Kan c-drive niet vinden in DOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkievdwal

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2002
Berichten
15
Hallo daar,

ik heb een probleempje bij het formatteren van mijn PC met WinXP. Ik heb een opstartdiskette gemaakt maar kan toch niet in de DOS-modes komen om de zaak te formatteren. In DOS wordt alleen a: herkent, verder geen enkele andere drive (2 harde schijven, waarvan 1 in 2 partities is opgedeeld via Windows, wil alleen de enkele c: drive formatteren).

Kan iemand mij uitleggen waarom ik via mijn opstartdiskette niet mijn c: kan formatteren?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties,

Groeten

Rik
 
Omdat je c partitie waarschijnlijk een NTFS indeling heeft en die kun je middels dos niet benaderen.

Je kunt ook opstarten met de xp cd en dan de aanwijzingen volgen
 
Is je schijf NTFS of Fat32? Als hij NTFS is, dan kun je hem inderdaad niet via Dos formatteren. Dan moet je eerst FDISK doen.
 
schijf is inderdaad NTFS, maar kan niet in DOS komen (dus weet niet hoe ik fdisk op moet starten). Met die windowsXP cd heb ik al geprobeerd, hij geeft dan aan dat ik niet kan installeren, kan alleen als ik eerst oude partitie verwijder en een nieuwe aanmaak. Is dit de oplossing?

Alvast bedankt!
 
opstartdisk erin, opstarten vanaf diskette en dan intypen

fdisk

vervolgens kies je de optie om de nondos partitie te verwijderen, hierna is NTFS gedeactiveerd en kun je het geheel gaan voorzien van nieuwe partities / formateren.
 
partition magic

Probeer van bvb. een PC-shop of iemand die partition magic (powerquest) op z'n pc heeft, 2 opstartdiskettes van dat programma te bemachtigen.
Hiermee kan je je pc opstarten in een grafische dos omgeving (muisfunctie ook).
Deze herkent ntfs alsook linuxpartities.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan