Geluid vervormt

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
1.406
Na het opstarten van mijn computer komt het nog wel eens voor dat het geluid via mijn luidspeakers vervormt. Na een keer opnieuw te hebben opgestart is het probleem weer verholpen? Waar ligt dit aan en hoe kan ik het oplossen? Ik gebruik Win XP Prof.
Alvast dank voor de hulp.
 
Meer info zou bijzonder welkom zijn. Bijvoorbeeld: over welk geluid hebben we het hier? Windows-geluidjes of muziek? En met welk programma speel je dit af?

En natuurlijk; wat voor systeem heb je, welke geluidskaart enz.
 
Geplaatst door Steve
Meer info zou bijzonder welkom zijn. Bijvoorbeeld: over welk geluid hebben we het hier? Windows-geluidjes of muziek? En met welk programma speel je dit af?

En natuurlijk; wat voor systeem heb je, welke geluidskaart enz.

Alle geluid heb ik het over. Gebruik een pentium 3, 500 mhz 256 mb intern geheugen 15 gig harde schijf. Win XP Prof. Geluidskaart is van Yamaha.
 
Probeer eens het volgende;

- Geluidskaart in een ander PCI-slot zetten
- Een ander programma (bijvoorbeeld Winamp) te installeren, speel een MP3 af en kijk of het geluid dan ook vervormt.
 
Geplaatst door Steve
Probeer eens het volgende;

- Geluidskaart in een ander PCI-slot zetten
- Een ander programma (bijvoorbeeld Winamp) te installeren, speel een MP3 af en kijk of het geluid dan ook vervormt.

Geluidskaart kan niet verplaatst worden, is geintegreerd op het moederbord. Winamp gebruik ik al en daar vervormt het ook. Het is ook niet constant, steeds na het opstarten heb ik er weleens last. Als ik er last van heb dan reset ik hem en is het probleem weer verholpen.
 
Is de onboard geluidskaart de enige die er in zit?
 
Iemand al enig idee wat het kan zijn, of misschien iemand die hetzelfde probleem heeft gehad?
Ik had het net namelijk weer, geluid vervormde weer aan 1 speaker. Computer weer opnieuw opgestart en toen was het probleem weer verholpen, rara hoe kan dit?
Alvast dank.
 
Kan je even een losse geluidskaart lenen van iemand om te testen? Ik heb namelijk het vermoeden dat er een IRQ-conflict is tussen je geluidskaart en een ander apparaat.
 
Geplaatst door Steve
Kan je even een losse geluidskaart lenen van iemand om te testen? Ik heb namelijk het vermoeden dat er een IRQ-conflict is tussen je geluidskaart en een ander apparaat.

Nee helaas, kan ik het niet op een andere manier testen of er achter komen of het inderdaad een IRQ conflict is?
 
Even kijken bij apparaatbeheer (configscherm => onderhoud => systeem => hardware).
 
Geplaatst door Steve
Even kijken bij apparaatbeheer (configscherm => onderhoud => systeem => hardware).

Die volgorde klopt niet bij mij, heb windows xp prof. Config scherm lukt, maar daarna zou ik naar onderhoud moeten maar dat staat daar niet, wel systeem en hardware. Waar moet ik precies zijn?
 
Geplaatst door erwin32


Die volgorde klopt niet bij mij, heb windows xp prof. Config scherm lukt, maar daarna zou ik naar onderhoud moeten maar dat staat daar niet, wel systeem en hardware. Waar moet ik precies zijn?

Iemand enig idee?
 
Heb hier nog steeds last van. Iemand enig idee al hoe ik dit kan oplossen en hoe ik een ander IRQ moet toewijzen aan mijn geluidskaart?
Alvast dank.
 
Ik heb dit topic maar weer eens een schop naar boven gegeven want ik heb hier nog steeds last van af en toe. Vervorming en dat 1 kanaal kraakt en vervormt. Bij een reboot is het probleem dan weer even verholpen voor een tijdje. Hoe kan dit? En nog belangrijker, hoe kan ik dit verhelpen? Please help.
Alvast dank.
 
Joh, dit is een heel oude koe ;).

Maar je komt er door bij configuratiescherm naar prestaties en onderhoud te gaan en daar naar systeem. Daar klik je op het tabblad hardware en dan op apparaatbeheer. Als er ergens een IRQ-conflict is of zo, dan zou er een uitroeptekentje bij moeten staan.

En anders haal je gewoon ergens een PCI-geluidskaartje en test je het daarmee. Lukt het nog altijd niet breng je 'm terug, anders hou je 'm gewoon. Een gewoon geluidskaartje kost echt weinig.
 
Geplaatst door Steve
Joh, dit is een heel oude koe ;).

Maar je komt er door bij configuratiescherm naar prestaties en onderhoud te gaan en daar naar systeem. Daar klik je op het tabblad hardware en dan op apparaatbeheer. Als er ergens een IRQ-conflict is of zo, dan zou er een uitroeptekentje bij moeten staan.

En anders haal je gewoon ergens een PCI-geluidskaartje en test je het daarmee. Lukt het nog altijd niet breng je 'm terug, anders hou je 'm gewoon. Een gewoon geluidskaartje kost echt weinig.

Er staat geen uitroepteken bij IRQ als ik zo'n probleem heb. Mijn geluidskaart is geintegreerd op het moederbord dus kan hem er niet uithalen...
Mijn vraag staat dus nog steeds. Wie?
 
- Is je computer geaard? Zoniet dan kan er zoveel spanning (op je 'aarde' staat dan 115V) op de condensatoren aan de ingang van je versterker komen dat het dichtslaat, je krijgt dan krakend geluid doordat alleen de pieken er nog door komen. Als dit het is neemt het effect af als je via windows het geluid harder zet maar niet als je dat via de boxen doet. Je boxen even uit en aan doen helpt dan misschien. Een geaard stopcontact is zowiezo een goed idee.

- Heb je er een koptelefoonaansluiting op die de boxen uitzet? Die kan slecht contact maken, en slechter worden door geluidstrillingen. Dat kun je controleren door er een paar keer een koptelefoon in en uit te doen.

- Stoort het geluid ook als je een koptelefoon rechtstreeks aan de computer aansluit? Zoniet, dan kan het punt 1 zijn of de boxen maar niet je onboard geluid.

- Als je de ingang van de boxen (tulpstekkertjes) omdraait? Verhuist het probleem dan mee, of blijft het dezelfde box? Als het verhuist ligt het eerder aan je onboard sound. Als dezelfde box blijft storen, de box, de versterker of punt 1.


584 dagen :), ik hoop dat het goedkomt!


Vr.Gr. Egel.
 
Geplaatst door Egel
- Is je computer geaard? Zoniet dan kan er zoveel spanning (op je 'aarde' staat dan 115V) op de condensatoren aan de ingang van je versterker komen dat het dichtslaat, je krijgt dan krakend geluid doordat alleen de pieken er nog door komen. Als dit het is neemt het effect af als je via windows het geluid harder zet maar niet als je dat via de boxen doet. Je boxen even uit en aan doen helpt dan misschien. Een geaard stopcontact is zowiezo een goed idee.

- Heb je er een koptelefoonaansluiting op die de boxen uitzet? Die kan slecht contact maken, en slechter worden door geluidstrillingen. Dat kun je controleren door er een paar keer een koptelefoon in en uit te doen.

- Stoort het geluid ook als je een koptelefoon rechtstreeks aan de computer aansluit? Zoniet, dan kan het punt 1 zijn of de boxen maar niet je onboard geluid.

- Als je de ingang van de boxen (tulpstekkertjes) omdraait? Verhuist het probleem dan mee, of blijft het dezelfde box? Als het verhuist ligt het eerder aan je onboard sound. Als dezelfde box blijft storen, de box, de versterker of punt 1.


584 dagen :), ik hoop dat het goedkomt!


Vr.Gr. Egel.

Waar moet ik mijn computer aarden dan? Zoals gezegd heb het af en toe na het opstarten van mijn PC dat het geluid vervormd en kraakt, bij een reboot is het probleem er weer een tijdje niet. Je kunt er dus geen peil op trekken.

Als ik via de koptelefoon luister moet ik de stekker van mijn boxen eruit halen. Ook via mijn koptelefoon heb ik die kraak en vervorming dan.

Overigens is dit probleem opgetredan nadat ik was overgegaan van Windows 95 op Windows XP prof. Daarvoor nooit problemen.
 
Je computer is geaard als je de stekker in een stopcontact met randaarde hebt. Als je dat nu niet hebt kun je met een geaard verlengsnoer kijken of aarding het oplost.

Met everest:
http://www.lavalys.com/products/download.php?dlid=2&lang=en
kun je kijken wat voor geluids-chip er op je moederbord zit en dan google'en in combinatie met xp sound problem oid om te kijken of je iets vindt. Of kijken bij microsoft. Je kunt met everest ook een rapport in .txt formaat exporteren en dat op het forum plaatsen. En everest kan zelf ook nog een fout / probleem vinden.


Gr. Egel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan