accespoint of router???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lunatic

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Berichten
165
Goedenavond,

Ik ben hier nu een uurtje aan het struinen naar info over draadloos internet delen. Nu zie ik dat de een kiest voor een accespoint en de ander voor een router. Wat is nu precies het verschil??

En wat kan ik het beste nemen? Lettend op prijs en veiligheid.

Nu heb ik beneden:
Intel P3, 667 MHZ met WinXP-pro
ADSL van Planet met SpeedTouch USB modem

De PC boven is al ouder:
AMD 500 MHZ met W98

De PC boven wordt komende winter vervangen voor een sneller exemplaar.

Wat raden jullie mij, zodat ik zowel nu (oude pc) als straks (nieuwe pc) mijn adsl-vebinding kan delen???

Alvast bedankt voor de reacties!!! :)

Gr. Brian
 
Als je eenvoudig een kabeltje naar boven kunt leggen dan zou ik voor een router kiezen. Kabeltje is toch bedrijfs zekerder.
Maar als dat te veel werk is dan zou ik voor een draadloze verbinding gaan. Let even op de afstand die de je kunt overbruggen. Hoe groter de afstand des te sterker de zender. Zijn er veel wanden vloeren met beton waar je door heen moet.
Denk ook aan een printserver (ingebouwd) dan kun je daar jou printer op aansluiten zinder dat er een computer aan moet staan.
En als je voor een router kiest let er dan wel op dat deze samen met jouw adsl modem moet kunnen werken. Heb je een analoge telefoonlijn of isdn, anders moet je daar ook nog opletten.

Het verschil tussen de twee mogelijkheden 1 is draadloos en de ander met een kabeltje (utp)
Prijs verschil weet ik zo niet.
Veiligheid, draadloos moet je goed instellen anders gaat de buurvrouw mee internetten op jouw adsl aansluiting.

Op de router kun je alle drie de computers aansluiten met kabel. In jou computers zit al een netwerkkaart dus die hoef je niet meer te kopen.
En bij draadloos zul je in de computers nog een draadloos netwerkkaartje moeten kopen.

IK hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is.
 
Het verschil tussen de twee mogelijkheden 1 is draadloos en de ander met een kabeltje (utp)

Als ik andere forums lees, begrijp ik dat zowel een accesspoint als een router draadloos kunnen zijn. :S
Bovendien lees ik dat ook "accesspoint/router". Is het hetzelfde dan???

Ik heb inderdaad een ISDN-ADSL verbinding.

in beide pc's zitten naar mijn weten geen netwerkkaarten. Of de kaart voor de adsl-verbinding moet een netwerkkaart zijn. (Sorry, ben er nog niet zo in thuis :$). De pc's boven heeft zeker weten geen netwerkkaart.

Maar een kabel trekken zal niet gaan. ik woon (nog) thuis en voor die relatief korte periode dat ik hier nog woon, willen mijn ouders geen gaten in de (betonnen!! ;)) vloer maken. En de kabels via buiten door het raam naar binnen trekken lijkt me ook niet de ideale oplossing. :p
Dus dat het draadloos wordt, had ik al besloten.

Bovendien komt de nieuwe pc straks ter vervanging van de oude, dus 3 pc's zullen voorlopig niet aangesloten worden. (Laptop staat op verlanglijst, maar de Kerstman lijdt ook onder de slechte econmie ... :()

Anyway... Wat ik nu in mijn hoofd heb, heb ik nodig:
- twee draadloos netwerkkaartjes
- 1 draadloos router of accespoint ???

That's it voor de hardware?? Of vergeet ik iets??

Gr. Brian
 
Hoe je internet nu aangesloten is, is een belangrijk gegeven. Een router kan je direct op een modem aansluiten, mits deze de goede aansluiting heeft. heb je een USB modem, dan wordt dit lastig.

Je hebt inderdaad gecombineerde router/accesspoint apparaten. Deze heb ik bijvoorbeeld thuis staan:

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601

Een accesspoint kan je op de meeste modems sowieso niet direct aansluiten, tenzij je een modem hebt dat meerdere pc's ondersteunt. Je kan er dan ook voor kiezen om een pc het internet te laten delen. Deze zit dan zowel op het internet, als op het (draadloze) netwerk aangesloten, maar moet dan wel aan staan om de rest van de pc's te kunnen laten internetten. Je gebruikt dan je pc als router.

Je hebt ook complete oplossingen, waar de modem, router en het accesspoint allemaal in een kastje zitten. Heb je een USB modem, dan zou je dit kunnen overwegen. Voorbeeld van zo'n apparaat: http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=6&ipid=371

Sommige routers zijn overigens nog goedkoper dan de gelijksoortige access points, omdat ze eenvoudig meer verkocht worden. Een router kan je doorgaans ook als standalone access point gebruiken.
 
Kijk, ik kom steeds verder zo! :)

Maar ik heb dus idd een usb-modem (SpeedTouch) en ik wil ook niet dat de beneden comp aan moet staan om op internet te kunnen. Dus die WAG54G lijkt me dan een optie.

En die vervangt dan mijn huidige USB-modem, en fungeert dus als modem, ap en router???


Dus als ik het goed begrijp is het volgende mogelijk:

ISDN --> WAG54G --> pc beneden (met dr. netw. krt)
--> pc boven (met dr. netw. krt)

En dit heb ik nu:

ISDN --> usb-modem --> pc beneden

Is het dan mogelijk om de pc beneden gewoon met een kabel op de ap/router aan te sluiten of moet deze dan ook draadloos verbonden worden???


En welke goedkopere alternatieven zijn er dan voor de Linksys WAG54G??? Ik lees dat Sweex voordelige en toch goede producten levert.


Sorry voor de vele vragen.. :$

Gr. Brian
 
Ik lees trouwens op kieskeurig.nl niet echt positieve reacties van mensen die de WAG54G hebben gekocht. Slecht bereik en wegvallen van verbinding. En dan moet het bij door een betonnen vloer heen ... :S
 
Ik lees trouwens op kieskeurig.nl niet echt positieve reacties van mensen die de WAG54G hebben gekocht. Slecht bereik en wegvallen van verbinding. En dan moet het bij mij door een betonnen vloer heen ... :S
 
Ik heb ook wisselende berichten gehoord over die modem/router/ap combinatie.

Alternatieven zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=336
http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2600g

Of een ethernet modem op de kop tikken en een draadloze router zonder ingebouwde modem kopen (een speedtouch home ISDN kan je bijvoorbeeld op marktplaats voor weinig 2ehands aanschaffen).

Over de kwaliteit van bovenstaande producten kan ik je weinig vertellen.

Over je vraag of de computer ook met een kabel op de router kan als deze dichtbij staat: ja dat kan gewoon als de router een ingebouwde switch heeft, en dat hebben ze bijna allemaal.
 
Oke, maar dan moet ik dus EN een ethernet-modem nemen EN een router. Dan kies ik toch liever voor alles in 1.

Dus als ik het wil laten werken met mijn isdn-adsl verbinding moet ik een all-in-one (router/ap/modem) nemen en die vervangt dan mijn huidige SpeedTouch USB modem. Begrijp ik het zo goed?

En over die Sweex die je je aanprees staan beter berichten op kieskeurig. :)

Zelf had ik de SpeedTouch 570 nog gevonden:

http://www.speedtouch.com/prodwireless.htm

Is dit voor mij ook een optie, of gaat dat niet werken?

Gr Brian
 
Inderdaad, je vervangt dan je oude USB modem door een apparaat dat als modem, router en access point fungeert.

Over die speedtouch, dan zou je deze ook nog kunnen overwegen:

http://www.speedtouch.com/prod580.htm

die heeft nog een ingebouwde 4 poorts switch waar je direct computers op kan aansluiten, op die van jouw link kan je zo te zien maar 1 computer met kabel aansluiten (en de rest dan wireless)

Wat je ook moet bedenken is dat er een verschil is tussen 802.11b en 802.11g wireless. De ene heeft een snelheid van 11 mbit (802.11b), de ander 54 mbit. Voor je internetsnelheid maakt dit niet veel uit. Wil je bijvoorbeeld grote bestanden tussen je computers overzenden dan zul je het verschil wel merken. Sneller betekent natuurlijk meestal wel duurder.
 
Dat is idd wel beter ja. Alleen die 580 is op internet weer nergens te krijgen lijkt wel.

Dus toen keek ik weer even voor die Sweex die je noemde en die heeft dus wel een 4 ports switch. Alleen staat daar weer 802.3 ipv 802.11.

Wat is daar weer het verschil tussen dan?

En voor die netwerkkaartjes kan ik toch gewoon een ander merk hebben dan dat van de router?? Of kan ik daar dan ook nog problemen mee krijgen?

Gr. Brian.

Ps. Dit was (voorlopig :p) mijn laatste vraag. Hierna moet ik er wel uitkomen. :)
 
802.3 is de standaard voor ethernet, dat gaat dus over de ingebouwde switch, die Sweex is een 802.11b router.

In principe zou elk 802.11b kaartje met die router moeten werken, thuis gebruik ik bijvoorbeeld een D-Link draadloze kaart op een Linksys router. Kaartjes van "bekende" merken hebben doorgaans wel betere ondersteuning en drivers.
 
Oke, das mooi.

Kan ik hier morgen ff naar browsen op het net.

Bedankt man! :)

En als ik het heb gekocht, kom ik vast wel weer hier met aansluit problemen. :p

Ik ga nu ff slapen. Zo jij ook moeten doen. ;)

Trust!!

Brian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan