Zelfde afmetingen maar minder Kb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Ik wil graag en foto gebruiken als achtergrond voor een site, maar momenteel is die foto 230 kB, best veel dus. Is het mogelijk om binnen Paint Shop Pro 7.0 de grootte van een bestand te verkleinen zonder dat de afmetingen veranderen, bijvoorbeeld door het aantal pixels/cm te veranderen. Het mag best ten koste gaan van de detaileering.
Iemand een idee? Bedankt voor een oplossing
 
Hallo,

Ik wil je vraag wel beantwoorden, maar dan moet ik iets meer weten.
Welk bestandsformaat heeft de foto jpg, gif of png?
Wat is de hoogte en breedte in pixels?
Wat is het aantal pixels per inch?

Al die gegevens vind je door de foto in PSP te openen en op Information in het menu Image te klikken. (Of Informatie in het menu Beeld.)

Guus.
 
Bestandsformaat JPG
H x B 768 x 1024
72 pixels per inch

Kan je hier mee verder Guus?
Bedankt vast
 
Hoi

er bestaat ook een proggie KResize genaamd. Dit kan hele folders met plaatjes of foto's verkleinen, bv de helft kleiner. ik heb het zelf ook gebruikt om de plaatjes van mijn website te verkleinen. is erg makkelijk.
wel even zoeken via google weet namelijk niet meer waar ik het vandaan heb

:)
 
(Het bestand moet kleiner, Natascha, niet de foto zelf.)

Open de foto in PSP.
Klik op "Opslaan als" in menu Bestand.
Bij "Opslaan als type" moet JPEG staan.
Klik op de knop "Opties" rechts onder in het venster.

In het venster dat je nu ziet kun je de compressiefactor instellen met de schuifregelaar. (De stand waar hij nu op staat geeft de compressiefactor aan die je al gebruikte: 1 = Geen compressie, 99 = maximale compressie.)

Zet die regelaar op 30, klik op OK en sla je foto op onder de naam test1.jpg of zoiets.

Doe hetzelfde nog 4 keer, maar zet de regelaar dan achtereenvolgens op 40, 50, 60 en 70 en sla ze op als test2.jpg, test3.jpg, test4.jpg en test 5.jpg.

Open dan de map waar je ze hebt opgeslagen en kijk hoe groot de bestanden zijn geworden.

Ik denk dat je dan zult zien dat je een compressiefactor tussen de 40 en 60 % moet gebruiken om nog een goede kwaliteit beeld te houden en dat de bestandsgrootte dan ergens rond de 40 à 50 kb ligt.
Afhankelijk van wat er op de foto staat en de kwaliteit als hij nog niet gecomprimeerd is, kun je de compressie soms wel tot 75 % opvoeren waarbij de kwaliteit nog aanvaardbaar is. De grootte kan dan nog krimpen tot rond de 30 kb.

Succes.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Zéér bedankt Guus! Ik wist dat het niet moeilijk kon zijn, had al gezocht bij de instellingen, maar kon niets vinden om de compressionrate aan te passen. Honderde keren heb ik al JPG fotos gemaakt en met de ogen dicht een paar keer geklikt en nog nooit bij de opties tijdens het compressen gekeken. Inderdaad simpel en zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies.
Kijk maar eens op: http://moulin-du-colombier.chez.tiscali.fr

Nogmaals bedankt!
 
Ziet er goed uit.

Die knop "Opties" kun je trouwens niet alleen bij .jpg's gebruiken, maar ook bij .gif's en .png's.

Als je dan in het venster "Opties" weer op "Run optimizer" klikt, opent er een venster, waarin je direct het begin- en eindresultaat, de compressiefactor en de downloadsnelheden bij verschillende verbindingen kunt zien.
En in DAT venster heb je dan weer de mogelijkheid om een Wizard te gebruiken.

En is na dat alles een foto NOG te groot, dan kun je hem met Colours - Greyscale nog in zwart-wit omzetten.

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan