foto's slecht afgedrukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

nora0604

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Berichten
137
Hoi,
Ik heb een Sony digitale camera 3,2 pixels
mijn printer is een Epson Photo Styles 895
Als ik mij foto.s op de computer heb gezet,
zien ze er prachtig uit in de fotoviewer
JPEG de grootte is 734 KB
Als ik de in windows XP wil afdrukken in b.v.
formaat 9x13 van mensen erop dan zie ik een nogal groffe korrel, de schaduw van blond haar is dan echt een beetje oranjeachtig, gewoon niet scherp,
inktcartidge zijn pas nieuw en worden steeds
gereinigd, heeft iemand een idee, zal dit met de printer te maken hebben , want op de computer zijn ze echt scherp , ik hoef toch niet eerst alle foto's
te bewerken in fotoshop, dat hoefde eerst n.l. ook niet.

Groetjes Nora
 
Kun je één van die foto's als bijlage sturen.

Dan kunnen we zien wat je bedoelt.

Guus.
 
Hoi Guus,

Hier komt de foto ,sorry een beetje scheef
Groeten Francisca
 
Hallo Francisca,

Op een of andere manier krijg ik die bijlage niet. Had ik laatst in dit forum ook last van.

Maar ja, om daar nu weer een aparte vraag over te stellen...

Je hebt het in je eerste bericht over een grove korrel en onscherpte.

Wat je eens zou kunnen proberen is zo'n foto openen in een grafisch programma en kijken op hoeveel dpi de resolutie staat. (Meestal te vinden in menu Afbeelding, Eigenschappen of Informatie.)

Is die bijv. 72 dan moet je hem verhogen naar 300 en zo opslaan.

Probeer dan eens of het printen wel goed gaat.

Guus.
 
Waarschijnlijk is de bijlage te groot. Mag max 102kb zijn
 
Zal nog even de foto proberen is toch makkelijker te zien. moet wel even vergroten zelf
Nora
 

Bijlagen

  • file0001.jpg
    file0001.jpg
    47,2 KB · Weergaven: 62
Lijkt me toch iets met de resolutie.

Probeer toch maar even wat ik in mijn vorige bericht aanraadde.

Succes.

Guus.
 
Hij staat op 72 resolutie maar als ik die op 300 zet krijg ik dus een enorme foto.
Maar als ik afdruk vanuit windowsXP de wizard afdrukken grbuik, dan verkleint hij toch vanzelf
de foto's op het gekozen formaat?
De pixels van de foto staat op 1632breedte en hoogte 1244 pixels,op de computer staat hij dus wel scherp
wat nu?
groeten Nora
 
Nee, het is andersom. Als je de resolutie verhoogt wordt de foto kleiner. (Op het scherm blijft hij even groot.)

Maar dat maakt allemaal niet uit, je kunt hem nog steeds als 9 x 13 afdrukken.

Ik zou het gewoon eens proberen.

Als hij dan nog niet goed is, zou ik eens naar de printerinstellingen kijken, maar probeer eerst dit maar eens.

Guus.
 
Hoi,
Afdruk nog precies hetzelfde. maar als ik hem dus op 300 resolutie zet beslaat de foto toch echt het hele
beeldscherm ,nog groter zelfs,dan staat er JPG 50% RGB
Maar heeft dus niet geholpen dezelfde rare pixels
groetjes Nora
 
Hoi Nora,

Welke grafische programma's heb je (Irfanview, Photoshop of Paint Shop Pro?)

Guus
 
Ik ken Photoshop nauwelijks. Werk zelf met Paint Shop Pro en Irfanview.

Heb je Irfanview niet? Dat is een gratis programma dat tegenwoordig bijna iedereen op zijn computer heeft staan.

Je kunt het gratis downloaden van

http://www.irfanview.com

Na het installeren moet je van dezelfde site ook de plugins downloaden en installeren. Installatie is heel eenvoudig.

Als je dat programma hebt kan ik je verder helpen.

Guus.
 
Ja, alles staat erop, heb al gerprobeerd kan mijn foto's
hier wel makkelijk verkleinen, kan ik ze hier ook afdrukken en zelf een formaat kiezen
Nora
 
Oké, doe nu het volgende:

Open de foto in Irfanview. Hij is dan al groter dan het beeldscherm, maar dat geeft niet. Schermgrootte en afdrukgrootte zijn twee verschillende dingen.

Klik in het menu Image op Information.

In het venster dat je dan ziet staan twee witte vakjes met de horizontale en verticale resolutie.

Daaronder staat het aantal beeldpunten en daaronder de afdrukgrootte (Print size) in centimeters en inches.

Als je de resolutie wijzigt van 72 in 300 DPI en je klikt op Instellen (Set), dan zie je dat de afdrukgrootte kleiner wordt. Dat is ook logisch; hoe meer beeldpunten je in één centimeter perst, des te kleiner wordt de afdruk. De hoeveelheid beeldpunten blijft horizontaal en verticaal namelijk hetzelfde.

(Als je de foto met de hogere resolutie opslaat en weer opent is hij op het scherm nog steeds even groot. In Irfanview tenminste wel. Waarom hij in Photoshop groter wordt weet ik niet, maar zoals gezegd ken ik dat programma nauwelijks.)

Probeer hem nu nog eens af te drukken met het programma dat je al gebruikte.

Gaat het nog niet goed, druk hem dan eens af vanuit Irfanview

Als het dan nog verkeerd gaat, ligt het bijna zeker aan je printerinstellingen.


Succes.

Guus.

(Ben nu even weg. Ben om een uur of vijf weer terug)
 
Hallo,
Nou ik heb het bij allebei geprobeerd en stukken beter,
alleen vind ik de mensen die dus lichtblond haar hebben, die schaduwen van het haar lijken wel oranje
of het haar hier en daar geverfd is .maar die lelijke grote korrels zijn weg, zou je nog iets aan die haren kunnen doen zodat het iets natuurlijker eruitziet
en weet je ook hoe je de foto's in Irfanview
kan verkleinen zolasb.v.10x15 of 9x 13
groeten Nora
 
Hoi Nora,

Om in Irfanview een foto te verkleinen ga je naar Resize/Resample in het menu Image.

Met Set new size kun je de maten aangeven in pixels, cm en inches.

Klik bijv. het keuzerondje "cm" aan en vul bij Width 10 in. De breedte wordt dan 10 cm en de hoogte wordt automatisch aangepast.

Dat komt doordat boven de knop OK het vakje Preserve aspect ratio is aangevinkt. Hierdoor blijven de verhoudingen van hoogte en breedte gelijk. (Door dit uit te schakelen kun je weer wel erg leuke lachspiegel-effecten krijgen. Probeer een foto van een gezicht maar eens alleen in de lengte of alleen in de breedte te vergroten.)

Daaronder kun je ook een percentage aangeven waarmee je je foto wilt verkleinen. Ook daar geldt voor die Aspect ratio hetzelfde.

Onthoud wel dat schermgrootte en afdrukgrootte verschillende dingen zijn. Die afdrukgrootte kun je altijd in Image, Information vinden. Door de resolutie hoger of lager te maken, verander je steeds de afdrukgrootte. Gewoon een beetje mee experimenteren.

Als je in een volgend bericht een scan van de foto zoals hij er nu uitziet meestuurt, kan ik je misschien ook helpen met die kleuren.

Verder heb ik bij dit berichtje een bijlage gedaan. Het is een Nederlandse-taalmodule voor Irfanview. Als je hem geïnstalleerd hebt, klik je in Irfanview in het menu Options op Change language. Klik op Nederlands en Irfanview spreekt onze moerstaal.

Het installeren gaat zo (ik neem aan dat je Winzip hebt): klik met de rechter muisknop op het bestand nederlands.zip.
Klik op Extract to...
Blader naar de map C:\Program files\Irfanview\Languages en druk op Extract. Da's alles.


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hier is de foto...

Winzip geopend en in het programma gezet,gaf steeds een foutmelding en via internet opgezocht zegt hij de
de Nederlande versie niet beschikbaar is???

Begrijp je wat ik bedoel met de haren op de foto??
groetjes Nora of ligt dit aan de inktcartridge?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan