Grootte van bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

mas

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2003
Berichten
86
Hallo,

ik probeer film wat ik heb opgenomen met mijn digitale camera op me pc te krijgen en daty lukt ook aardig, alleen wordt het film (avi bestand) op mijn pc wel erg groot: 3.5Gig voor 16min film! Is dat normaal en zoja kan ik het dan minder groot maken, want ik wil ze op een cd branden? Ik gebruik ulead video studio6.
B.v.d.
Mas
 
Welkom ...

... n de wereld van video op de pc.
Dat is inderdaad normaal. Vandaar dat men ook altijd een grote harde schijf (>100Gb) 'eist' voor videobewerking op de pc.
Als je die bestanden bewerkt en weer terugzet op je bandjes, kun je ze weer van de pc gooien.
Als je van die filmpjes omzet naar MPEG (1 of 2=beter) dan worden ze een stuk kleiner (6-10x kleiner).
Echter de kwaliteit wordt dan ook wel minder. het ligt eraan wat je wilt met die avi-bestanden.

Wat je opgenomen hebt op de bandjes is het beste.
Daarna de avi-bewerken en weer terug op de band geeft iets verlies.
Zet je ze om naar MPEG, waarbij 1 kwalitatief minder is dan 2, om ze op een cd te barnden geeft dat weer kwaliteitsverlies.
CD's en DVD's zijn niet de beste plek om filmpjes te bewaren overigens. Onlangs gepubliceerde testen laten zien dat er net als bij de oude videoband bij een cd/dvd na verloop van tijd ook kwaliteitsverlies optreedt.

Overigens heeft de grote van een bestand heel veel met de kwaliteit te maken. Een avi is zo groot omdat het heel veel informatie bevat over iedere pixel en geluidsbit. Zo krijg je een goede kwaliteit. Hoe minder gegevens, hoe minder de kwaliteit.
Niet automatisch is het kleinste bestand het slechts. De nieuwste compressie technieken maken bestanden kleiner bij gelijke of betere kwaliteit.

Ga die bestanden maar eens bewerken en op cd/dvd zetten, dan volgt de volgende verrassing.
Je zul je zien dat je (pc) met die 16 minuten film in totaal wel 5 tot 10 uur bezig kan zijn. gedurende zeker 75% van die tijd kun jij koffie gaan drinken, de hond uitlaten, tv-kijken, etc. Zelfs met een Pentium4.

Ik ben zelf op zoek naar een pakket waar ik alles mee kan (capture, bewerken, branden) op de snelste en beste manier. Dat valt niet mee als je Studio 8 al niet snel/goed genoeg vindt. Nog tips?
 
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan