Video naar DVD (of CDR)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Berichten
3.551
Ik ben van plan mijn video's over te gaan zetten naar een digitaal formaat.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Voor de opname op de PC gebruik is PowerCinema, deze geeft me de volgende magelijkheden;
VCD (1152Kbps, PAL:352x288, NTSC: 352x240)
SVCD (2520Kbps, PAL:480x576, NTSC: 480x480)
DVD Normaal (4Mbps, PAL:720x576, NTSC: 720x480)
DVD-Standaard (5Mbps, PAL:720x576, NTSC: 720x480)
DVD Beter (7Mbps, PAL:720x576, NTSC: 720x480)
DVD Beste (9Mbps, PAL:720x576, NTSC: 720x480)
DIVX: standaard DIVX-instellingen.

Ik heb wat test opnames gemaakt en kom tot de volgende berekening;

Divx maakt de kleinste (maar qua kwaliteit ook de slechtste opnames (of ligt dat aan mijn codex?) één uur kost dan circa 366 MB, een film van 2 uur zou zou dus op één CDR passen. Is alleen acceptabel als de kwaliteit beter zou zijn, vraag is kan ik dit formaat op DVD spelers afspelen (Avi, of moet ik dat eerst weer omzetten en pas het dan nog wel weer op één CD)?

VCD ziet er op de monitor (klein beeld) zeer scherp uit op een 19'' full screeen echter wat minder goed, hoe wordt dat als ik hem op een DVD brand en op de TV afspeel?
Eén uur kost circa 610 MB, ik zou dus 7 uur op één DVD kunnen branden.

SVCD is duidelijk scherper op de 19'' monitor en lijkt me de beste keuze, 1,25 GB per uur, problel is een beetje dat dan 'slechts' 3,5 uur op één DVD gaat, vaak net te weinig voor 2 films, of zou hier iets aan gedaan kunnen worden met het één of andere programma, nb ik heb nog al wat video banden >100 x 2 films... het omzetten moet ook weer niet te lang duren... dan maar liever wat meer geld uitgeven aan lege DVD's of CDR's.

Opname in DVD Normaal kost circa 1,9 GB per uur, een film van 2 uur zou dus makkelijk op één DVD passen, vraag is of dit voor een video opname geen overkill is.

Mooist (en goed koopste oplossing) lijkt me om in SVCD op te nemen (2uur dus circa 2,5 GB) deze terug te brengen tot 800 GB, zonder al te veel kwaliteits verlies en deze op een CDR te branden (of vraag ik nu te veel?).
 
Je moet dus kiezen en op welk apparaat je dit wilt afspelen, pc, dvd, ... (dit bepaald je formaat gedeeltjelijk) en hoeveel opslagmedia eraan wilt "verspillen" bepaalt dit ook idem dito met de kwaliteit die je minimaal eist. moet je zelf zo een beetje uitmaken voor jezelf ik neem dvd oomwille van de supper kwaliteit ma analoge banden op dvd branden vindt ik wat zinloos dus ik zou ook voor svcd kiezen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan