videobanden overzetten op DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

blacksheep

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Berichten
1.533
Hallo,

Ik heb veel kostbare videobanden, die ik graag op DVD wil overzetten. Wat zijn de mogelijkheden? Ik heb nog geen dvd-brander/speler gekocht. Wie heeft hier ervaring mee en welke apparatuur wordt aangeraden?

Blacksheep
 
Ik wil dit ook wel eens weten.

Kan nml de video banden wel inladen, meer de kwaliteit is dan minder dan die van de video. Rara

Heb het geprobeerd met de software van Ulead, moviemaker en terratec, maar krijg het niet voor mekaar.

Hoe wil je dit trouwens op de dvd hebben?

VCD, SVCD of DVD?
 
Geplaatst door blacksheep
VCD, SVCD of DVD?


Uhhhh, wat is het verschil :eek: :D :D

vcd en svcd kun je op normale cdr zetten 1 of 2 cd afhankelijk van de kwaliteit van de film.

dvd kun je heel hoge kwaliteit halen en je moet wel een dvd bakker hebben.
 
Hoe kan ik het kwaliteits-verlies zo beperkt mogelijk houden cq verbeteren?
 
het overzetten van videoband naar dvd heb ik nog nooit gedaan maar het lijkt me een must dat je minimaal een goeie capturekaart hebt.
 
Zo doe ik het..

In mijn PC zit een tv/capture kaart waarop ik de video-recorder aansluit. Ik speel de video af en neem het op op harde schijf, dit kan via de meegeleverde software of via Virtual Dub. Het resultaat is één of meerdere AVI bestanden.

Via TMPEG-encoder zet ik deze om naar een formaat dat geschikt is om er een DVD van te maken.

Via TMPEG-Author maak ik de DVD klaar incl. menu. Daarna branden, klaar.

Je kunt de AVI bestanden ook omzetten naar MPG geschikt voor (S)VCD, dan kun je ze op een normale CD branden.
 
Heb jij dan geen kwaliteits verlies Tiborv?

Ik nml wel (teveel)
En in welk formaat sla jij ze dan op?
 
Ik heb geen kwaliteitverlies nee, ik sla ze op als ongecomprimeerde AVI bestanden.

Dat doe ik om twee redenen, ik heb zat ruimte, dus waarom niet.

Als ik de AVI ga bewerken, dan hoeft de software waarmee ik dat doe niet constant in en uit te pakken. Snelheidswinst dus.

Ruis en andere ongein op de band kun je via software naar tevredenheid weghalen, optisch gaat de kwaliteit er dus op vooruit.
 
Als ik de AVI ga bewerken, dan hoeft de software waarmee ik dat doe niet constant in en uit te pakken. Snelheidswinst dus.

Tiborv, welke software gebruik je dan om AVI te bewerken? Kan je die gratis downloaden of moet je die aankopen?
Zet je dan AVI om in een andere extensie die minder plaats inneemt?
En kan je er ook filmpjes mee afkorten of samenvoegen, stukken uit weglaten enz.. ?


Prettige Feestdagen!
xxx
 
Ik gebruik Virtual Dub om te editen, na het editen zet ik de bestanden om naar MPG voor (s)VCD of naar een formaat voor DVD.
 
Misschien hoort deze vraag hier niet, maar hoe kan het dat mijn opname stopt nadat er ca 4 gig is opgenomen?

Krijg dan de melding dat de harde schijf vol is terwijl er nog ruim 8 gig over is.

Gebruik XP en Terratec 600 tv kaart
 
Geplaatst door wolfman
Misschien hoort deze vraag hier niet, maar hoe kan het dat mijn opname stopt nadat er ca 4 gig is opgenomen?
Is je hardeschijf soms als FAT32 geformateert.
Denk het wel.
Fat32 kan max 4 gig als grootste bestand hebben.
NTFS kan wel bestanden groter als 4 gig aan.
 
Dus als ik het goed heb, moet ik of opnieuw formateren naar NTFS of de video in delen opnemen?

Geen andere mogelijkheid dus?
 
Ja, de schijf converteren via convert, uiteraard eerst een backup maken. Als je de schijf kunt formatteren omdat deze toch leeg is (of leeg te maken is) zou ik daar de voorkeur aan geven.
 
Paar opmerkingen;

- Je hebt het over kostbare video's, (zelf gebrande) DVD's hebben niet het eeuwige leven, sommige testen geven aan dat er na 3 tot 5 jaar als dusdanig veel ouderdoms verschijnselen op de DVD staat (zelfs als je hem die hele tijd niet gebruikt hebt) dat hij niet meer af te spelen is, als het echt belangrijk is maak minstens 2 kopieen en maak minimaal elk jaar daarvan weer een nieuwe kopie.

- Als je captured is svcd goed genoeg, de kwaliteit van je video is slechter, door bv voor DVD kwaliteit te kiezen wordt de opname echt niet beter, alleen maar groter (meer MB).

- Niet elke TV kaart kan in .Avi opnemen, maakt ook niet zo heel veel uit .mpg werkt ook prima.

- voor meer uitleg over TMPGen, TMPGen DVD Author en Virtual Dub, programma's die je zeker nodig hebt verwijs ik je naar deze site, stap voor stap uitleg in het Nederlands over het bewerken en maken van .Avi's .Mpg's Vcd, Svcd en DVD en kijk ook eens op deze site.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan