wat is ac3?????????????

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald buijtend

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2002
Berichten
518
Wat kan ik met een ac3 kan ik daarmee een mp3 of een wave fraaier van geluid mee maken.Bij de nieuwe dvd author staat dat er ook ac3 in kan.Kan er iemand iets meer vertellen of linken dit is voor mij een nieuwe materie.<moet ik dan progjes downloaden??>
 
AC3 is een audio-codec.

Leuk dat je er met DVD author iets mee kan, maar als je hem via bijvoorbeeld TMPGEnc wilt bewerken moet je er toch iets mee.

Wat ik meestal doe als er ac3 op een avi zit is het beeld en geluid splitsen met VirtualDub en vervolgens he ac3 bestand omzetten met PX3 naar wav. Deze kan je wel weer verwerken met TMPGEnc.
 
ac3

ac3 is en codec voor geliud op je computter, het zit meestal bij het progje divx player om .avi films af tespelen
 
geluid splitsen

Dus als ik een muziek dvd heb dan kan ik daar het geluid afhalen omzetten naar wave.Kan ik dan vervolgens deze wave onder mijn digitale fotopresentatie zetten??
 
Wat AC3 is:

AC3 (eerst bekend onder de naam "Audio Coding 3") is dezer dagen een synoniem voor Dolby Digital. Dolby Digital is een geavanceerde audiocompressietechniek die het toelaat muziek te coderen in 6 verschillende kanalen (5.1 sound - 5 speakers, 1 subwoofer).

Dolby Digital (DD) Surround AC-3 werkt in totaal met 6 kanalen. Deze kanalen zijn strikt gescheiden, hiermee gaat de techniek een stap verder dan Dolby Surround Pro-Logic (DSPL). De eerste 5 kanalen krijgen de volledige audiobreedte van 20 - 20 000Hz. Bij Pro Logic krijgen de achterste kanalen een heel stuk minder, nl. 120 - 7000hz, dit zijn veel minder hoge en lage tonen. Bij DD zijn de achterkanalen stereo, bij DSPL is dit echter mono. Bij DD is het mogelijk om op ieder kanaal een sub-woofer aan te sluiten, dit zorgt voor een nog beter en overweldigend 3D soundeffect!

Het zesde kanaal bij DD noemt men het LFE kanaal; dit kanaal zorgt voor de lage tonen waardoor grote filmeffecten als ontploffingen, botsingen, etc ... een ongelofelijke indruk maken.
Omdat dit kanaal enkel zware tonen moet kunnen weergeven heeft dit kanaal een beperkte bandbreedte (3 - 120Hz). Dit kanaal noemt men het ".1"-kanaal (vb: 5.1, 6.1). Alle 6 kanalen (5.1) worden digitaal verwerkt, maw alle signalen vanaf de mengtafel worden doorgestuurd zonder conversieverlies. (digitaal - analoog of analoog - digitaal). Bij DSPL verloopt alles nog analoog.

Opmerkelijk is dat het Dolby Digital (AC-3) signaal minder "ruimte" nodig heeft dan één audiokanaal op de bekende CD. Deze uitgekiende aanpak maakt dat de Dolby Digital Surround (AC-3) informatie gemakkelijk opgeslagen kan worden op dragers als de DVD of andere digitale bronnen als LaserDisc, CD en DAT. Dolby Digital (AC-3) wordt sinds 1992 gebruikt voor het coderen van films en Dolby heeft er voor gezorgt dat het systeem als norm is aanvaard. De Dolby Labs hebben wereldwijd een stevige vinger in de pap als het om baanbrekende audio-ontwikkelingen gaat.

Bron: http://www.filminformatie.com/db/watisac3.php

PS: je moet dus wel een 5.1 speakersysteem hebben om echt van al die in de quote genoemde kwaliteiten te kunnen genieten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan