800 foto's verkleinen qua breedte of hoogte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Berichten
1.075
Beste...,

Ik heb al een aantal vragen gezien die op mjin vraag lijken, en toch zijn ze het net niet.

Ik wil graag foto's verkleinen.
Dit is al vaker gesteld, maar mijn probleem is het volgende:
Ik heb maximaal 735 pixels in de hoogte tot mijn beschikking.
Maar de foto's die ik heb zijn zowel horizontaal als verticaal geschoten.
Daarom kom ik voor een horizontale foto uit op:
- breedte: 979
- hoogte: 735
En voor de verticale foto's:
- breedte: 550
- hoogte: 735

Hoe kan ik dit doen?

Alvast bedankt!

groet,
Dave.
 
Zoek even naar het gratis Irfanview. Bij image>size kun je het aantal pixels veranderen, maar wel in verhouding. Dus verander je de hoogte dan past hij de breedte vanzelf aan , en andersom. In photoshop kan het ook.
Of is dit niet wat je bedoelt?
Poekie
 
Tja, misschien wel.
Ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen (en zo weer boodschappen doen en daarna in de tuin aan het werk. druk, druk, druk).

Ik hoop dat je mijn probleem begrijpt.
Ik heb dus foto's van:
horizontaal:
1024 x 768 maar ook van 1792x1184
En verticaal:
768x1024 en ook 1704x2272
En waarschijnlijk zitten er nog wel meer exotische groottes bij.
Elke foto, van welke grootte dan ook mag dus een hoogte krijgen van 768 pixels.

Is dit dan ook mogelijk met IrfanView?

Edit: Ik heb IrfanView net gedownload (is maar 850KB! :), maar ik zie niet zo snel staan hoe ik 800 foto's in kan laden en daarmee met de size kan spelen.
Is er ergens een uitleg hoe dit zou moeten?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt op simpele wijze het aantal pixels opgeven dat de foto hoog moet worden, de breedte wordt dan vanzelf aangepast. Probeer er een, duurt 1 minuut.
Image>resize/resample, is het om precies te zijn.

poekie
 
Als je alle foto's in 1 map zet, en je opent de 1e foto, klikt daarna op thumbnails, dan opent hij ze allemaal. Maar ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat je ze allemaal in 1 keer wilt resizen. Hoe dat gaat weet ik niet hoor.
 
Dat kan met Irfanview ook. Toch zul je eerst de horizontale en verticale foto's van elkaar moeten scheiden.
Zet al je horizontale foto's in één map. Zet vervolgens al je verticale foto's in een andere map.
Maak ook twee nieuwe lege mappen aan.
Klik in Irfanview in het menu File op Batchconversion/Rename.
Selecteer alle horizontale foto's en klik op Add.
Kies bij Output directory een van de nieuwe lege mappen.
Kies onder Output format het gewenste bestandstype en stel met de knop Options de compressiefactor in en klik op OK.
Zet een vinkje bij Use advanced options.
Klik op Set advanced options.
Zet een vinkje bij Resize en kies het selectievakje Set new size. Vul dan de hoogte en breedte in pixels in en zorg dat Preserve aspect ratio aangevinkt staat.
Zet tenslotte een vinkje bij Sharpen en vul daarachter de waarde 25 in. Klik op OK.
Klik dan op start
Alle horizontale foto's krijgen nu hetzelfde formaat, worden verscherpt en in de nieuwe map geplaatst. (Verscherpen is altijd nodig bij een resize.)
Herhaal dit met de verticale foto's.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
FF proberen...

En poekie: je donkerbruine vermoeden klopt... Ik wil inderdaad alle foto' sin 1 keer resizen.
Anders ben ik 2 dagen bezig... :(
 
Het werkt prima, maar toch nog een klein detail:
Als je een nieuwe JPG aanmaakt (en dat gebeurt hiermee), dan is hij groter dan het orgineel.
En dat terwijl het origineel 1024x768 is en de nieuwe JPG is 979x735...
Ik heb het vaker gezien en een oplossing is de JPG openen en opnieuw saven.
Maar om dat nu voor 800 foto's te doen...

Is hier in IrfanView ook nog een oplossing voor?
 
Eerst alles omzetten naar jpg en dan nog een keer batchconversion van jpg naar jpg.
Gebruik dan bij de eerste omzetting wel een minimale compressie.

Guus.
 
Compressie zet ik altijd uit.
Want het is al een JPG, dus waarom extra comprimeren?

Ook weer even proberen...
 
Heeft niet geholpen.
De orginele directory is 23,6 MB groot.
De nieuwe is 79,2 MB groot.
En na de extra "conversie" is hij 78,2 MB groot.

Dus dat schiet niet echt op....
Wel bedankt voor je bericht!

Iemand nog een ID?
 
Heb je bij Resize niet toevallig centimeters i.p.v. pixels ingevuld staan? (Zie bijlage.)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
probeer anders eens met powertoys image resizer
deze komt van microsoft, en nestelt zich in je rechtermuisknopmenu.
foto's selecteren, rechtsklikken, en kiezen voor resize pictures. eigen grootte opgeven, en laten resizen :)
 
Ik gebruik vaak PSP 8, misschien is dat wat voor je.

Je kunt nl. scripts maken voor een bepaalde bewerking, dit script kun je dan op een batch uitvoeren.

Als je dus twee resize-script maakt, voor landscape en portrait, en dit loslaat op je beide batches zou het klaar moeten zijn.

Een 30 (of 60?) dagen trial van PSP 8 NL kun je downloaden op http://www.broco.nl/download/download_jasc.htm

Succes ermee, groeten, Margot.
 
Pfoej!
Een boel tips.

Even zien: ik heb echt pixels aangegeven.
Anders hadden de foto's geen gangbare grootte gehad nu (9,75 meter bij 7,35 meter is wel heel erg groot :) )

De powertoys image resizer kan ik morgen wel proberen.
Nooit van gehoord, maar zo te horen erg simpel.

PSP8 heb ik al geinstalleerd en ik zag dat je daar idd scripts kon gebruiken, maar ik snap niet hoe ik een script kan aanmaken.
Dat wordt dus even lastig.
morgen dus eerst de Powertoy uitproberen.
Lukt dat niet, dan ga ik hier vragen om een script (of als iemand zich geroepen voelt?)

Thanks!
 
Nou, Powertoys komt als beste uit de bus!
Je kunt aangeven of je een copy van het orgineel wilt hebben, of het orgineel wilt overschrijven.
Je kunt helaas geen andere directory opgeven, maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige nadeel.
Voro mesnen die veel eisen hebben kan het programma iets te eenvoudig zijn (je kunt bijvoorbeeld niet sharpenen).
Maar de bestanden komen wel lekker klein tevoorschijn!
Orginele grootte: 23,6 MB
Met IrfanView : 79,2 MB
Met Powertoys: 12,0 MB

Scheelt nog wel even, vooral als je de foto's op het web publiceerd.

Iedereen die me geholpen heeft: Bedankt!


groet,
Dave.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan