win xp opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tessab

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
37
heel vreemd maar de internet verbinding hapert soms dus misschien daardoor.......
hier nog een keer de vraag........
Doordat we veel rotzooi op onze comp hadden gekregen willen we xp opnieuw installeren en de c-schijf formatteren. nu hebben we wel 6 opstartdiskettes van xp gemaakt maar die leest ie niet automatisch bij het opstarten terwijl de bios features wel zo zijn ingesteld dat ze de A-drive leest bij opstarten en een opstartdiskette van win 98 bijv leest ie wel.
Hoe krijgen we de comp zo dat ie de diskette wel leets of wat moeten we doen om de c-schijf te formatteren en xp opnieuw te installeren..........
Tessa
 
Hoi

Met een opstrartdiskette van win 98 kun je comp formatteren. Als je daarna je win xp cd erin doet kun je die erzo weer opzetten.

Je zou ook in de bios kunnen instellen dat hij als 1e leest van cd-rom dan hd en daarna floppystation. dan start hij meteen via de cd-rom op en kun je c formatteren en windows xp er meteen op zetten

succes ermee :thumb:

Groetjes,
 
dank voor je antwoord maar net als anderen krijgen wij dus ook niet de mogelijkheid om te formatteren via de windows cd rom.
en wat is dan de opdrachtregel die je moet geven na het formatteren om de windowscdrom op te starten?
we hebben een nfts en geen fat32 of zo
tessa
 
Hallo,
Het feit dat die de xp diskettes niet leest kan eraan liggen dat die niet goed zijn, maar in principe heb je de opstartdiskette(s) niet nodig, hier even uitgelegd hoe het ongeveer in zijn werk gaat (andere mensen hier op het forum corigeer me als ik het verkeerd heb!)
1) stop de windows xp cd in de cd-rom speler als de pc opstart... als het in de bios good ingesteld staat zoekt de computer op de cd of hij daarvan op kan starten, in dit geval is dat antwoord ja en start hij op van de cd of hij vraagt om op een toets te drukken om vanaf de cd op te starten. vanaf dat moment komt er een blauwscherm met daaronder de gegevens die hij aan het laden is.
2) dan moet je de voorwaarden accepteren, dit kan je doen door F8 te drukken (F3 afsluiten) dan krijg je de 'partities' te zien, kies voor de c schijf en voordat de windows installatie dan begint gaat hij de c schijf eerst formateren, hierbij kan je een keuze maken tussen FAT32 of NTFS (ik heb NTFS) kies dan voor formateren (niet voor snel-formateren) het formateren duurt aardig lang, dit varieert van computer maar de computer neemt er de tijd voor... als dat gedaan is
3) start de computer weer opnieuw op en gaat hij verder waar hij gebleven was, -> de windows installatie.
vanaf dit moment gaat alles vanzelf dit duurt ongeveer 25 minuten (hangt van de computer af) als de bestanden naar de schijf zijn gekopieerd komen er een paar instellingen, deze zijn standaard goed ingesteld maar die kan je alsnog veranderen (zoals toetsenbord indeling, talen, netwerk gegevens etc. ook later te wijzigen in windows) na de gebruikersnaam en organisatie etc. ingevuld te hebben start de pc op en voila! xp staat op de pc :thumb: sucses!

edit: opps! in de tijd dat ik dit bericht schreef hebben andere mensen al geantwoord....
 
Laatst bewerkt:
het lijkt nu allemaal heel duidelijk ware het niet dat wij helaas helaas.....niet de mogelijkheid krijgen om te formatteren vanaf de cd-rom!
 
o ja, vergeet ik nog te vragen........
ik had ook al bedacht dat die opstartdiskettes van xp misschien niet goed waren en wilde ze opnieuw aanmaken maar kan dus echt niet meer vinden waar ik dat ooit gedaan heb hahahahaha.
kan iemand mij dat vertellen waar ik dat kan doen?
:eek:
Tessa
 
dan doe met de win98 diskette het prog fdisk starten en dan de paritie verwijderen en dan opnieuw aanmaken en formattereen als FAT 32
 

Bijlagen

  • hoe repareer je windows-xp.doc
    30 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Probeer dan de oude procedure: via opsartdiskette van win 98 de pc opstarten, en in de dos-prompt kiezen voor a:/fdisk. Dan kan je de actieve partitie verwijderen, en daarna een nieuwe aanmaken. Start dan de pc opnieuw op met de opstartdiskette. Nu kies je format c: en formatteer je de schijf. Opnieuw opstarten met diskette win 98, en zorg dat je met cd-rom ondersteuning opstart. Steek nu de cd-rom erin en geef opdracht e: (of d:) en kies dan c:/setup of zo. Nu de instructies volgen op het scherm
 
Er zijn computers die geen zelfstartende CDROM hebben en waarmee je met een set opstartdiskettes moet starten, bv IBM Netvista!
 
Het leuke op een forum is dat je verschillende oplossingen krijg aangeboden.

Hier komt die van mij: probeer het eens met Madboot.

Download

groetjes speedtouch
 
nou, zo langzamerhand hebben we er echte vierkante ogen van gekregen en hebben we wel windows opnieuw geinstalleerd maar daar is dan ook alles mee gezegd!!!:(
We hebben inderdaad (dankzij de tip van F8 ) ontdekt dat we wel kunnen formatteren via de cdrom maar dan krijgen we nu het volgende probleem...
Als we nu opstarten krijgen we 2 opstartkeuzes om te kiezen terwijl we er maar 1 willen! 2 x wind xp......
hoe krijgen we er 1 van weg en dan nog een vraag....
hebben we een tijd geleden dus een leuke backup gemaakt en die op de D-schijf staan...... lukt het ons maar niet om die terug te zetten.
wie helpt?????????
Tessa
 
ter verduidelijking

hallo allemaal,
allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties op ons probleem. Echt super hoe snel er reacties komen en er mogelijke oplossingen geboden worden.
Nu hebben we dus dmv de cdrom xp opnieuw geinstalleerd en zodra die de 1e keer opnieuw gaat opstarten kan je inderdaad dmv F8 de schijf laten formatteren. (je moet dan uit een aantal opties kiezen)
Nou lukte dat allemaal (geloven we) en krijgen we xp er weer op. Toen wilden we dus een backup (.bkf bestand van de D-schijf) terug gaan zetten en welke optie we ook kiezen (in het menu van een backup terugzetten) .......... de comp is er een uur mee druk en alle instellingen zijn nog hetzelfde hoewel zelfs de gegevens van een later tijdstip dan de backup er wel naartoe worden gebracht!!!! Dat zou dus helemaal niet moeten want nu staat nog ergens alle troep (die de reden was van de HER-installatie!!!) ergens op de C-schijf.
Ik weet het, het is een gecompliceerd verhaal en hoop dat er iemand is die het toch nog snapt.........:confused:
Als we nu dus willen opstarten moeten we dus eerst kiezen uit 2 bestureingssystemen: win xp pro en win xp pro!!! Slaat dus nergens op maar wel heeeeel erg lastig en dat willen we weg hebben.
Wie komt hier nog wijs uit en kan ons een advies geven.
* Hoe krijg ik weer 1 besturingssysteem op de comp
* Hoe kan ik op de goede manier een backup file terugzetten
* en waar maak ik die 6 opstartdiskettes van win xp aan...........
Verder hebben we geen oude comp, lijkt er geen virus op te zitten en volgens mij ook geen beschadigde zaken......
WIE HELPT???????????????????????
Tessa
 
De opstart floppy's kan je HIER downloaden.
Neem de juiste voor xp-pro.

De dualboot kan aanpassen in de boot.ini
Ga naar start > uitvoeren > typ hier msconfig
ga naar het tabblad boot.ini, en verander het opstart menu.

groetjes speedtouch
 
hartstikke bedankt voor dit antwoord en we gaan het gelijk zo proberen.......
ook enig idee hoe een backup bestand moet worden teruggezet en welke opties daarbij aangevinkt moeten worden?
 
Een backup kan je terug zetten via het menu help, start hier de backup op, hiermee kan je hem ook terug zetten.
Voor meer info kan je gebruik maken van het backup-menu help

Het backup progamma ziet er uit zoals mijn bijlage

Zelf maak ik hier nooit gebruik van, ik gebruik nml ghost hiervoor.


groetjes speedtouch
 

Bijlagen

  • backup voorbeeld.jpg
    backup voorbeeld.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 14
ja dat hebben we al dikwijls op die manier geprobeerd maar op de een of andere manier plaatst ie hem niet op de goede plaats of vinken wij de verkeerde opties aan.:confused:
Omdat het een backup is van voor de tijd dat alle troep op de comp kwam, vraag ik me af of het niet mogelijk is die over te zetten naar ghost........dat zal wel niet he.
enig idee anders welke opties we aan moeten vinken voor de back up (c- d-e-????? en welke mappen?????)
 
Normaal staat windows op C , dus bij het terug zetten moet je hier voor kiezen tenzij je een dualboot hebt met W98 samen met XP, in dit geval staat XP op D.

Ik heb nog even gekeken voor de boot.ini
Ik heb een duidelijke UITLEG gevonden.

Een image met ghost moet je maken als het systeem lekker loopt, en de backup die je nu hebt kan je niet terug zetten met ghost maar alleen met die optie zoals ik eerder al aangaf.
 
Laatst bewerkt:
speedtouch, bedankt voor alle goede tips tot zover want inderdaad hebben we die dubbele boot weggekregen door die "bootini" dus is dat probleem verholpen. Nu zouden we helemaal tevreden moeten zijn maar toch is de c-schijf nog niet hoe we hem willen. De bedoeling was dus dat we een complete schone c-schijf zouden krijgen maar zodra we de xp hebben geinstalleerd staat alle troep gewoon weer lekker in C!!!
Echt balen dus want die willen we kwijt en denk maar niet dat ie dan ook alle drivers en instellingen terug zet (ook niet met de backup)hahahahahha nee.........alleen het ongemak krijgen we terug en de rest mogen we zelf opknappen.
Heb je hier soms ook nog wat goede tips voor???
Wel heel erg handig zo'n forum......blijkt toch steeds weer

:thumb:

Groetjes Tessa
 
Hoi Tessa

Een format is de beste oplossing dan ben je alle oude rommel kwijt.

Ik weet niet in hoe verre je backup schoon is en, of je deze goed heb terug kunnen zetten.

Voor het terug zetten kan je HIER lezen.

Als het met de backup ook niet wil lukken en je wilt gaan formatteren, dan moet je het maar even laten horen.

groetjes speedtouch
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan