Speedtouch 510 1 poort + hub/switch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mol

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Berichten
140
Beste lezer,

Ik heb een goed werkende adsl-verbinding via een Speedtouch 510 (1 ethernet-poort) modem/router (KPN), besturingsysteem is WindowsXP home ed., de provider is Planet Internet.

Kenners beweren dat deze modem eigenlijk gelijk is aan de uitvoering met 4 poorten (ingebouwde hub/switch), behalve dan natuurlijk de niet ingebouwde hub/switch.

Mijn bedoeling is om met 2 of 3 pc's internet-gebruik te delen, maar met die ene poort ... ?

Nou heb ik me laten vertellen dat het mogelijk is om op mijn modem/router (1 poort) een aparte hub/switch (met 4 poorten) aan te sluiten, waarna ik dezelfde mogelijkheden heb als bij de uitvoering van Speedtouch 510 modem/router met 4 poorten en dan dus het internet kan delen met de andere pc's, zodra ze zijn voorzien van een netwerkkaart en bekabeling.

1. heeft iemand ervaring hiermee, in het bijzonder met bedoelde Speedtouch 510?
2. zijn er bijzondere instellingen waarmee ik rekening moet houden?
3. als de bewering klopt, welke hub/switch is dan het best te gebruiken?

Bij voorbaat dank, Mol.
 
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord: sluit een router aan op de modem en de pc's op de router et voila. Je gebruikt dan de functionaliteit van de router en niet zozeer van de modem.
 
Bedankt Sidi, maar ik heb het natuurlijk over een enkele hub/switch in combinatie met de vragen 1 t/m 3.
Met groet, Mol
 
Nou ja, een hub of switch aansluiten werkt ook. Dan zou ik een switch nemen. (Die onthoud welk dataverzoek van welke pc kwam en zorgt ervoor dat opgevraagde data niet over je netwerk heen en weer gaat pingelen. (iets wat met een hub wel gebeurd.)Maar je hoeft niks aan je modem te veranderen, hoor. Die switch verdeeld je internetverbinding. (Net zoals een router ook zou doen) Je moet de pc's dan laten verwijzen naar je modem, net zoals je dat nu ook hebt met je ene pc.
En ja: welke sitch (Of hub)? Ligt aan je portemonee. Zelf heb ik (achter de router) een switchje van Sitecom. En die is voor mijn thuisnetwerkje meer dan toereikend en was niet zo duur.
 
Hm, alhoewel. Ik vraag mij af of het waar is wat ik hierboven beweer.
Volgens mij bedoel je dit
Maar dat is niet specifiek voor de 510 maar misschien is zoiets voor de 510 ook wel mogelijk.
 
De ervaring leert dat router achter router niet ideaal is.
Meestal moet je dan de routerfunctie van de speedtouch modem uitzetten.
 
Wat upsidasy zegt sluit ik me bij aan, als je nog een router zou plaatsen moet je een hoop configureren voordat je die pc's kunt aanlsuiten, beter een switch te nemen, deze is wat sneller qua netwerk verkeer dan een hub en aan die switch kun je gewoon de pc's hangen die je wil, de ingebouwde router in je speedtouch 510 herkend dan meteen bij aanzetten van de pc's dat er meerdere ip adressen worden gevraagd en daardoor genereert hij automatisch een soort van netwerk en kunnen zeook het internet op.
Als je een router zou nemen, moet je eerst de ingebouwde router in de 510 configureren en daarna nog eens moeilijk de router die er achter staat, doe jezelf een lol en doe dit niet.
Het werkt op den duur wel maar niet binnen 1 dag en zeker als je dit nog nooit heb gedaan.

Ik heb hier hetzelfde modem staan met een switch, helemaal perfekt.
 
Die hack zou ook niet mijn idee zijn maar volgens mij bedoelde Mol dat. Maar er hoeft volgens mij juist helemaal niks met die 510 gedaan te worden. Zelf heb ik ook zo'n 510 met daarachter een router van Linksys. (Vanwege de mogelijkheid voor een draadloos netwerk) De ingebouwde router van de 510 "ziet" alleen de Linksys en de ingebouwde router van de 510 hoeft niet uitgeschakeld te worden. De setup daarvan gebruik ik nooit. Alles wordt gedaan met de Linksys die overigens in een half uurtje geïnstalleerd was zonder diepgaand voor-onderzoek. Niks, meer dan 1 dag, jjw ;)
Maar voor een klein netwerk waarvan alleen de bedoeling is dat er meerdere pc's op internet kunnen zou ik een switch nemen. Dus ook ik sluit me bij jullie antwoord aan .
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk, mits je toch maar enig kennis hebt van waar je moet kijken, voor sommige leken is het allemaal abra cadabra.
Vandaar dat ik zei, een switch en je bent zo klaar.
 
Antwoord aan Sidi, zijn 2e reactie (14.02 uur):
over het verschil tussen Hub en Switch (o.a. de Switch onthoudt waar een bepaald verzoek vandaan komt).

Dit is heel relevante informatie en bedankt daarvoor.
------------------------------------------------------------------------

Antwoord aan Sidi, zijn 3e reactie (14.31 uur): dit bedoel ik niet, dit is een verwijzing naar een manier van upgraden (hacken) van een oud model naar een iets minder oud model en zeker geen Speedtouch 510.
------------------------------------------------------------------------

Antwoord aan upsidaisy: Ik was ook helemaal niet van plan om een router achter een router te zetten, maar wel een switch of hub achter een modem/router, evengoed bedankt voor je reactie.
------------------------------------------------------------------------

Antwoord aan jjw:

"... aan die switch kan je gewoon de pc's hangen die je wil, de ingebouwde router in je speedtouch 510 herkent dan meteen bij het aanzetten van de pc's dat er meerdere ip-adressen worden gevraagd en daardoor genereert hij automatisch een soort van netwerk en kunnen ze ook het internet op"...

"... ik heb hier hetzelfde modem staan met een switch, helemaal perfekt"...

Dit is heel relevante informatie en bedankt daarvoor. Een switch achter de Speedtouch 510 met 1 ethernet-poort lijkt mij nu ook het meest voor de hand liggend.

Met groet, Mol.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doe je darmee een goede keuze. Een switch is betaalbaar, eenvoudig en effectief.
 
Dan zou ik zeggen veel netwerk en internet plezier.
 
Mocht de vraag naar behoren zijn beantwoord dan gaarne de status veranderen zodat anderen er ook wat aan hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan