foto bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

martien54

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2003
Berichten
201
Hallo,

Ik heb een vraagje ,van een vriendin kreeg ik een foto van haar communicant waar 4 verschillende poses opstaan het mooie eraan is dat de poses elkaar overlappen,maar de randen lijken doorschijnend daar ik volgend jaar ook een communicant heb had ik graag geweten of er iemand kan zeggen met welk programma dit mogelijk is ( zij gebruikte een probeerversie en heeft het daarna van de pc verwijderd en kan zich de naam niet meer herinneren)

zie bijlage

groetjes en dank op voorhand

martien
 
De bijlage was waarschijnlijk te groot (mag niet groter zijn dan 102400 bytes). Misschien kun je het plaatje ergens uploaden en de link dan hier (tussen IMG-tags) op het forum zetten?

Met welk programma zoiets mogelijk is? Met een enigszins geavanceerd fotobewerkingsprogramma, zoals Paint Shop Pro of Photoshop.

Trial Paint Shop Pro
Trial Photoshop
 
sorry ik had vorig bericht nog niet gezien de bijlage is 124kb (te groot ??)
 
124KB is inderdaad te groot; kijk eens of je het plaatje kunt verkleinen zodat het 100KB of minder wordt.

Wat die IMG-tags betreft: als je je plaatje ergens uploadt (bijv. op webspace die je mogelijkerwijs bij je provider hebt), dan kun je de link (URL) op het forum plaatsen tussen [ IMG] en [ /IMG] (maar dan zonder de spaties) - dan is het plaatje in je bericht te zien. (In dit geval hoef je je plaatje dus niet te verkleinen.)
 
ik heb het verkleind en hoop dat het nu eropstaat
 

Bijlagen

  • mar foto(1).jpg
    mar foto(1).jpg
    11,8 KB · Weergaven: 74
Je hebt inderdaad een wat geavanceerd beeldbewerkingsprogramma nodig.
Download bijvoorbeeld een trial van Paint Shop Pro.
Open de foto's die je wilt bewerken en maak een nieuw, leeg document dat groot genoeg is om de bewerkte foto's in te zetten.
Kies het gereedschap Selectie en zet dit in de Tool Options op Ellipse. Zet Feather (Nederlands: Doezelen) bijvoorbeeld op 10, voor een vervagende rand van 10 pixels.
Maak de selectie, knip hem uit of kopieer hem en plak hem als nieuwe laag (layer) in je nieuwe afbeelding. (Zie screenshot. Uit de linker afbeelding is een selectie geknipt die in de rechter is geplaatst)
Herhaal dit voor de andere foto's. De lagen kun je elk apart verschuiven, waardoor je de afzonderlijke foto's op de goede plaats kunt krijgen. In het Lagenpalet kun je de transparantie van elke laag ook nog aanpassen.
Het zal wat oefenen en proberen vergen als je dit nog nooit gedaan hebt, maar moeilijk is het niet. Bovendien kun je altijd zoeken in de helppagina's van PSP als je er niet uitkomt - of een volgende vraag op Helpmij.nl plaatsen, natuurlijk.
Succes.

attachment.php


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Aan iedereen bedankt voor de reactie, ik zet hier even een duidelijker beeld van de foto als bijlage misschien dat hiermee iemand het juiste programma kan zien .

Groetjes en bedankt
Martien
 

Bijlagen

  • foto  mar.jpg
    foto mar.jpg
    14,7 KB · Weergaven: 49
Dat gaat prima met PhotoPlus 5.5 dat ik in mijn vorige antwoord noemde.
Je knipt de afzonderlijke foto's met het juiste selectiegereedschap uit en plakt ze als afzonderlijke lagen in een nieuwe, lege afbeelding.
Die lagen kun je vervolgens transparanter maken en verschuiven tot je de juiste compositie hebt.
En als je daarbij ook de randen van de selectie "doezelt" (zie uitleg in één na laatste antwoord), krijg je een nog mooier resultaat dan je vriendin.:)
Dit is Paint Shop Pro, maar in Photoplus kan het ook.

attachment.php


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Dank u Guus, ik heb nog een vraagje ; ik heb paint schop pro 7en ook 8 op de pc staan welke gebruik ik het best?
Ikzelf heb er nog niet mee gewerkt (dat doen de kinderen altijd) maar met een beetje tijd ga ik dit even uitproberen .

Groeten Martien
 
Geplaatst door martien54
Dank u Guus, ik heb nog een vraagje ; ik heb paint schop pro 7en ook 8 op de pc staan welke gebruik ik het best?

Maakt niet uit. PSP 8 heeft natuurlijk wel weer wat meer mogelijkheden gekregen ten opzichte van PSP 7, maar voor wat jij wilt doen maakt dat geen verschil.
De voorbeelden in de screenshots zijn met PSP 7 gemaakt, dus als je die versie gebruikt zie je het zelfde op jouw beeldscherm. Zo kun je op het laatste screenshot zien hoe je het Selectiegereedschap instelt bij de Tool Options en hoe je met de schuifregelaars in het Layer Palette (die hier op 60, 65 en 70 staan) de transparantie van de lagen regelt.

Op http://www2.let.uu.nl/Solis/ict-centrum/Onderwijs/Scannen/ vind je uitgebreide uitleg voor beginners over PSP 7. Lagen, Tool options, gereedschappen, ze worden hier allemaal behandeld.

Veel succes!

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan