VHS opnemen kwaliteit ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
645
Beste computerhelpers,

Als ik een VHS band op de computer wil opnemen welk programma kan ik dan het beste gebruiken ? En is VHS gelijk aan MPEG-1 of kan ik dat niet zomaar zeggen. In welk bestandsformaat moet ik het dan opnemen.

Groetjes
 
Om een video band op te nemen heb je niet alleen een programma (software) maar ook hardware nodig.
Goedkoopste manier is waarschijnlijk via een TV kaart (vaak zit daar ook opname software bij) in je PC er zijn echter ook vele (kant en klare, bijvoorbeeld deze) andere oplossingen.

In welk formaat er opgenomen wordt hangt van je software af, deze hangt vaak weer van de gebruikte hardware af.

Verder is van belang in welk formaat je de VHS band wilt gaan opslaan, moet dat gewoon een digitaal formaal zijn, Mpeg of Avi etc. of is het de bedoeling dat het op een DVD gebrand moet worden.

Geef even aan wat jou mogelijkheden qua hardware zijn en wat je er mee doen wilt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tv kaart met de benodigde poorten, software weet ik niet en wil de bestanden op DVD opslaan.
 
Bij de TV kaart zit zeker ook opname software, eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit in welk formaat de opname is, je zult altijd een conversie moeten doen naar z.g .VOB files zoals ze op een DVD gebruikt worden.

Kijk eens op deze site voor meer info over het omzetten van bestanden en het branden van een DVD.
Site gaat er vanuit dat je de film hebt gedownload, maar het principe blijft het zelfde met een eigen opgenomen film.
Andere goede site om eens door te lezen voor je begind is deze.

N.b. e.a. is niet iets dat je zo maar even doet, er komt best wel veel werk bij kijken, zeker als je gaat editen, geen problemen wilt krijgen met het geluid dat bv niet meer gelijk loopt met het beeld en ook nog een mooi (interactief) DVD menu wilt hebben.

In het kort.
Stap 1. Edit van het bron materiaal, kan je echter ook later nog doen.
Stap 2. Scheiden van beeld en geluid.
Stap 3. omzetten van je opname bestand naar een z.g. Mpeg2 bestand.
Stap 4. Samenvoegen van Mpeg2 en geluids bestand (.wav)
Stap 5. Mpeg2 omzetten naar .Vob files.
Stap 6. Branden van de DVD.

Programma dat je bijna zeker nodig zult hebben is TMPGEnc (30 dagen gratis uit te proberen).
Andere handige programma's zijn DVD Lab en IFO Edit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan