Foto's verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sys88

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2004
Berichten
114
Hallo,

Ik heb een aantal foto's die samen 17 MB groot zijn. Deze wil ik graag op mijn website plaatsen. Maar je 17 MB voor 10 foto's is erg veel voor een website. Is er een programma waarmee je gemakkelijk de resolutie van de foto's kunt verkleinen? Want in de foto's zit ook een verschil in resolutie.

Groeten

sys88
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door sys88
Is er een programma waarmee je gemakkelijk de resolutie van de foto's kunt verkleinen? Want in de foto's zit ook een verschil in resolutie.
Dat kan inderdaad heel goed met IrfanView. Klik in het menu Afbeelding op Informatie.
In het venstertje dat dan opent kun je de resolutie op 72 dpi zetten, wat het meest geschikt is voor websites.
Wil je de afmetingen ook nog aanpassen, klik dan in hetzelfde menu op Formaat wijzigen.
Links wijzig je het formaat. Kies rechts onderin het venster voor Resample en daaronder voor Lanczos filter. Dat geeft de beste kwaliteit.
Sla de afbeeldingen tenslotte op als JPEG. Je kunt dan met een schuifregelaar de mate van compressie instellen. Compressie van 50 % geeft nog heel goed resultaat, maar soms kun je tot 70 % gaan voordat de kwaliteit zichtbaar slechter wordt.
Best mogelijk dat je foto's dan nog rond de 30 kb groot zijn.

Guus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer dan 1 foto tegelijk verkleinen ?

Is het ook mogelijk om veel foto's in 1 keer te verkleinen met IrfanView ?
Het lijkt mij nogal tijdrovend te zijn als je foto per foto zo moet aanpakken. Ik heb hier fotoreportages met tientallen foto's die veel te groot zijn. Als ik die één voor één moet verkleinen, zit ik hier de hele dag bezig.
Bestaat er een progje dat alle geselecteerde foto's in één klap kan resizen
 
Re: Meer dan 1 foto tegelijk verkleinen ?

Geplaatst door phal
Is het ook mogelijk om veel foto's in 1 keer te verkleinen met IrfanView ?
Dat kan inderdaad ook met IrfanView.
Kies in het menu Bestand voor Groepsconversie.
Als je naar een bepaald percentage verkleint werkt het het makkelijkst. Geef je een bepaalde breedte en/of hoogte op, dan zul je staande en liggende foto's moeten scheiden.

Nog een tip: bij groepsconversie kun je meerder dingen wijzigen tijdens het proces (kleurbalans, scherpte e.d.). Als je foto's verkleint, zal de scherpte altijd minder worden. Zet dus een vinkje bij verscherpen en geef die een waarde tussen 25 en 35. Gewoon even proberen welke waarde in jouw geval het beste werkt.


Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt !
Het was even zoeken naar de 'batch conversion' en de 'advanced options' maar het is gelukt.
 
Geplaatst door phal
Bedankt !
Het was even zoeken naar de 'batch conversion' en de 'advanced options' maar het is gelukt.
Je kunt de taal van IrfanView ook wijzigen.
Bijgaand bestandje even uitpakken en in de map C:\Program Files\IrfanView\Languages zetten.
Kies daarna in het menu Options voor Change language.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt !

Weer iets bijgeleerd. Ik wist niet dat het bestond in het Nederlands.
 
IrfanView zit vol verrassingen.
Ik gebruik het al jaren en wist al dat je er ook een diavoorstelling mee op je computerscherm kunt vertonen.
Maar vorige week kwam ik er pas achter dat je zo'n diavoorstelling ook op cd-rom kunt branden (VCD).
En die kun je dan weer via je dvd-speler op je TV laten zien.
Je kunt er ook Flash-bestanden, animated gifs en allerlei filmformaten mee afspelen.
Je schijnt er ook nog mee te kunnen scannen.
En, geloof het of niet, zelfs mp3'tjes kun je ermee afspelen (zie bijlage). Probeer dat maar eens met Photoshop.:D
En met dat spelertje kun je de mp3 tags ook nog bewerken.
Voor dit soort dingen heb je wel de plugins nodig, maar die kun je, net als het programma zelf, gratis hier downloaden.
Kortom, helemaal niet gek voor iets dat als een viewertje begonnen is en nog steeds helemaal gratis is.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan