Compressie ratio, muziek formaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

markversteeg1

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2003
Berichten
133
Hoi,

Kunnen jullie mij de compressie ratio geven van de volgende bestanden,
mp3,
mov,
wav,
midi,
µ-law .au
AIFF .aif
RealAudio .ram
QuickTime .mov

Of hebben jullie site's met informatie over dit soort bestanden???

thanx
 
midi kent geen compressie, voor de rest is deze in te stellen.
 
Waar is het forum dan voor? Zo kun je iedereen naar Google verwijzen.
 
Google had ik al gebruikt maar, daar kwam weinig zin volle informatie uit. Daarom probeer ik het hier,:rolleyes: Dus als iemand nog een idee heeft behalve google :p dan.
 
Ja, ik heb je vraag uitstekend gelezen. Bij MP3, WAV enz enz. is de compressie in te stellen. Als ik een mp3 maak met een hoge sample frequentie dan wordt het een groter bestand dan dat ik een lage sample frequentie neem. Dit geldt ook voor WAV enz.

MIDI is een bestand die toonregisters van je geluidskaart aansturen, midi-bestanden zijn over het algemeen niet zo groot.
 
Is er dan geen verhoudingen of zo te vinden daar voor??? 1 op 12 of zo?????

In ieder geval bedankt voor je antwoord :thumb:
 
Nee dus, als je een WAV bestand neemt dat is opgebouwd uit 2 16bits kanalen (stereo) en er eentje weghaalt, hou je niet precies de helft over. Het naar 8 bits omzetten zorgt ook niet voor 50% reductie. MP3 en WMA comprimeren audio veel beter dan andere soorten. Een vaste verhouding is er echter niet omdat die verhouding van zoveel factoren afhangt.
 
Klopt deze formule om de ratio (bit rate) uitrekenen?

Stel je wilt een stukje muziek van 1 minuut opnemen op de harddisk. Natuurlijk wil je CD kwaliteit, dus de samplerate is dan minimaal 44.1kHz (=44100Hz) en dat met 16 bits per seconde.

44100 Hz will zegen dat je 44100 waarden per seconde leest van de geluidskaart in jouw PC. Vermenigvuldig dat met 2, want je neemt het in stereo op (links en rechts). Vermenigvuldig die uitkomst nog eens met 2 want we gebruiken 16 bits en 16 bits is weer 2 bytes.


De omvang van 1 minuut muziek wordt zo:
44100 samples per seconde
X 2 stereo: dus links en rechts
X 2 bytes per sample
X 60 seconden in 1 minuut

Totaal: 10.584.000 bytes ongeveer 10 MBytes

Alvast bedankt
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan