breedbeeld vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

heula

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2000
Berichten
225
Ik zit met de volgende vraag,
Ik heb een JVC GR-DVL-150E digitale videocamera en kan het beeld hiervan op 3 standen zetten en wel 4:3, cinema en squeeze. Omdat ik een breedbeeld tv heb had ik de camera altijd op cinema staan waardoor er 2 zwarte balken onder en boven werden geplaatst (letterbox wordt dt genoemd) maar als ik mijn beelden ging bewerken op de pc wordt dat herkend als 4:3 waardoor het eindresultaat op de tv niet als 16:9 wordt herkend en het beeld steeds verspringt als de tv op automatische beeldherkenning staat.
Nu zit ik testen met de squeeze functie die op de camera als beeldvullend wordt weergegeven en zou moeten doorgaan voor een breedbeeld modus en inderdaad als ik de film met studio 9 importeer wordt deze herkend als 16:9 en dat is precies wat ik wil. Nou lees ik ook veel over anamorphic wat eigenlijk de standaard is voor 16:9.
Ik heb ook gelezen dat er anamorphic lenzen bestaan maar op de site van jvc kan ik die niet vinden.

Kan iemand omschrijven wat nou precies die squeeze functie inhoudt en wat het verschil is met anamorphic.
.
 
Anamorphic is een techniek die gebruikt wordt om wide-screen (16:9) toch fatsoenlijk te kunnen bekijken op een 'normaal' tv toestel (4:3)

If you have a normal 4x3 TV, your player performs a clever digital trick - it unsqueezes the picture electronically, then deletes about every 4th line of horizontal resolution, and adds black bars on the top and bottom, to create a standard letterboxed image.


Anamorphic filmmateriaal, bevat dus, simpel gezegd, een code voor zowel 16:9 als 4:3 hoe deze om te zetten zonder beeld vervorming te krijgen.

Als ik het goed begrijp is jouw lens 4:3 en wordt door de squeeze omgezet naar 16:9, alleen of dit dan anmorphic is vermeld het verhaal niet.




bron
 
In het boekje wat bij de camera hoort wordt helemaal nergens gesproken over anamorphic. Ik heb ergens gelezen dat in de sony camera's dit standaard ingebouwd zit om in 16:9 te kunnen opnemen en ook dvd's zouden met deze techniek gemaakt worden. Ik kan alleen kiezen voor cinema en squeeze waarvan ik de laatste nu aan het uit proberen ben omdat cinema niet als 16:9 maar als 4:3 wordt herkend door de software om video mee te bewerken.

En wat ik eigenlijk wil weten is squeeze nu wel of geen breedbeeld en is er een "simpele" manier om het beeld om te zetten naar anamorphic.
 
Anamorphic, is niet hoe het opgenomen wordt maar hoe het van opname materiaal, naar DVD verwerkt wordt, specifiek dan het aantal horizontale beeldlijnen dat wordt gebruikt.
Alhoewel het natuurlijk wel met de opname te maken heeft, als bij jou, bij het squeezed beeldformaat al beeldlijnen worden weggelaten, zal je dus nooit een anamorphic product kunnen maken.

Meer uitleg
 
ok bedankt voor je hulp. Ben weer iets wijzer geworden vandaag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan