Installeren win XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loabarg

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2002
Berichten
115
ik heb een pc met een AMS 1800+ processor, 80 gig aan harde schijf ruimte verdeeld over 2x 40 Gb verdeeld in 2 partities per schijf.
Het huidige OS is WinMe, deze loopt echter per uur wel 3-6 keer vast.
Ik wil nu XP gaan installeren, hoe pak ik dit aan, het wordt de eerste keer dat ik dit ga doen.
Ik heb mij te bewaren bestanden al op een veilige plaats van de tweede schijf gezet. Voorts heb ik het vermoeden dat er in de eerste schijf rotte plekken zitten.
Wie kan mij helpen?

Henny
 
Voor je eventuele "rotte" plekken, zou je ff naar de site van de fabrikant van je hardeschijf moeten gaan.
Zoek daar een diagnostische tool om je schijf te controlleren.

XP installeren;
Cd-rom in je pc doen en de pc opnieuw opstarten vanaf die cd-rom.
Start de pc niet vanaf de cd-rom, dan moet je in het Bios de opstartvolgorde wijzigen.

Tijdens de installatie krijg je de mogelijkheid de partitie te formateren, waar WinXP op moet komen.

Hier nog een link met info over het installeren van WinXP;
http://www.schoonepc.nl/instal.html
 
Ik ben ook een leek, maar als het goed is kan je gewoon de xp cd erin doen en deze over ME heenschrijven, ik kreeg toen ik het voor de eerste keer deed de mogelijkheid XP als upgrade erover heen te schrijven of als volwaardige installatie (ofzoiets), ik heb de eerste keer de upgrade versie uitgevoerd, en dit is mij als leek goed gelukt!
 
Geplaatst door assaas
Ik ben ook een leek, maar als het goed is kan je gewoon de xp cd erin doen en deze over ME heenschrijven,
Dit zou ik afraden, omdat bij de vraagsteller WinME al problemen geeft.
Als je WinXp er overheen installeerd, worden deze problemen waarschijnlijk gewoon meegenomen.
 
type harde schijf

Hallo,

Hoe kun je zien welk merk harde schijf je hebt? Kun je dit ook met de gewone schijfcontrole doen?

Henny
 
Geplaatst door crash

Dit zou ik afraden, omdat bij de vraagsteller WinME al problemen geeft.
Als je WinXp er overheen installeerd, worden deze problemen waarschijnlijk gewoon meegenomen.

ok weer wat geleerd

groet
 
defragmenten / schijfcontrole

Het controleren van de schijf partitie C gaat dus niet, schijf is geblokkeerd. De partities D, E en F werken wel met defragmentatie. Mijn gedachte dat de C sector kapot is zal dus wel een kunnen kloppen, toch?
Kun je deze buiten het installeren van XP houden? En dus bijvoorbeeld E en F naar C en D te zetten en van de huidige D de E te maken en F dus laten vervallen of als ongebruikte partitie aan te laten maken?
 
als de c-schijf geblokkeerd is:

probeer het volgend...

opstarten met bootflop win98
en na opstarten fdisk /mbr

probeer nu eens of de hd wel te benaderen is.
 
fdisk

Dag Rob,

fdisk alleen werkt wel met /mbr dus niet. Partitie C geeft status A aan, terwijl de rest dit A-tje niet heeft. Overige gegevens

Partitie 1 = C Status = A, Type PRI DOS volumenaam= HDD1, Mbytes 19085, Systeem FAT 32, gebruik 25%
Totale schijf is 76340 MB ( 80 Gb)

dus wat nu?
 
Installeren via de winxp cd (dus met de optie formateren via het winxp menu) werkt ook niet, zoals crash reeds eerder gemeld heeft?
 
Dag Rob,

ik heb nog geen poging ondernomen op WinXP erover te gooien. Dit omdat ik vrees dat de C partitie de boosdoener is. Maar dat wil ik wel bevestigd hebben. Wellicht dat ik via het merk schijf achter iets kan komen. Het is echter wel zo dat ook bij gewoon afsluiten elke keer bij het opstarten de C partitie gescand wordt als zijnde foutief afgesloten.
lees je reactie met belangstelling
 
Ik zou proberen om met de xp-installatie cd.. een nieuwe installatie doen, en dan de HD formatteren dat kan zowiezo geen kwaad, hieruit zal ook blijken of er fouten op zitten. Je moet tijden de installatie wel kiezen voor een NIEUWE installatie en niet voor een upgrade/update, dan zul je wel de ellende blijven houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan