netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

azer

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
505
Hoe kan ik een netwerk maken met twee pc's met netwerkkaart erin? (graag duidelijk schema met soort kabels).
Netwerk met drie pc's waarvan één zonder netwerkkaart?
Netwerk met router en/of switch?
Netwerk met één van de pc's als "server"?
Graag duidelijke verbindingsschema's. THX!:eek: :cool:
 
Hoe kan ik een netwerk maken met twee pc's met netwerkkaart erin? (graag duidelijk schema met soort kabels).

Door de pc's direct met elkaar te verbinden met een crosslink kabel (ook wel crossover kabel genoemd)
Dus:
Code:
PC1======PC2
Netwerk met drie pc's waarvan één zonder netwerkkaart?
Het makkelijkst is de 3e pc een netwerkkaart geven, deze kosten bijna niets meer tegenwoordig. Je hebt ook USB netwerkkaarten, dan zou je de pc dus niet open hoeven te schroeven. Bij deze opstelling heb je wel een hub of switch nodig. Je gebruikt hier normale CAT5 utp netwerkkabels (en voor de volgende 2 ook)
Code:
PC1==HUB==PC2
       |
      PC3

Netwerk met router en/of switch?
Een switch zit meestal ingebouwd in de router. Je verbindt alle pc's dan met de netwerkkaart direct met de router. De router zit dan op de modem aangesloten (dit kan lastig zijn als je een USB modem hebt)
Code:
          MODEM
              |
PC1==ROUTER==PC2
        |
       PC3
Sommige routers hebben ook een usb poort waar je een pc zonder netwerkkaart met usb kabel aan zou kunnen sluiten

Netwerk met één van de pc's als "server"?

Hierbij functioneert 1 PC als router:
Code:
PC1==HUB==PC2===MODEM 
       |
      PC3
De overige PC's internetten dan via die pc. Die moet dan natuurlijk wel aan staan.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het vlugge antwoord maar de aansluitingen zijn mij niet duidelijk (welke utp?)
In laatste geval: wat met de netwerkkaarten? Welke soort utpkabel? THX!!!:cool: :cool:
 
Ik neem aan dat je gewoon ethernet netwerkkaartjes hebt (brede telefoonstekker aansluiting zeg maar :))

In alle gevallen gebruik je daarvoor UTP CAT5 kabel:
192-543.gif


Alleen in het eerste geval (twee computers direct met een kabel ertussen) een speciaal soort, een crossover kabel (die ziet er hetzelfde uit maar is anders bedraad)

Beide soorten kabels kan je in elke goede computerwinkel in vele formaten kopen.
 
Ik heb al router en kabels; nu nog alles aansluiten en proberen het systeempje te laten werken. Heeft iemand suggesties: altijd welkom. Thx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan