computer en versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Battleboy7

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2003
Berichten
82
ik heb een philips 2x 50 watt 6 Ohm versterker aangesloten op de computer. hier heb ik weer 2 boxen van 280 watt 8 Ohm op aangesloten. mijn vraag is nu hoe ik heb beste geluid krijg (door via computer of versterker te versterken?) en of ik heb risico heb als ik heb te ver open zet de boxen op te blazen.....?>
 
Versterken via de versterker regelaar is beter. Je moet voorkomen dat je de ingang van je versterker overstuurt door de uitgang van je geluidskaart te hoog te zetten.
 
Watt is WAT

Helaas lijkt het er op dat je twee dingen door elkaar haalt.

Watt is een maat voor vermogen alleen het volk wil steeds meer. Daarom is de industrie over geaan op een nieuwe eenheid voor vermogen het "Watt RMS"

Je hebt het dus waarschijnlijk over een versterker met twee maal 50 watt (oude eenheid), en twee boxen van ik denk 20 Watt (oude eenheid), maar omdat ze 8 ohm zijn zal het wel goed gaan.

NB weet je zeker dat het 6 Ohm is !! is geen mij bekende Philips sandaard 16 Ohm wel en dan kan je je boxen en/of versterker opblazen.

Zou je twee boxen van 280 watt oude eenheid hebben, moet je het feyenoord stadion huren om te kunnen gebruiken, of je blaast je eigen oren op.

Succes,


Eric.
 
de twee boxen die ik heb zijn degene die laatst in de aanbieding waren bij de kruidvat. het zijn L&S electronics boxen van 280 w (dat staat er op?!)
 
280Watt maximaal vermogen zeker? Deel dat door 10 en je zit in de buurt van het nominaal vermogen.
 
het is trouwens zeker 6 ohm, dit staat voor op de versterker.... het is trouwens ook een heel oude versterker... denk wel 20 jaar oud:S
 
Op de versterker? Alleen speakers hebben een impedantie, deze varieert tussen de 2 (zeer zware speakers) en 16 Ohm, (16 ohm wordt niet meer gebruikt, 4 en 8 zijn wel veel gebruikt).
 
Zeker heeft een versterker een uitgangs-impedantie / weerstand!

Neem in ieder geval de line-uitgang van je geluidskaart (blauw) en NIET de headphone (groen).
Dan valt het wel mee met vermogen op de ingang van de versterker.

De geluidskwaliteti moet je zelf bepalen.
IS afhankelijk van de omgeving / vorm van je huis / plaats van je speakers / je eigen gehoor en smaak.

Zet in eerste instantie de equaliser van je geluidskaart (progje) alles in het midden, en bepaal met je versterker de geluids kwaliteit.
Je kunt altijd nog vwat wijzigen.


Het verschil tussen die 6 en 8 ohm zou ik me in eerste instantie niet te druk om maken.
tenzij je de hele straat wil voorzien van jou muziek.
Dan zou ik een weerstand van 2 ohm en veel vermogen (20 watt) in serie zetten met de plus-draad naar je speaker.
Dan wordt het verschil redelijk opgeheven.
Gaat wel iets ten kosten van je geluids-kwaliteit, maar is beter voor je apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Vermogen versus weerstand

Beste Tiborv,

Dingen waar je geen verstand van hebt moet je maar rustig laten liggen.

Het vermogen van een versterker is niet bepaald door de uitgangsweerstand. De uitgangs weerstand ligt vast !! (kan soms met een schakelaar veranderd worden).

Het vermogen wordt bepaald door I kwardraad maal R wat het zelfde is als V maal I.

Philips is destijds met 16 Ohm gekomen om dat de speakers vaak werden verkocht, wat wij audio-fielen, oneerbiedig, veters noemden (heel dunne draden).

Alleen Bose maakt versterkers met een uitgangsweerstand onder de 2 Ohm.

En Paul-RT een weerstand opnemen in de draad van de speaker heeft tot gevolg dat de demping verminderd en zal alleen eerder tot opblazen van je woofer leiden. Het zal wel je tweeter sparen.

Beter is dus je versterker zover open draaien dat hij met je PC geluid op maximum nog niet vervormt en daarna alleen je PC gebruiken om het volume te regelen.
Dan kun je hem dus nooit opblazen, want je volume knop van je versterker bepaalt het maximum.

Succes,

Eric.
 
Re: Vermogen versus weerstand

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Beste Tiborv,

Dingen waar je geen verstand van hebt moet je maar rustig laten liggen.

Ik durf mij, gezien mijn achtergrond, niet als onkundig te beschouwen. Ik vind het vreemd dat op de versterker de uitgangsweerstand genoemd wordt.

Dus een oordeel als hierboven vind ik wat prematuur.
 
Beste Tiborv

Voor elke versterker geldt dat de uitgangsweerstand bekend moet zijn.

Er waren destijds PA versterkers met een uitgangsweestand van 800 Ohm en een vermogen van 100 Watt. Voor zo'n versterker is een luidspreker van 5 Ohm het zelfde als kortsluiting.

Probeer maar eens de originele bose luidsprekers op een gewone (4-16 ohm) versterker aan te sluiten, maar kom niet zueren dat de boel is opgeblazen, want dat was te voorspellen.

Daarom moet dus bekend zijn wat de uitgangsinpedantie is.

Even als rekensom voor jou:
Watt = aantal Ampère tot de 2e macht vermenigvuldigd met aantal Ohm.

om 10 watt uit de bose te halen loopt er 3 ampère door
om 10 watt uit 5 Ohm te halen loopt er 1,43 ampère door
om 10 watt uit 16 Ohm te halen loop er 0,79 ampère door

Dus toch wel handig als je de uitgangs impedantie weet, want de voeding moet al die ampères wel kunnen leveren en de eidtrap moet ze kunnen verdragen.

Eric.
 
ff om terug te komen op een berichtje.... als ik de versterker op de lijnuitgang aansluit dan kan ik doen wat ik wil maar komt er geen geluid uit.... kan aan maar geluidskaart liggen maar k denk dat er een instelling verkeerd staat.....
 
ow en ik heb trouwens en foutje gemaakt zie ik net...... de versterker is 8 ohm en de boxen 6.... en sorry tiborv maar ik denk ook dat eric gelijk heeft.... soortgelijke dingen dit jaar bij natuurkunde etcetera gehad.....
 
ik snap niet zoveel van sommige van jullie antwoorden.,... is het niet mogelijk om gwoon te zeggen of de boxen en of versterker met deze aparatuur op te blazen zijn?

boxen zijn max. 280 watt en 6 ohm,
de versterker is 2 x (oude) 50 watt en 8 ohm,
aangesloten op computer.

BEDANKT!!
 
Hallo Battleboy

Zover ik weet heb je een Soundblaster live 5.1 die heeft de volgende uitgangen:
Groen Speakers voor
Zwart Speakers achter
Oranje Center Speaker
Oranje kan ook SPdif uit zijn

De ingangen zijn:
Rose Mic
Blauw Line in

Alle uitgangen zijn van het type Line-out. Ik ken trouwens geen geluidskaarten met Hoodftelefoon uit.

De Sony/Philips digitale interfase (SPdif) kun je alleen gebruiken als je een versterker met SPdif decoder hebt.

Je moet dus je speakers op stereo zetten.

Draai de volume knop van je versterker op nul. Dan sluit je de Tuner ingang (als je die niet hebt de AUX ingang) aan op de groene minijack. Vooral niet tape of phono gebruiken.

Speel met jou programma het bestand De dans van de suikerfee.mri af en zet SW synthesizer en Volume regeling op MAX.

Draai nu de volume knop langzaam hoger tot het geluid gaat vervormen (klinkt rafelig) dan een stapje terug en klaar is kees.

Nu snel het volume op je computer terug draaien, anders komt je moeder kwaad naar boven.

Succes,

Eric.
 
bedankt... heb een andere (oude) geluidskaart maar draait nu perfect.... geluid is nu perfect! wel minder luid als dat ik het had toen ik ze via de phono op de versterker had aangesloten maar veel zuiverder...

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan