resolutie en megapixel ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik kan met mijn digitale cam op 3 manieren foto's nemen:
1. 1 * = 640x480
2. 2 * =2048x1536 hoge jpg compressie
3. 3 * =2048x1536 lage jpeg compressie

Maar wat betekenen nu eigenlijk die getallen ?
Is 640x480 bijvoorbeeld 2 megapixel of hoe zit dat nu juist ?
 
Die cijfers zijn niets anders dan het aantal beeldpunten (pixels) dat je camera maakt. Dus horizontaal 2048 en verticaal 1536. Deze kan je vermenigvuldigen. Over welke camera gaat het?

Groetjes
 
Gaat over een HP c735 3.2 MP.

Ik dacht dat elke foto die ik neem aan 3.2 mp genomen wordt, maar wanneer ik de camera op 1* zet wordt de foto enorm gecomprimeerd, op 2* minder en op 3* nog minder.

Is dit zo ??


Wat jij zegt over dat vermenigvuldigen, wanneer je dat doet welke uitkomst krijg je dan ?? (mp ofwat ??)
 
Hoi karine, als je 2048x1536 doet bekom je 3.145.728 pixels, ik heb er puntjes tussengezet en dan zie je dat je iets meer dan 3 megapixel hebt. De fabrikanten ronden altijd naar boven af hoor, doet mijn Olympus ook. Dus de laagste stand van 640x480 geeft maar 307.200 pixels. Dat is dus enkel goed als je een foto over het net wil versturen die dus niet veel Kb mag hebben. Het beste is om je foto's altijd in de beste modus te nemen, je kan nog altijd op de pc. softwarematig je foto bewerken en verkleinen indien gewenst. En je hebt gelijk dat in stand drie de foto het minste gecomprimeerd wordt. Ik zoek straks nog wel even op het net naar jou camera.

Groetjes
 
Hoi, als je nog wat leesvoer over je camera wil: http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=hp_735

Ik heb nog wat rondgeneust op de site van hp. maar ze zijn karig met informatie. Wel zag ik dat de HP c735 3x optische zoom heeft en 5x digitale. Die digitale kan je beter niet gebruiken want het enige wat die doet is een uitsnede maken uit de foto, wat je beeldkwaliteit verslechterd. Ziet er een mooie camera uit, maar om goede resultaten te bereiken toch maar in de beste resolutie foto's nemen. Lees de reacties in mijn link maar even door.

Groetjes
 
Bedankt voor de informatie, dit was eigenlijk het enige dat ik wou weten.

Trouwens ik heb al foto's (15*10 formaat) laten afdrukken op 2* en 3* en hier is van kwaliteitsverschil niets te merken.

Vandaar dat ik meestal op 2* foto's neem, foto's worden dan sneller opgeslagen en verstuurd achteraf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan