan het feit dat je een PAL film naar NTSC wilt zetten of andersom.
Kijk dus eerst de films even na met Gspot welke frame-rate er gebruikt is.

Framerates :

PAL 25 fps
Pseudo PAL 29.97/59,94 fps
NTSC 29.97 fps
Pseudo NTSC 25/50 fps
FILM 23.976 fps
SECAM 25 fps
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door tazman
om met je opmerking te beginnen het beeld en geluid van een vcd is zeker net zo goed als een svcd MITS de geripte versie al goed is.
tegenwoordig zet ik zelf alles om naar Ksvcd dit is een andere codering dan svcd maar met de zelfde kwaliteit voordeel hiervan is dat ik nu een complete film van 1 1/2 uur op 1 cdr van 80 min krijg.

wat het schokken betreft dit kan liggen aan het feit dat je een PAL film naar NTSC wilt zetten of andersom.

Ik heb inderdaad goeie DivX-jes.

Maar ik weet zeker dat ik em omzet als VideoCD(PAL).

sub.ht7.jpg


Ik neem aan dat jij ook wel eens een (S)VCD-tje maakt/brand met ondertiteling via je eigen tutorial. (is toch van jou?)

Heb je dan niet last van het probleem wat ik dus heb? Ik heb _exact_ je tutorial gevolgd en daarvoor mijn dank trouwens nog. :D

Alleen ja, dat probleempje nog he?
 
had mijn bericht nog ff aangepast.

als je divx een NTSC is en je gaat hem naar PAL zetten dan ga je inderdaad frames missen.
PAL = 25 frames per sec
NTSC is 29,97 frames per sec

je zou dan eigenlijk bijna 5 frames per seconden missen dat zou het schokken kunnen zijn.
heb het zelf ook wel eens gehad ( geen erg in ntsc/pal enz ) enige wat dan helpt is omzetten in de jusite framerate dus echt de divx weer opnieuw doen.

en inderdaad ik volg altijd de handelingen zoals in mijn handleiding ;) gaat in 99% van de gevallen goed.
je bent ook nog afhankeljk van de rip enz enz.
 
Oke, dan neem ik als voorbeeld Black Hawk Down. Deze zijn 2 (DivX) cd's en ik laat hier cd1 zien. Dit is dus het origineel en niet de omgezette VCD. Deze had ik dus omgezet/gebrand via jou tutorial en deze gaf dus ook het probleem:
GSpot.png


Lijkt mij dus wel een PAL-DivX ofniet? Is 23.97 FPS.
 
23.97 frames is een NTSC FILM formaat daarvoor zul je dus de template NTSC-FILM voor moeten laden in tmpgencoder

heb in een zipje de Ksvcd templates bij gevoegd als je deze unzipt en in de template map van tmpgencoder zet kun je deze ook gebruiken.
voordeel van deze is dat je de complete film op 1 cdr kan zetten heb gisteren een 715 mb grote avi naar een 668 mb Ksvcd omgezet dan heb je een svcd / vcd die op 1 cd past waar je er normaal 2 voor nodig zou hebben.
en voordeel is dat inprincipe iedere standalone dvd speler Ksvcd kan spelen.
 

Bijlagen

  • ksvcd templates.zip
    2,8 KB · Weergaven: 10
Oke, die staan erin en ik zie ze ook.

Nu ga ik zo Vertical Limit (DivX, 23.97FPS) omzetten. Als ik dat nu doe als Ksvcd, ben ik dan af van dat gehaper?

Want ik heb ff Gspot Armageddon (DivX) laten checken en die is exact 25FPS. En deze is ook goed gebrand als VCD met ondertiteling zonder gehaper er in.

Dan ligt et, lijkt mij, aan het verschil tussen 23.97FPS en 25FPS. Corrigeert dan die Ksvcd-templates het verschil daartussen?
 
ik ga altijd uit van

23.973 FPS ( 23,97) = NTSC
25 FPS = PAL

en moet zeggen heb nooit geen gehaper.(heel soms maar dat is dan vaak meer de kwaliteit van de rip)
als je de Ksvcd NTSC neemt voor 23.97 FPS en de Ksvcd PAL neemt voor 25 FPS dan zou je in principe geen probleem moeten hebben.
 
KVCD, KSVCD, en KDVD templates zijn TMPGEnc templates gemaakt door Kwag (homepage).

Het leuke aan deze templates is dat ze net even meer uit de bestaande formaten VCD (VideoCD), SVCD (Super VideoCD) en DVD halen. Met deze templates friemel je een hele film op een enkele CD! Of meerdere DVD films op een DVD.

Er is zelfs een template die tot 360 minuten video op een enkele CD zet!

Da's mooi lees ik wel.

Ik ga ff wat test-filmpjes maken met de verschillende formaten en ik zie dan wel ff welke het beste is.

Gaat bij Ksvcd geen kwaliteit verloren dan? Moet ik em in Nero branden als VCD of SVCD? Moet ik dat Create standard compliant cd ook uitvinken?
 
zover ik gemerkt heb gaat er geen kwaliteit verloren als je er Ksvcd van maakt.

inderdaad als je in nero dan voor Super video cd maken kiest moet je even vinkje weghalen bij standaard cd aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik em als Super VideoCD branden in Nero als ik er een Kvcd (dus niet Ksvcd) van heb gemaakt?

Ik heb namelijk eerst een stukje van de film omgezet als Kvcd met ondertiteling en deze gebrand als VideoCD met dat vinkje uit in Nero, maar mijn dvd-speler pakt em niet.
 
Ik brand ze zelf altijd als Svcd en dat gaat eigenlijk altijd goed.
de template is ook Ksvcd ;)
 
Hmz, mijn speler ondersteunt standaard zoiezo geen SVCD. Alleen met die header-truuk (SVCD slikt ie dan als VCD) wel.

Nu had ik em gebrand in Nero als Super VideoCd, terwijl het bestandje dus Kvcd is. Nu pakt mijn speler em wel, hetzij zeer haperend. Kan je op een Ksvcd ook de VCD-headertruuk toepassen?
 
of die header truc ook werkt met een ksvc zou ik niet durven zeggen.
ben bang dat als de dvd geen svcd ondersteund het helmaal op houd om svcd of ksvc te doen.
denk dat het dan beter is het gewoon bij de oude vcd te houden.
 
Ik ben inmiddels bijna zover dat ik ermee ophoudt en gewoon inderdaad die goeie ouwe VCD-template weer ga gebruiken...

Maar ik zal nog ff een paar dingetjes proberen. :D
 
zolang je de testen op cdrw doet kost het je hooguit wat tijd ;)
 
Ik geef et op. Alle mogelijk opties als geprobeerd qua Kvcd/Ksvcd maar ze doen et beide niet onder geen enkele conditie.

Ik zit dus vast aan de normale vcd. Op zich geen probleem, maar dat kleine probleempje heb ik dan nog steeds.

Is er geen optie om in bijv. TMPGenc de FPS aan te passen van 23.97FPS naar bijvoorbeeld 25FPS?
 
Maarre, 23.97FPS is dus NTSC-formaat? Als ik em nou als VideoCD (NTSC) omzet, ben ik dan van dat gehaper af?
 
je hebt toch verschillende templates er in zitten ??

je kan voor 23.97 dan toch de vcd NTSC-film template nemen waarom zou je dan gaan rommelen om de frame rate te veranderen.

/edit\

was te snel met mijn antwoord zie ik.

inderdaad gewoon de NTSC template nemen voor die frame rate.
 
Geplaatst door tazman
je hebt toch verschillende templates er in zitten ??

je kan voor 23.97 dan toch de vcd NTSC-film template nemen waarom zou je dan gaan rommelen om de frame rate te veranderen.

Ja, dat heb ik door. Ff testen maar weer. Be right back.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan