foto verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Man in trouble

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2003
Berichten
99
Hallo,

Ik heb fotos op mijn site staan van o.a. 436931 bytes per foto (364 x 273 pixels)

Volgens mij is dit best groot voor het laden van een site.

Maar hoe krijg ik die nu kleiner.

Ik heb het geprobeerd met het programma IrfanVieuw maar daarmee maak ik de afmetingen kleiner van de fotos en dat is volgens mij niet de bedoeling.

Iets doe ik waarschijnlijk fout ??

Jeroen
 
Open de foto in Irfanview en kies voor opslaan als.
Sla hem dan op onder of dezelfde naam of een andere naam.
Meer hoef je meestal niet te doen.

Olav
 
En wordt de foto dan vanzelf met minder pixels opgeslagen ?

Want de pixels bepalen toch de grote van een foto ?

En krijg je door het verkleinen hiervan een, merkbaar, kwaliteits verlies.

Jeroen
 
Met het verkleinen van foto's treedt altijd wat kwaliteitsverlies op, het is niet anders.
 
Misschien in een foto programma kijken op hoeveel dpi de foto is gemaakt, 72 is standaard en redelijk laag, maar soms wordt er dus gebrukt gemaakt van een hoger dpi. Ook kwaliteit van een jpeg is daarmee aan te passen en als laatste soms helt een ander indeling ook bvb gif, png
 
Als je plaatjes gebruikt voor 'beeldschermwerk' (internet) is een resolutie tussen de 75 en 100 dpi voldoende (monitor geeft niet meer weer) Dus je kan zonder zichtbaar kwaliteits verlies de dpi daar ergens tussen brengen.
Als je b.v. Paint Shop Pro hebt gaat dat vrij eenvoudig:
-Open het plaatje en druk op shift+s, kies dan bij resolution b.v. 75 dpi en klik op ok.
-druk nog een keer shift+s en kies dan de breedte en hoogte die je wilt hebben
-als je dan het plaatje opslaat als .jpg kan je bij de options de compressie instellen, 60% geeft een goede compressie zonder ernstig kwaliteits verlies.
 
mag ik jullie er even aan herinneren dat DPI en PPI niet hetzelfde is. DPI staat voor Dots Per Inch, dat is de uitvoerresolutie van de printer. PPI staat voor Pixels Per Inch, dus het aantal PIXELS op je beeldscherm.

Je kunt een afbeelding rustig verkleinen, alle informatie die daarvoor nodig is is aanwezig in de afbeelding, dus met kwaliteitsverlief valt het wel mee. het groter maken daarintegen is tot op zekere mate mogelijik maar je afbeelding word een zooitje als je te ver gaat, de data die nodig is om de afbeelding te vergroten is simpelweg niet aanwezig.
 
Je hebt helemaal gelijk, maar om niet al teveel verwarring te scheppen houd ik mijn mond daarover. En voor het resultaat maakt het niet uit of je over DPI of PPI praat. Het ging er even om dat de afbeelding kleiner werd qua bestandsgrootte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan