Digitale foto's printen tot welke afm.?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quaoar

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2004
Berichten
8
Hoi,

Ik vraag me elke keer weer af waarom het niet mogelijk is om vooraf te laten bepalen (door de print software) hoe groot je een digitale foto kan afdrukken tot welk formaat (in cm) om nog een redelijke kwalitietsafdruk te krijgen.
Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal pixels in de foto en van de resoltie van de printer en die gevens zijn bekend. Waarom is dit zo onduidelijk?.
Er wordt her en der wel gezegd hoe groot je een foto van een bepaald aantal pixels kan afdrukken in cm maar ik vindt het raar dat dit niet in de software "gebakken' zit. Ik heb geen zin om elke keer in "properties" te kijken hoeveel pixels het bestand heeft.

Vraag ik nu iets raars?:)

Bedankt alvast voor de reaktie.
 
Welkom op help-mij.
Je hebt het antwoord zelf al gegeven, alles hang af van de kwaliteit die je zelf wil. Normaal weet je dat je 1 megapixel niet op a4 moet afdrukken, maar ik ken mensen die dat wel aanvaardbaar vinden. Trouwens als je een 6 megapixel toestel hebt dan zou je software altijd iets groots voorstellen. Zoals je zelf ook zegt verschillen de printers ook nogal onderling.

Groetjes

Er zijn geen rare vragen :D
 
bedankt.....:)

maar als ik dus 300dpi afdruk (fotokwaliteit) wil hebben en ik heb een 2592x1944 pixel foto dan moet ik gaan rekenen met een rekenmachientje die naast een super rekenmachine staat (mijn pc)...en dat vind zo vreemd:)
 
Eerlijk gezegt heb ik daar nooit bij stilgestaan, aangezien ik altijd tracht mijn afdrukken zo goed mogelijk te maken, en als je vb. een uitsnede uit een foto maakt dan veranderd Het aantal pixels ook. Ik heb nog nooit iets uitgerekend en er zijn afdrukken die best gezien mogen worden. Het belangrijkste is een printer van goede huize. Als ik mijn foto's bekijk dan zie ik dat ze 1984 x 1488 pixels zijn, dat geeft dan een grote van 16,81 x 12,61 cm, aan 118 pixels per cm. Dat is 299,72 dots per inch. Als je zo gaat rekenen dan heb je wel een rekenmachine nodig. Maar het zijn niet de getallen die belangrijk zijn het is de uiteindelijke afdruk en ik garandeer dat je met zulk een foto makkelijk een perfecte A5 afdruk maakt, zelfs A4.

Groetjes
 
Ik kijk inderdaad ook niet naar het aantal exacte pixels.
Ik heb een HP Scanjet 4470c en een HP Deskjet 970 cxi.
Als ik op de scanner de knop "kopieren naar printer" indruk, opent zich een software waar ik kan aangeven of de kopie 100% of groter of kleiner moet zijn.

Ik heb dan geen idee van de pixels, maar de afdrukken zijn -zeker op foto papier- perfect.
 
Hoi Quaoar, ik heb het een en ander even nagekeken, en weet wat je bedoelt. Als ik een foto open die ik op 1984x1488 pixels genomen heb en de eigenschappen opvraag dan krijg ik dus te zien dat die foto 118 pixels per cm. heeft = 299,72 dpi. Dit geeft met mijn 1984x1488 pixels een breedte van 16,81 cm en een hoogte van 12,61 cm. Als ik een toestel met meer pixels zou hebben dan zouden de afmetingen van de foto natuurlijk ook vergroten. Als ik deze foto wil afdrukken, en daar komt jou vraag, dan geeft het programma van de printer automatisch aan dat hij op 100% wil af drukken, dus 16,81x12,61 cm. Dus er hoeft niet gerekend te worden. Mijn printer is een canon bjc 6100 Misschien ligt het aan de software van je printer?

Groetjes

P.S. het zit dus zoals je zegt wel in de software gebakken.
 
Laatst bewerkt:
Terugkomend op je allereerste opmerking: je kunt wel degelijk van te voren bepalen in welke grootte je een digitale foto kunt afdrukken, tenminste als je foto’s van een digitale camera komen. Bij een beetje goede camera staat in de gebruiksaanwijzing aangegeven bij welke instelling je welk formaat kunt afdrukken. Een kwestie van anticiperen dus. Met daarbij natuurlijk het hele verhaal van printers dat hierboven staat. Groet, gabriëlle
 
Quaoar, je probleem begint al bij de vraag waarom de software niet voor jou kan bepalen wat jij nog een 'redelijke' afdruk kwaliteit vindt.
Wat jij nog redelijk vindt zal een ander onacceptabel vinden, hoe moet de software dit weten, ik denk dat de software leveranciers hier lieven niet de vingers aan branden :)

Je kunt aangeven op welke resolutie je, je foto afgedrukt wilt hebben of op welk formaat, allebij gaat niet!

Voor foto kwaliteit is 320 dpi het beste, meer zie je gewoon niet. is je foto dus 2592x1944 pixels zal bij 320 dpi de foto maximaal 20 cm breed kunnen zijn, wil deze op A4 (29,6 cm breed, in landscape formaat) afdrukken daalt dus de resolutie waarmee de foto wordt afgedrukt, ik dit geval naar z'n 200 dpi. Veel mensen zullen dit nog als (zeer) goed ervaren (beeld schermresolutie is nog altijd veel minder, 'slechts' 72 dpi).

Verder is het nog zo dat dpi niet altijd gelijk is aan dpi. Zo zijn het aantal dpi dat een scanner scant niet gelijk aan het aantal dpi dat een printer print (125 dpi op een scanner is ongeveer gelijk aan 300 dpi op een printer).
Laser printer werken nog weer anders namelijk met lpi.

Verder probreren printers de afbeelding beter af te drukken dan hij soms werkelijk is, ze verzinnen er zelf dot's bij (net zo als die goedkope digitale camera's), met name om kleurovergangen beter uit te laten komen, je je printer hier mee omgaat hangt ook weer sterk af van het type dat je hebt.
Bij tekst speeld dit overigens nog veel sterker dan bij afbeeldingen.

Over het algemeen geldt dat van beelden met een resolutie van 1.712 x 1.368 pixels vergrotingen tot A4 van goede kwaliteit kunnen worden gemaakt.
(bron, site van Olympus)

Dat wil dus zeggen z'n 150 dpi, of z'n 60 pixels per cm.
 
allen nog bedankt voor de reaktie en de wijze raad:).

Ik ben in het bezit van een Canon S750 printer en van een Canon Powershot G5 camera.

Ik weet (onbewust) dat ik makkelijk op A4 kan printen met de foto's die mijn camera levert...dus doe ik dat ook zonder te rekenen:).
Ik vroeg het me alleen af wanneer je scans van foto's of van foto's waarin is "gesneden" wilt afdrukken.
De "300dpi" resolutie is voor mij een houvast dat als ik een foto print het er ook voor 80% er goed uitkomt. laten we zeggen....ik ga niet voor grotere afmetingen qua cm's van prints.

bedankt nogmaals..groetjessss
 
Met een dergelijke camera en printer kan er dus totaal geen probleem zijn. Weet je dat een jaar of vijf geleden een beroepsfotograaf, toen ik naar digitale fototoestellen vroeg, mij vertelde dat die nooit de beroepsfotografie zouden evenaren want dan moesten ze toch zeker 5 megapixel halen om een poster te kunnen afdrukken met dezelfde kwaliteit als zijn foto's. Blijkbaar is zijn uitspraak achterhaalt. Nu kunnen we al tot 13 megapixel gaan. Heb je deze site al bekeken?
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_g5

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan