slechts 10 seconden internet op XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

hesman

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2004
Berichten
8
Ik heb een Win98se computer met ADSL van Demon en een ZyXEL 650R31 modem. Werkt prima.
Ik heb een WinXP erbij gekocht, het modem omgezet tot router, een soho-switch 5 ertussen gezet.

* Als ik op de WinXP-computer de LAN verbinding niet inschakel, kan ik nog steeds prima internetten op de Win98se computer. Maar als ik de LAN verbinding inschakel krijg ik nergens meer internet-contact.
* Als de Win98se-computer uitstaat kan ik ongeveer 10 seconden internetten op de WinXP-computer.
* Ik kan bestanden op de winXP lezen die op de harde schijf van de 98 staan. Andersom gaat niet.
* Ik kan pingen van de 98 naar de XP, maar niet andersom.


Ik wil op beide systemen kunnen internetten, onafhankelijk of een van beide computers aanstaat. Verder wil ik bestanden, beide kanten op, kunnen delen.

Heeft iemand goede ideeen?
Een deeloplossing zou ook al mooi zijn: hoe kan het dat ik slechts ongeveer 10 seconden kan internetten op de WinXP-computer?
 
* Als ik op de WinXP-computer de LAN verbinding niet inschakel, kan ik nog steeds prima internetten op de Win98se computer. Maar als ik de LAN verbinding inschakel krijg ik nergens meer internet-contact.
Dat kan een probleem zijn met de netwerkinstellingen als IP-adressen, subnet-mask etc. Controleer die eens. Post AUB de interne (!) IP-adressen van VOOR het inschakelen van je LAN en van ERNA.

* Als de Win98se-computer uitstaat kan ik ongeveer 10 seconden internetten op de WinXP-computer.
Hangt je modem c.q. router aan de Win98 PC of niet? Is die ZyXEL 650R 31 modem bijvoorbeeld een USB modem? Dan is het logisch dat het niet werkt, want dan heeft ie de Win98 PC nodig voor het dataverkeer.

* Ik kan bestanden op de winXP lezen die op de harde schijf van de 98 staan. Andersom gaat niet.
Dat probleem had ik zelf ook. Kijk maar op deze thread .

* Ik kan pingen van de 98 naar de XP, maar niet andersom.
Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor. Dat kan bijvoorbeeld een firewall zijn die ervoor zorgt dat de Win98 PC niet antwoord op een PING-request. Win98 kan voor zover ik weet zelf geen PING-requests tegenhouden, dus dat zou als tweede oorzaak ook weer kunnen wijzen op een probleem met je IP-adressen, zoals beschreven in het eerste deel van dit antwoord.

Veel succes! :thumb:

Met vriendelijke groet,

JJK
 
Bedankt voor je reactie JJK.

De Xp-computer zat tjokvol besmette bestanden (nota bene NIEUW gekocht), sasser virus zocht contact met buiten en verstopte zo al het andere internet verkeer.

Ik kan nu op beide computers internetten zoals ik wil.
Alleen het mappen delen (en printer) lukt niet.
Beide computers zien elkaar niet.
En ja: ze hebben twee verschillende IP-adressen, beide computers hebben een andere "naam" maar wel dezelfde netwerknaam (MSHOME).
Firewall al aan en uit gehad. Firewall zelfs een keer ge-uninstalled. Firewall (zonealarm al het IP-adres van de ander opgegeven)
Ik kan zelfs pingen van de een naar de ander en van de ander naar de een.

Moet ik bepaalde protocollen gebruiken...????
Op de w98 kan ik die wel instellen, maar welke?
De XP heeft veel minder van dit soort dingetjes.

suggesties zijn welkom


hesman
 
De computers MOGEN niet eens dezelfde naam/IP-adres hebben. Anders loopt je hele netwerk in de soep :rolleyes:

Je moet sowieso TCP-IP en Netbeui gebruiken, maar dat word standaard ingesteld. Je kan wel bestanden bekijken op de Win98 PC?

Verder een paar beveiligingstips: installeer een firewall (Zonealarm is gratis), en een virusscanner (AVG Personal is ook gratis). Beide zijn goed.

Met vriendelijke groet,

JJK
 
Dat Netbeui heb ik wel op de win98, maar kan ik op de winXP nergens vinden.
Heeft het daar een andere naam?
Ook vraagt de XP heel vaak naar een installatie diskette als ik weer eens een exotisch protocolletje wil installeren.
Kan het zijn dat het bedrijf dat mij deze XP-pc heeft verkocht lang niet alles geinstalleerd heeft?

Tot horens.

hesman
 
Ik ben er bijna: op de win98 ook nog even IPX/SPX gezet met de vink: Ik wil NetBios via IPX/SPX
en floep: lezen van XP op win98 is mogelijk.
En ook ziet de win98 de XP nu eindelijk.

Nog een klein dingetje: via win98 heb ik nog geen toegang tot winXP want ik krijg de melding:

Geen rechten voor toegang tot bron

suggustie zijn weer welkom.


hesman

(ik zal deze melding eens even gaan googlen...)
 
Vreemd:

Ik kan wel op IE-adresbalk van de win98 door de naam te typen toegang krijgen to de winXP:

adres \\naamWinXPcomputer\gedeeldmapje

Maar via verkenner heb ik GEEN toegang...


(... we zoeken verder...)

hesman

(zie ook raar plaatje, bijgevoegd)
 
Helaas

Zaterdag deed zo goed als alles het.
Vandaag, zondag, staat de XP weer pakketjes op te sturen en na zo'n 10 seconden zit de verbinding weer verstopt.
En ook de virusscanner, de oplossing van gisteren, vindt geen enkel virus.
Ik begin wanhopig te worden...

Vraag: die fire-wall die bij winXP is ingebakken, is dat wat? Ik kan hem aan en uitzetten, maar instellen...?
Ook meldt ie zich nooit, zoals zonealarm b.v. wel doet.


hesman


P.S. tipje: gooi nooit je "oude" win98se machine weg en zet er ook geen winXP overheen. Het sasser virus b.v. laat win98 met rust.
 
Ik ben weer een dag verder.

Hoewel de meest recente virusscanner niets meer vond, zat er toch nog een virus in mijn gloednieuwe pc.

winupdatexx.exe

was de boosdoener (te vinden met msconfig)

(en misschien SOUNDMAN.EXE, die heb ik ook uitgezet en ik heb nog geen verschil in geluid gemerkt)

Het heeft me weer een volle dag research gekost.

Misschien dat ik dan nu mag genieten van mijn netwerkje.

hesman
 
Mooi, ik hoop het voor u. Wat dat ipx/spx betreft: bedankt! Dat wist ik zelf ook nog niet.

Verder: Soundman kan geen kwaad. Het hoort bij de drivers van een geluidskaart. Het kan inderdaad goed uitgeschakeld worden.

Die melding: geen toegang tot bron heb ik zelf ook. Daar ben ik nog niet uit, maar ook ik zoek verder. Zo kunnen we elkaar blijven helpen. ;)

Met vriendelijke groet,
 
Deze reeks zal ik beeindigen.

Toch is na 12 dagen

winupdatexx.exe

weer opgedoken. Ik heb verscheidene virusscanners op mijn systeem losgelaten, met de meest actuele virus definities, maar ze zeggen allemaal dat mijn systeem schoon is: maar dat is die dus NIET.

Via google vind ik alleen een Duitser die melding maakt van hetzelfde bestand.

Misschien moet ik dit in een ander deel van helpmij (nl beveiliging) eens om raad vragen.

hesman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan